عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داد؛

تولید انبوه سانتریفیوژهای نسل ۸ و ۹ در گام چهارم/ به غنی سازی ١٩٠ هزار سو نزدیک شدیم/ پس از برداشته شدن گام چهارم اروپا و آمریکا پشیمان می‌شوند

۱۳۹۸/۰۸/۱۲ - ۰۵:۰۰:۵۶
کد خبر: ۹۱۹۰۵۰
تولید انبوه سانتریفیوژهای نسل ۸ و ۹ در گام چهارم/ به غنی سازی ١٩٠ هزار سو نزدیک شدیم/ پس از برداشته شدن گام چهارم اروپا و آمریکا پشیمان می‌شوند
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: اکنون با دستاوردهای جمهوری اسلامی به 190 هزار سویی که مقام معظم رهبری در دوران مذاکره برجام اعلام کرده بودند، بسیار نزدیک هستیم.

«ابوالفضل حسن بیگی»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص"ضرورت اجرای گام چهارم" اظهار کرد: براساس مقررات مکتوبی که در برجام است هرگاه یکی از کشورها از برجام خارج شود و یا اگر ایران به منافع برجام دست پیدا نکند، می تواند براساس مقررات از این توافق خارج شود. از  آنجایی که اروپا، روسیه و چین قول دادند که ایران از منافع برجام برخوردار می شود و تاکیدات و پیگیری های فراوانی هم دارند، ایران اعلام کرد که از برجام خارج نمی شود اما به دنبال فرصت سوزی هم نیستیم. کاهش تعهدات را براساس بندهای برجام، گام به گام، جلو می رویم تا بتوانیم به قبل از برجام برگردیم.

او ادامه داد: از نکات دقیق و حائز اهمیت برجام این است که قرار بود کشورهایی چون چین، روسیه، اروپا و 1+5 بعد از برجام در تحقیقات و آموزش به جمهوری اسلامی کمک کنند که متأسفانه این اتفاق رخ نداد. استنباط ترامپ بر این است که ایران ایستاده و درجا زده است اما خوشبختانه جوانان، متخصصین و نیروهای با انگیزه ما، اقدامات خوبی انجام دادند و شاهدیم که اروپایی ها از حرکت های عظیمی که در کار تحقیقاتی و آموزشی، جمهوری اسلامی انجام داده به شدت نگران هستند. 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: ایران در آینده از برجام خارج می شود. توانمندی جمهوری اسلامی در شرایط بسیار ایده آلی قرار دارد و طبیعی است که آمریکایی ها فشار بیاورند و اروپایی ها با چنین کلمات و جملاتی بخواهند، از زیر بار مسیولیت شانه خالی کنند. در گام های بعدی می توانیم اقدامات مناسبی را انجام دهیم. در بخش سانتریفیوژهای نسل 8  کارهای عظیمی انجام شده که امکان تولید انبوه آن برای جمهوری اسلامی بسیار سهل و آسان است. اخیرا نیروهای متخصص ما خوشبختانه به IR9 یا سانتریفیوژهای نسل 9 رسیده اند و لذا اکنون با دستاوردهای جمهوری اسلامی به 190 هزار سویی که مقام معظم رهبری در دوران مذاکره برجام اعلام کرده بودند، بسیار نزدیک هستیم.

او اظهار کرد: اخیرا آمریکا و اروپا به این نتیجه رسیدند که ایران برای افزایش تولید اورانیوم و حتی افزایش غنای اورانیوم محدودیتی ندارد و به سرعت می تواند کارهای بزرگی انجام دهد و دشمن را به حیرت وادارد. ترامپ نمی تواند با خدعه و فریبکاری، سر جمهوری اسلامی را کلاه بگذارد. اروپایی ها ازاینکه جهان به سوی چند قطبی پیش می رود، نگرانند و همینطور نگرانند که جمهوری اسلامی از اروپا و آمریکا فاصله بگیرد و با قدرتی که امروز در منطقه، حول محور جمهوری اسلامی به نام مقاومت بوجود آمده، شرایط آمریکایی ها و اروپایی ها در خاورمیانه و آسیا وخیم شود. 

حسن بیگی مطرح کرد: در این شرایط احتمال هرگونه فشار از ناحیه روسیه در تعیین قیمت گاز و نفت متصور است و با توجه به افزایش مصرف انرژی در سطح بین الملل و نگرانی اروپایی ها از افزایش قیمت انرژی شرایط اقتصادی آنها را به بن بست خواهد رساند.‌ جمهوری اسلامی کارهایش را انجام داده  و در آینده راه برای اقدامات بالاتر باز است. ایران در گام‌ چهارم حتما اروپایی ها و آمریکایی ها را نادم و پشیمان می کند.

او در خصوص اینکه گام چهارم در چه زمینه ای خواهد بود، گفت: در بحث تحقیقاتی، تولید انبوه سانتریفیوژهای نسل 8 و 9 را فعال می کنیم. باسانتریفیوژ نسل 8 و 9 می توانیم تاثیرات زیادی بگذاریم.  در بحث غنا هم حد و مرزی نداریم و لذا همه حجت ها تمام شده است و می توانیم غنی سازی را افزایش دهیم.

او در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال خروج از Npt وجود دارد، گفت: اصلا نیاز به خروج ازnptنداریم ولی اگر قرار باشد آمریکایی ها مجددا اقداماتی را انجام دهند که بخواهند، فشار اقتصادی و سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران، بوجود اورند خروج از nptمسیر بسیار سهل و آسانی برای ما است و قطعا این کار را انجام می دهیم. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز