برگزاری جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ریاست وزیر کشور؛

بررسی وضعیت قاچاق کالا از مبادی جنوبی کشور

۱۳۹۸/۰۸/۱۳ - ۱۴:۰۸:۰۸
کد خبر: ۹۲۰۰۵۹
بررسی وضعیت قاچاق کالا از مبادی جنوبی کشور
جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ریاست وزیر کشور صبح امروز دوشنبه ۱۳ آبان ماه به ریاست رحمانی فضلی به منظور بررسی وضعیت قاچاق کالا از مبادی جنوبی کشور برگزار شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، رحمانی فضلی وزیر در حاشیه نشست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد، با حضور درجمع خبرنگاران گفت: روند قاچاق کالا از مبدأ جنوب کشور که تحت عنوان کالای ملوانی و از مسیرهای غیرقانونی و در مواردی حتی از مسیرهای مورد نظارت گمرک وارد کشور می شود، در جلسه امروز ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مورد بررسی دقیق قرار گرفت.
رحمانی فضلی افزود: متأسفانه بعد از یک دوره یکساله که شاهد کاهش ورود کالاهای قاچاق به کشور بودیم، همزمان با روند کاهش قیمت ارز و در عین حال، عدم کاهش قیمت های داخلی به نحو متناسب با انتظارات جامعه از روند کاهش قیمت ارز، قاچاق به گونه ای سودآور شده و دوباره بجریان افتاده است.
وزیر کشور در ادامه با اشاره به طرح و بررسی نظرات و مباحث اعضاء و مدعوین در این ارتباط از جمله نظرات جامع، کارشناسی و خوب وزارت صمت، گمرک و وزارت اطلاعات، اظهار کرد: در جلسه امروز، پس از بررسی همه این مباحث، مقرر شد که در نحوه واردات کالاها، اولویت ها کاملاً معلوم و نظارت جدی تری اعمال شود؛ از جمله در گمرکات درخصوص مقابله با قاچاق، گمرک باید دقت بیشتری اعمال کند.
وی اضافه کرد: همچنین مقرر شد، با نظارت استانداران محترم، آیین نامه ای که در این ارتباط در دولت مصوب شده و به نوعی امتیازات و شرایط مناسب و اولویتهایی را برای ملوانان و کسانی که در فعالیتهای دریایی اشتغال دارند، درنظر گرفته است، در استان ها عیناً اجرا شود و خلاف آن آیین نامه اقدامی صورت نپذیرد.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی دقت لازم در مسیر انتقال کالاها داشته باشد، اضافه کرد: از قوه قضاییه درخواست شد که کالاهایی که به نوعی به صورت غیرقانونی بدون برگه گمرکی و بدون پرداخت عوارض و امور گمرکی وارد انبارها می شود، به دقت کنترل کند و تمامی کالاهایی که وارد انبارها می شوند باید شناسنامه داشته باشند.
دکتر رحمانی فضلی ادامه داد: در جلسه امروز مقرر شد؛ در صورتی که آیین نامه مصوب ابلاغی دولت نیاز به بروز رسانی و رفع اشکالات احتمالی موجود دارد، بررسی و مجدداً در دولت متناسب با شرایط جدید قیمت ارز و واردات کالاها مطرح شود.
وزیر کشور با اشاره به اینکه بیش از ۴ هزار قایق و لنج در آب های جنوبی کشور فعال هستند، افزود: براین اساس مصوب شد تا طرح جامعی به صورت بین بخشی با مطالعه حوزه های امنیتی، انتظامی، اجتماعی، اقتصادی و تجاری و مالی موضوع تدوین و پس از تصویب طرح، برابر زمان بندی اجرا شود. لکن در کوتاه مدت، آنچه به عنوان آیین نامه و مصوبات و وظایف در این حوزه وجود دارد، باید اجرا شود.
گفتنی است؛ براساس مصوبه این جلسه، کمیته ای به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با حضور مسئولان دستگاههای مرتبط به منظور تهیه طرح جامع تشکیل خواهد شد تا در این طرح از اجرای کامل آیین نامه موجود مصوب دولت تا تصویب آیین نامه جدید و اقداماتی که منجر به ضمانت نسبی در اشتغال پایدار و تولید در این مناطق می شود، پیش بینی شود.
همچنین مقرر است در طرح جامع یادشده، نقش همه بخش ها خصوصاً وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک و استانداری ها در کنترل و جلوگیری از قاچاق از این مبادی به درستی معین شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز