عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران:

مخالفت‌کنندگان با FATF با شفافیت مشکل دارند/ پدرم به دلیل ارتباط صمیمی با رهبری، مشورت‌هایی را به ایشان ارائه می‌دادند

۱۳۹۸/۰۸/۲۹ - ۰۵:۲۸:۰۵
کد خبر: ۹۲۵۳۵۱
مخالفت‌کنندگان با FATF با شفافیت مشکل دارند/ پدرم به دلیل ارتباط صمیمی با رهبری، مشورت‌هایی را به ایشان ارائه می‌دادند
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و فرزند مرحوم هاشمی رفسنجانی گفت: زمانی که پدرم ریاست مجمع را برعهده داشت به دلیل ارتباط صمیمی که با مقام معظم رهبری داشتند هر زمان با رهبری دیدار می‌کردند، مشورت‌هایی را به ایشان درباره مسائل گوناگون ارائه می‌دادند.

«فائزه هاشمی»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و فرزند مرحوم هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تصویب نشدن FATF و مسکوت ماندن آن در مجمع به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: متاسفانه استحاله قانون اساسی در جاهای مختلفی رخ می‌دهد. برای مثال اخیرا آقای مصباحی مقدم گفتند مجمع تشخیص مصلحت نظام در موضوع پالرمو و FATF تابع نظر رهبری است. در قانون اساسی برای مجمع، دو وظیفه تعریف شده است. یکی رفع اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس در مورد قوانینی که این دو با هم به توافق نمی‌رسند و دیگری هم بازوی مشورتی برای رهبری است. به عبارت دیگر اعضای مجمع نه اینکه تابع رهبری باشند البته می‌توانند یک نظر مشورتی بدهند و رهبری نیز می‌توانند نظر آنها را بپذیرند یا نپذیرند.  

فرزند مرحوم هاشمی رفسنجانی افزود: البته زمانی که پدرم ریاست مجمع را برعهده داشت به دلیل ارتباط صمیمی که با مقام معظم رهبری داشتند هر زمان با ایشان دیدار می‌کردند، مشورت‌هایی را به حضرت آیت الله خامنه‌ای درباره مسائل گوناگون ارائه می‌دادند. حال این مشورت‌ها می‌توانست عملی شود یا عملی نشود که نکته دیگری است. متأسفانه برخی اوقات همه کارهای خلاف قانون، رسما قانونی شده و اعلام می‌شوند.

او درباره لوایح FATF و  مزایای  پیوستن ایران به آن تصریح کرد: به نظر می‌رسد پالرمو، FATF و قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی، قوانینی هستند که مناسبات و روابط مالی ما را شفاف، قانونمند و سازمان یافته می‌کنند. FATF مجموعه‌ای از قوانینی است که در سیستم بانکی چه داخلی و چه خارجی شفافیت ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد مخالفت‌کنندگان این طرح، کسانی هستند که با این شفافیت مشکل دارند چراکه اگر همه مراودات مالی شفاف شود، برای برخی مشکل‌ساز می‌شود. این در حالی است که اگر همه چیز روی اصول و قانون باشد، نباید نگران و مخالف بود. وجود اقدامات غیرقانونی در بانک‌ها و همچنین آشکار شدن دست اختلاس‌کنندگان که ممکن است شامل پولشویی و قاچاق شود، از دلایلی است که باید ایران به این کارگروه ویژه اقدام مالی و لوایح آن بپیوندد تا در نتیجه تمام اقدامات بانکی و مالی شفاف شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز