کارشناس مسائل خاورمیانه:

حمله به کنسولگری ایران در نجف نتیجه توافق میان شیعیان وابسته به آمریکا و حزب بعث است/ در صورت ادامه اغتشاشات، عراق دچار بحران می‌شود/ خسارات ناشی از بحران بیش از ۱۵ میلیارد دلار است

۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۰۵:۲۱:۳۷
کد خبر: ۹۲۹۸۹۲
حمله به کنسولگری ایران در نجف نتیجه توافق میان شیعیان وابسته به آمریکا و حزب بعث است/ در صورت ادامه اغتشاشات، عراق دچار بحران می‌شود/ خسارات ناشی از  بحران بیش از ۱۵ میلیارد دلار است
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: حمله به کنسولگری ایران در نجف نتیجه توافق میان شیعیان وابسته به سفارت آمریکا و عوامل حزب بعث است.

«حسن هانی‌زاده»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در ارزیابی خود از تحولات عراق با توجه به اعلام استعفای عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور، به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: اغتشاشات عراق وارد فاز دوم خشونت شده است. باتوجه به اینکه دو ماه است که از تظاهرات مردم عراق می‌گذرد، اغتشاش گرانی که از سوی آمریکا و رژیم آل سعود پشتیبانی می‌شوند، وارد تظاهرات مردمی شده‌اند.

 او در ادامه افزود:  تعداد زیادی از شهرهای عراق از جمله ذی‌قار، اطراف بغداد و نجف در حال سقوط است و بسیاری از مسئولان محلی این استان‌ها، استعفا دادند.

هانی‌زاده با اشاره به پیچیده‌تر شدن شرایط عراق ناشی از استعفای نخست‌وزیر این کشور گفت: عادل عبدالمهدی که نتوانسته طرحی برای خروج عراق از وضعیت فعلی ارائه بدهد، اعلام کرده است به زودی استعفا خواهد کرد که در نتیجه خلأ سیاسی- امنیتی در این کشور بوجود خواهد آمد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه «اکنون مدیریت تظاهرات مستقیما در دست شیعیان وابسته به سفارت آمریکا و عربستان قرار گرفته است» تصریح کرد:  حمله به کنسولگری ایران در نجف نتیجه توافق میان شیعیان وابسته به سفارت آمریکا و عوامل حزب بعث است. اغتشاشگران تلاش می‌کنند از طریق حمله به تاسیسات دولتی و کنسولگری کشورهای دوست عراق، آشوب و خشونت را به جایی برسانند که نظام فعلی عراق سرنگون شود و یک نظام وابسته به ‌مریکا و عربستان با ساختار جدید شیعه لائیک قدرت را در دست بگیرد.

هانی‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: عراق شرایط دشواری را پشت سر می‌گذارد و با اینکه مرجعیت در مسائل فعلی این کشور وارد شده است اما به نظر می‌رسد فاز بعدی اغتشاشگران حمله به مراکز مراجع شیعه و ترور شخصیت‌های شیعه، خواهد بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه «همدلی و همکاری همه طیف‌های سیاسی عراق» را به عنوان راه حلی برای خروج این کشور از بحران مطرح کرد و گفت: تا زمانی که آمریکا مدیریت بحران را در اختیار دارد امکان برون رفت عراق از شرایط فعلی را نخواهد داشت. فراکسیون‌های پارلمانی این کشور، طیف‌های سیاسی، مرجعیت و دولتمردان عراقی باید طرحی در حوزه امنیتی، اقتصادی و سیاسی ارائه بدهند و عوامل اغتشاشگر را از مردم جدا کنند؛ در غیر این صورت عراق به سرنوشت سودان و سوریه دچار خواهد شد.

او در ادامه افزود: منع دخالت قدرت‌های خارجی می‌تواند این بحران را دراز مدت مهار کند. در واقع سناریویی که برای عراق پیش‌بینی شده، این است که اغتشاشات طولانی بشود و چند نظامی از درون ارتش، قدرت را در دست بگیرند، این سناریو مشابه طرحی است که در سودان پیاده شد. علاوه بر اینکه احتمال وجود دارد عراق به سرنوشت سوریه هم دچار شود.

هانی‌زاده «خسارات ناشی از  بحران داخلی عراق بیش از 15 میلیارد دلار، اعلام کرد» و گفت: این خسارات اگر ادامه یابد عراق با یک بحران اقتصادی هم مواجه خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز