تاکید هیأت روسی به اجرای پروژه‌های اراک و فردو در کمیسیون مشترک برجام

۱۳۹۸/۰۹/۱۶ - ۱۳:۲۰:۱۲
کد خبر: ۹۳۳۱۶۷
تاکید هیأت روسی به اجرای پروژه‌های اراک و فردو در کمیسیون مشترک برجام
طبق بیانیه وزارت خارجه روسیه، هیأت این کشور حاضر در نشست کمیسیون مشترک برجام، بر لزوم اجرای پروژه‌های تاسیسات اراک و فردو تاکید کرده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، وزارت خارجه روسیه شامگاه جمعه، بعد از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، بیانیه‌ای درباره تداوم اقدامات لازم برای حفظ پروژه‌های این کشور در تاسیسات اتمی اراک و فردو در ایران صادر کرد.

طبق این بیانیه، هیأت روسی حاضر در نشست دیروز وین تاکید کرد که فارغ از تنش‌های اخیر حول توافق هسته‌ای ایران، لازم است تلاش‌های جدی برای حفظ پروژه‌های فردو و اراک انجام شود.

به نوشته خبرگزاری «تاس» مسکو در این بیانیه توضیح داد: «طرف روسی بر ضرورت حساس تحکیم تلاش‌های طرف‌های باقی‌مانده در برجام برای حفظ پایداری توافقات جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران و ایجاد محیط امن (و حفاظت شده) برای اجرای عناصر اصلی آن شامل بازطراحی تاسیسات فردو جهت تولید ایزوتوپ‌های پایدار و نوسازی راکتور اراک تاکید کرد».

روسیه با انتقاد از سیاست‌های تقابل‌جویانه واشنگتن علیه تهران، اضافه کرد: «تنها مانع برای بازگرداندن تعادل به برجام، مسیر مخرب ضد ایرانی ایالات متحده است که یک‌جانبه از اجرای تعهداتی که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تایید شده، امتناع می‌ورزد و دیگران را هم از اجرای آن باز می‌دارد».

نشست سه ساعتی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزرای خارجه با حضور هیات های ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و‌‌انگلیس) بعدازظهر روز جمعه در محل نمایندگی اتحادیه اروپا در شهر وین برگزار شد. سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده داشتند.

نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام، در شرایطی برگزار شد که یک ماه از ورود ایران به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی با انجام غنی‌سازی در تاسیسات فردو‌ می‌گذرد و اخیرا نیز اروپایی‌ها با ارسال نامه‌‌ای به سازمان ملل و طرح ادعای نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با برنامه موشکی ایران، به اجرای مکانیسم ماشه تهدید کرده بود.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز، که سرپرستی هیأت این کشور در این نشست را برعهده داشت، گفت روسیه فقط زمان می‌خواهد تا به مقتضیات جدید شامل تزریق گاز به سانتریفیوژها و تحمیل تحریم‌های تازه واشنگتن علیه تاسیسات فردو از روز 15 دسامبر واکنش نشان دهد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز