نماینده پیشین مجلس:

شرکت نکردن لاریجانی در انتخابات مجلس موضوع خاصی نیست/ مردم رویکردشان تغییر کند و به اصولگرایان رأی بدهند/ در مجلس هشتم بود که افزایش حامل های انرژی به شکل پلکانی تصویب شد

۱۳۹۸/۰۹/۱۷ - ۰۵:۰۳:۵۸
کد خبر: ۹۳۳۴۱۴
شرکت نکردن لاریجانی در انتخابات مجلس موضوع خاصی نیست/ مردم رویکردشان تغییر کند و به اصولگرایان رأی بدهند/ در مجلس هشتم بود که افزایش حامل های انرژی به شکل پلکانی تصویب شد
نماینده پیشین مجلس درباره شرکت نکردن لاریجانی در مجلس گفت: فکر نمی کنم که خیلی اتفاق خاصی باشد.

فاطمه رهبر، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا درباره حضور خانم ها در هیات رئیسه مجلس یازدهم گفت: همه مجالس این ظرفیت را دارند اما چون تعداد خانم در دوره قبل کم بوده و کمترین آمار را در تعداد زنان داشتیم، زنان نتوانستند به هیأت رئیسه ورود پیدا کنند. در  دوره هفتم، هشتم و نهم بود که توانستیم به عنوان نایب رئیس در کمیسیون‌های مختلف حضور داشته باشیم. این فرهنگ‌سازی حضور خانم‌ها در هیات رئیسه باید بین نمایندگان مرد صورت گیرد که به آنها اعتماد کنند.

او ادامه داد: با عضو هیأت رئیسه شدن اتفاق خاصی نمی‌افتد، حقوقی یا امتیازاتی ندارد، اصلا چنین چیزی نیست بلکه مسئولیت‌ها بیشتر می شود‌. بانوان ما می توانند و این توانمندی را دارند که مسئولیت‌های بزرگی داشته باشند. 

او در پاسخ به این سوال که آیا آقایان باعث عدم حضور خانم‌ها در هیات رئیسه شدند یا خانم‌ها نقش آنچنانی نداشته‌اند؟ گفت: این یک کار رای گیری و انتخابی است. وقتی به رأی می‌گذارند 290 نماینده باید اتفاق نظر داشته باشند. باید بین نمایندگان مجلس فرهنگ سازی شکل بگیرد.

رهبر درباره اینکه با توجه به تحصیلات و تجربه خود، در کدام کمیسیون می‌تواند نقش پررنگ‌تری داشته باشد، اظهار کرد: سابقه کار در کمیسیون فرهنگی را 8 سال دارم و در سه سالی که خارج از مجلس بودم تا خردادماه که استعفاء کردم، معاون حمایت و خانواده کمیته امداد حضرت امام (ره) بودم، یعنی معاون فتاح و از نزدیک با مشکلات و مسائل زنان سرپرست خانوار آشنا هستم. در کمیسیون اجتماعی هم می‌توانم حضور پررنگی داشته باشم.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: فراکسیون زنان که خارج از این موضوع بوده و اتاق  اندیشه‌ای است که همه نمایندگان با توجه به علایقی که دارند، می‌توانند شرکت کنند. در هر کمیسیونی که باشم می‌توانم علاقه خودم را نسبت به موضوع زنان و پیشبرد اهداف کاری و اجتماعی و فرهنگی آنها، مثل همیشه با توجه به برنامه داشته باشم. 

او درباره شرکت نکردن لاریجانی در مجلس گفت: فکر نمی‌کنم که خیلی اتفاق خاصی باشد. امیدوارم افراد شاخصی در دوره بعدی ورود پیدا کنند که قابلیت این را داشته باشند که بتوانند از ریاست مجلس، برای مدیریت صحن علنی  استفاده کنند.

نماینده پیشین مجلس در پاسخ به این سوال که چه کسی ریاست کرسی مجلس را بر عهده خواهد گرفت؟ گفت: من یک زمانی پیش‌بینی درباره احمدی‌نژاد کردم الان دارم جوابش را پس می‌دهم! مجلس که می‌توانست بازوی نظارتی و بازوی قانون‌گذاری دولت باشد، نتوانست نیازهای جامعه و دولت را تأمین کند. قطعا این دلیل خوبی است که مردم رویکردشان تغییر کند و به اصولگرایان رأی بدهند. 

او در پاسخ به این سوال که آیا قالیباف رئیس مجلس خواهد شد؟ گفت: من روی افراد هیچ صحبتی ندارم زیرا هنوز معلوم نیست. امیدوارم در دوره بعدی مجلس یک خانم روی کرسی ریاست بنشیند.  

او درباره اینکه آیا مجلس در راس امور نیست؟ گفت: این صحبت‌ها را قبول ندارم، با توجه به اینکه در حوزه نمایندگی تهران 12 سال نماینده بودم آنقدر کارها روی زمین مانده داریم که نمی‌توانیم بگوئیم جای دیگری چون مصوبه داشته باعث شده که مجلس در رأس امور نباشد. مجلس زمانی در رأس امور است که برگرفته از دل مردم برای مردم و در جهت اهداف مردم باشد و زمانی از رأس امور می‌افتد که دیگر برای مردم کار نکند.  آقای لاریجانی در مصوبه اخیر بنزین گفتند که 20 روز پیش به نمایندگان اطلاع داده‌اند و صحبت‌های نمایندگان فرافکنی است. شاید آقای لاریجانی گفتند و اکثر قریب به اتفاق نمایندگان مجلس توجه به این موضوع نداشتند و این مسأله، چیز جدیدی نیست و نمایندگان ما زمانی در رأس  امور قرار می‌گیرند که به قانون خودشان، احترام بگذارند. فکر می‌کنم در مجلس هشتم بود که افزایش حامل‌های انرژی به شکل پلکانی تصویب شد و چرا اجرایی نشد و چرا نمایندگان فعلی این را پیگیری نکردند و سبب شد دولت یک شبه بنزین را سه برابر کند، نمی‌دانم. طبیعتا وقتی که مجلس به وظایف خودش عمل نکند چه قانون‌گذاری و چه نظارت، طبیعتا از رأس امور می‌افتد. ولی با تقویت عملکرد مجلس، به نظرم مجلس در جایگاه واقعی خودش قرار دارد و می‌تواند تقویت شود.

نظر شما
پرونده ویژه