یادداشت؛

بازی پرهزینه دولت ایتالیا در زمین کاخ سفید

۱۳۹۸/۰۹/۱۸ - ۰۶:۱۸:۲۷
کد خبر: ۹۳۳۹۱۸
بازی پرهزینه دولت ایتالیا در زمین کاخ سفید
حنیف غفاری_ کارشناس مسایل بین الملل

خبرگزاری برنا؛ استقلال یک کشور در برابر دیگران، از جمله اصول و مولفه هایی است که می توان با استناد به آن، نسبت به وزن و جایگاه آن کشور در حوزه روابط بین الملل آگاه شد. بدون شک، ایتالیا از کشورهای شناخته شده در جهان سیاست محسوب می شود؛ کشوری که همواره در طول تاریخ از تعین کننده ترین بازیگران اروپایی محسوب می شده و نقش به سزایی در شکل دهی و تثبیت ساختار فعلی اتحادیه اروپا ایفا کرده است. ایتالیا پنجمین کشور پرجمعیت اروپا و بیست و سومین کشور پرجمعیت دنیا است. اقتصاد ایتالیا چهارمین اقتصاد بزرگ اروپاست و جایگاه هشتم را در جهان از لحاظ تولید ناخالص داخلی در اختیار دارد. 

نقش آفرینی فعال ایتالیا در گروه 7 نیز بر هیچ یک از اقتصاددانان دنیا پوشیده نیست. برخی اقدامات ایتالیا در عرصه های بین المللی نیز نشان دهنده میل ذاتی این کشور نسبت به ایجاد روابط فرااروپایی با بازیگران دیگر دنیاست. 

حتی در ماه آوریل امسال (2019) ایتالیا در مقابل فشارهای پشت پرده ایالات متحده و حتی برخی شرکای اروپایی خود ایستادگی کرده و به طور رسمی به یکی از کشورهای همکار با چین در پروژه جاده ابریشم جدید تبدیل شد.

همان گونه که مشاهده می شود، ایتالیا سوابق قابل توجهی در نظام بین الملل دارد که بسیاری از آنها، بر استقلال این کشور از بازیگرانی مانند ایالات متحده آمریکا صحه می گذارند. 

با این حال طی ماههای اخیر، موضوعی رخ داده است که تحقق آن به مثابه ایجاد یک «لکه سیاه» در کارنامه سیاسی ایتالیا محسوب می شود. این موضوع، مربوط به پذیرش فشارهای رسمی ترامپ (ضد اروپایی ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا) و اعضای کاخ سفید از سوی دولت  ایتالیاست.

اخیرا دولت ایتالیا به پیروی از ایالات متحده و متعاقب فشاری که از سوی «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا و «استیو منوشین» وزیر خزانه داری این کشور به رم وارد شد، در اقدامی تاسف بار تصمیم گرفت پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به دو شهر رم و میلان را متوقف کند.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که مقامات ایتالیایی، خود نیز نسبت به پوچ و بی پشتوانه بودن تصمیم خود در این خصوص آگاه هستند.

از سوی دیگر، مطابق کنوانسیون بین المللی 1944 شیکاگو، قطع پروازهای روزانه یک شرکت هواپیمایی به دیگر کشورها، باید مستند به یک «جرم اثبات شده» یا «تخطی از قوانین بین المللی» یا «ایجاد مزاحمت برای کشور میزبان» باشد، در حالی که هیچ یک از این موارد در خصوص شرکت هواپیمایی ماهان صادق نیست.

بدون شک افکار عمومی ایران و دنیا، نسبت به این تصمیم، به عنوان تصمیم دولت «جوزپه کونته» نگاه نمی کنند و مسئولیت آن را متوجه کل جریانها و گروههای سیاسی در ایتالیا می داند. 

این تصمیم نه تنها روابط تهران ـ رم را در حال و آینده تحت الشعاع خود قرار خواهد داد، بلکه لکه ای سیاه در کارنامه ایتالیا محسوب خواهد شد. 

هم اکنون زمان آن رسیده است که دولت ایتالیا با تصمیمی قاطعانه در خصوص احیای پروازهای ماهان به این کشور، از لکه دار شدن اعتبار و حیثیت این کشور نزد افکار عمومی ایران و دنیا جلوگیری کند.

بدون شک اجرایی شدن تصمیم نادرست دولت ایتالیا در توقف پروازهای هواپیمایی ایرانی ماهان به این کشور ( که موجب بروز معضلات زیادی برای ایرانیان ساکن این کشور اروپایی خواهد بود) منجر به ایجاد تصویری تاریک از ایتالیا نزد افکار عمومی ایران خواهد شد، ضمن آنکه اتهام و جرم «همراهی با منفورترین دولت تاریخ آمریکا به قوت خود باقی خواهد ماند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز