یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

نقش آفرینی عارف صرفا محدود به انتخابات مجلس نیست/ عارف سرمایه اجتماعی خود را خرج لیست امید کرد/ مستقلین هویت سیاسی ندارند

۱۳۹۸/۰۹/۲۶ - ۰۵:۲۵:۳۹
کد خبر: ۹۳۷۲۱۱
نقش آفرینی عارف صرفا محدود به انتخابات مجلس نیست/ عارف سرمایه اجتماعی خود را خرج لیست امید کرد/ مستقلین هویت سیاسی ندارند
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: نقش عارف به عنوان فردی که تعامل خوبی با نهادهای حاکمیتی دارد، بر کسی پوشیده نیست و این تعامل توانست در بزنگاه‌ها و جاهای مختلف برای جریان اصلاح طلب کارساز باشد.

«علیرضا خامسیان»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در خصوص علت ثبت‌ نام نکردن محمدرضا عارف در انتخابات مجلس یازدهم به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: بنا نیست هر فردی که در مجلس و یک دوره حضور پیدا می‌کند در همه ادوار مجلس هم کاندیدا شود. هر دوره‌ای افراد کاندیدا می‌شوند و بعد از دوره‌ای تصمیم می‌گیرند که آیا حضورشان در مجلس تداوم داشته باشد یا خیر. 

او افزود: با توجه به اینکه عارف فرد اجرایی است حضور در یک دوره مجلس را کافی می‌داند. البته هم اکنون غیر از عارف برخی از نمایندگان فعلی مجلس نظیر فتحی هم برای مجلس یازدهم کاندیدا نشدند. با وجود اینکه عملکرد فتحی با ارائه طرح‌هایی نظیر کاهش مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر و نیز طرح نصف شدن حبس نوع نگاه مجامع بین‌المللی را نسبت به مسائل حقوق بشر ایران تغییر داد و بسیار فردی تاثیر گذار در مجلس بود ولی به دنبال هیاهو و سر و صدا نبود و تلاش کرد با ارائه طرح‌هایی کاربردی و همراه کردن سایر فراکسیون‌ها، این طرح‌ها را به تصویب برساند اما در نهایت چنین فردی هم به این نتیجه رسید که در انتخابات مجلس یازدهم کاندیدا نشود.

خامسیان در مورد اولین حضور عارف در انتخابات مجلس با بیان اینکه «از عارف به عنوان معاون اول دولت اصلاحات به مثابه یک شخصیت اجرایی در افکار عمومی ثبت شده است» ادامه داد: در انتخابات مجلس دهم عارف سرمایه اجتماعی خود را که بخشی از آن با کناره‌گیری از انتخابات سال 92 بدست آورده بود، در خدمت لیست امید قرار داد و به نوعی سرمایه اجتماعی خود را فدای لیست امید کرد.

این فعال رسانه‌ای در همین زمینه ادامه داد: در زمان انتخابات مجلس دهم برخی از نزدیکان عارف از جمله خودم از او خواستیم  به دلیل شرایطی که در مجلس ایران حاکم است از کاندیداتوری در انتخابات مجلس انصراف دهد و سرمایه اجتماعی خود را تحت‌الشعاع انتخابات مجلس قرار ندهد اما او بنا به شرایط خاص آن زمان و لزوم ارائه یک لیست واحد و نیز تاکید بر اینکه این سرمایه اجتماعی متعلق به گفتمان اصلاحات است نه شخص خاص، در انتخابات مجلس دهم کاندیدا شد.

خامسیان با اشاره به اینکه «نقش آفرینی عارف صرفا محدود به انتخابات مجلس نیست» خاطرنشان کرد: او در 16 آذرماه امسال هم اعلام کرد کاندیدا نمی‌شود اما تاکید داشت که برای پیروزی گفتمان اصلاح‌طلبی، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. همان‌طور که در ادوار گذشته و قبل از 92 هم او تلاش‌های زیادی برای پیروزی گفتمان اصلاح‌طلبی در عرصه‌های مختلف انجام داد.

او با بیان اینکه ارتباط با افکار عمومی می‌توانست یکی از عوامل موفقیت فراکسیون امید باشد، افزود: با توجه به اینکه مجلس بعد از مجلس هفتم کارکرد اصلی خود را از دست داده است و از طرفی بی‌انگیزگی نخبگان جهت حضور در مجلس به دلیل نوع نگاه نهادهای نظارتی در تائید صلاحیت‌ها، عملا شاهد شکل‌گیری یک مجلس کیفی در حال حاضر نیستیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه بعد از مجلس هفتم، تراز مجلس به شدت کاهش پیدا کرد، مطرح کرد: بعد از مجلس هفتم به علت نوع نگاه نهادهای نظارتی به تایید صلاحیت‌ها و اینکه مناسبات ناسالمی که میان نمایندگان با مدیران اجرایی شکل گرفت، مجلس عملا کارکرد خود را ازدست داد. به نظر می‌رسد افزایش انگیزه نخبگان برای حضور در مجلس زمان طولانی را می‌طلبد.

خامسیان با بیان اینکه «عارف بعد از حضور در مجلس دهم ناملایمات فراوانی را تحمل کرد» گفت: عارف به خاطر تعهدی که به گفتمان اصلاح‌طلبی داشت، در دور دوم انتخابات مجلس دهم شهر به شهر می‌رفت و برای افراد تبلیغ می‌کرد و برای اینکه مجلس در دست یک فراکسیون نباشد، از افراد اصول‌گرای میانه نیز حمایت کرد اما نمایندگان پس از ورود به مجلس همه چیز را فراموش کردند و راه دیگری را در پیش گرفتند. در واقع این افراد فقط می‌خواستند از برند عارف استفاده کنند و رأی بیاورند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه «همه انتخابات به انتخابات مجلس ختم نمی شود» ادامه داد: در حال حاضر بسیار زود است که در مورد تصمیم او برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 1400 صحبت کنیم و عوامل مختلفی برای شرکت در انتخابات 1400 می تواند، دخیل باشد.

خامسیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه «عارف خود را برای مجلس دهم هزینه کرد» عنوان کرد: نمایندگانی که با لیست امید و برند عارف وارد مجلس شدند، فراکسیون مستقلین را تشکیل دادند. در واقع فراکسیون مستقلین، فراکسیونی بی عیار و نامفهوم است که زیر پرچم لیست امید وارد مجلس شدند و تاریخ زمانی این افراد را رسوا خواهد کرد.

او در پاسخ به سوالی درباره هویت سیاسی اعضای فراکسیون مستقلین گفت: این افراد هویت سیاسی خاصی ندارند، در واقع اینها فرصت‌طلبان سیاسی هستند. زمانی به دلیل حاکمیت گفتمان اصلاح‌طلبی در کشور می‌خواهند  با برند اصلاح‌طلبی  وارد مجلس شوند اما پس از ورود به مجلس به اصلاح‌طلبان پشت می‌کنند و در برهه‌ای هم با اصولگرایان، همراه می‌شوند.

خامسیان در مورد جلسه شورای نگهبان با عارف تصریح کرد: نقش عارف به عنوان فردی که تعامل خوبی با نهادهای حاکمیتی دارد، بر کسی پوشیده نیست و این تعامل توانست در بزنگاه‌ها و جاهای مختلف برای جریان اصلاح‌طلب کارساز باشد. به نظر می‌رسد این جلسه در راستای تعاملات او با نهادهای حاکمیتی تشکیل شده باشد هر چند از جزئیات آن بی‌اطلاع هستم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز