رئیس کمیته مشترک ایران و ژاپن:

تحریم‌های آمریکا را می‌شود دور زد اما تحریم‌های داخلی را نه/ جایگزینی بازار کشورهای همسایه به جای چین/ ارتباط با چین مستلزم هزینه‌های بیشتری است

۱۳۹۸/۱۰/۰۲ - ۰۵:۲۵:۲۹
کد خبر: ۹۳۹۶۹۶
تحریم‌های آمریکا را می‌شود دور زد اما تحریم‌های داخلی را نه/ جایگزینی بازار کشورهای همسایه به جای چین/ ارتباط با چین مستلزم هزینه‌های بیشتری است
رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران گفت: تحریم‌های داخلی ناشی از سیاستگذاری مسئولین و قوانینی که در مجلس تصویب می‌شوند بیشتر از تحریم‌های بین المللی تولید و صادرات را متاثر کرده است، چرا که تحریم های آمریکا را می شود دور زد اما تحریم های داخلی را نمی شود، دور زد.

«بهرام شکوری»، رئیس کمیته مشترک ایران و ژاپن، در ارزیابی نقش تحریم‌ها بر میزان تولید و صادرات کشور به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: با توجه به اینکه صادرات باعث رونق تولید می‌شود، میزان صادرات و تولید متاثر از  مناسبات سیاسی_اقتصادی ما با دنیا است.

او افزود: با توجه به اینکه صادرات کانال اصلی واردات ارز به کشور است و مایحتاج کشور از محل این ارزها تامین می‌شود در نتیجه مبادلات تجاری با دنیا طبیعتا مهم است.

شکوری با اشاره به دور زدن تحریم‌ها توسط فعالین اقتصادی عنوان کرد: آمریکا به این دلیل تحریم می‌کند که می‌داند به این وسیله می تواند، تولید و درآمد کشور را تهدید کند. در مقابل فعالین اقتصادی برای صادرات محصولات، واردات مواد اولیه و سایر تجهیزاتی که نیاز دارند، تحریم‌ها را دور می‌زنند البته دور زدن تحریم‌ها مسلزم هزینه مضاعف است و سود فعالین اقتصادی را متاثر می‌کند، در نتیجه باید در راستای بهبود روابط با دنیا حرکت کنیم.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه «دشمنی آمریکا با ایران حل شدنی نیست» ادامه داد: یکی از پتانسیل‌هایی که به نظر می‌رسد مغفول مانده و اکنون باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، موقعیت ژئوپولتیک ایران است لذا نیاز است که بازارهای هدف دیگری را مدنظر قرار بدهیم.

او افزود: در حال حاضر 15 کشور همسایه داریم که 8 درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند و 12 درصد اقتصاد دنیا را دارند. اکثر این کشورها به دلیل جنگ‌های داخلی و خارجی دچار مشکلات زیادی هستند و برای تامین نیاز داخلی نیازمند واردات هستند بنابراین بازار مصرف بزرگی برای محصولات ایرانی محسوب می‌شوند.

شکوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کمک‌های ایران به کشورهای همسایه اشاره کرد و تصریح کرد: ایران در رابطه با کشورهای همسایه تحریم نیست به عنوان مثال افغانستان، عراق و سوریه کشورهایی هستند که ایران به دور از هرگونه تحریمی به آنها کمک کرد.

او در مقایسه میزان سودآوری بازار چین با کشورهای همسایه خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد توجه به بازارهای کشورهای همسایه می‌تواند بخشی از جایگاه چین را هم بگیرد چرا که ارتباط با چین مستلزم هزینه‌های بیشتری است اما به عنوان مثال مبادله با افغانستان و یا عراق در مقایسه با چین به موازات هزینه‌های کمتری برای کشور دارد.

شکوری در نقد برخی سیاست‌های اقتصادی و قوانین داخلی گفت: تحریم‌های داخلی ناشی از سیاستگذاری مسئولین و قوانینی که در مجلس تصویب می‌شوند بیشتر از تحریم‌های بین المللی تولید و صادرات را متاثر کرده است چرا که تحریم های آمریکا را می شود دور زد اما تحریم های داخلی را نمی شود دور زد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز