سخنگوی دولت:

اگر ترامپ حرکت نابخردانه دیگری انجام ندهد صلح در منطقه حاکم می‌شود/ هر مقدار بخواهیم غنی‌سازی می‌کنیم

۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۱۱:۲۹:۳۱
کد خبر: ۹۴۷۵۵۱
اگر ترامپ حرکت نابخردانه دیگری انجام ندهد صلح در منطقه حاکم می‌شود/ هر مقدار بخواهیم غنی‌سازی می‌کنیم
سخنگوی دولت گفت: ترک آمریکا به امنیت منطقه کمک خواهد کرد و اگر ترامپ حرکت نابخردانه دیگری انجام ندهد صلح در منطقه حاکم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «علی ربیعی»، سخنگوی دولت، با بیان اینکه خون شهید سلیمانی و همرزمانش دستاوردهایی برای ما داشت که اولین آن این بود که چنددستگی عراق به وحدت تبدیل شود، گفت: محوریت مرجعیت در عراق دستاورد دیگری بود که در همین زمان به دست آمد.

او با اشاره به انتقام سخت ایران از آمریکا گفت: ضربه ما آنقدر مستحکم بود که ده ها موشک بالستیک ما بدون رهیابی عین الاسد را هدف قرار دادند. قطعا ترامپ جای امنی در منطقه نخواهد داشت. همچنین آمریکا از دست کشورهای منطقه در امان نخواهد بود و آمریکا نمی تواند، آزادنه در منطقه به چپاول بپردازد.

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر آمریکایی ها منطقه را ترک کنند پاسخگویی تمام می‌‌شود؟ گفت: بله قطعا. ترک آمریکا به امنیت منطقه کمک خواهد کرد و اگر ترامپ حرکت نابخردانه دیگری انجام ندهد صلح در منطقه حاکم خواهد شد. ما هیچ عملیاتی با هیچ کشوری نداشته ایم و با کشورهای مسلمان منطقه تعارضی نخواهیم داشت. این پایگاه محل استقرار تروریسم بود و علیه سردار سلیمانی اقدام تروریستی انجام داده بود.

او در پاسخ به این سوال که برخی جریانات صحبت های تندی در مورد عملکرد و نقش دولت در منطقه داشته اند، پاسخ دولت چیست، گفت: حرکت خون شهید سلیمانی، وحدت و انسجام ملی در کشور ایجاد کرده است. خوشبختانه، جریان استخوان بند اصولگرا از آنها تبری جستند. امیدواریم مدعی العموم در جهت حفظ آرامش کشور در این مورد تصمیم گیری کند.

سخنگوی دولت در رابطه با اینکه گام نهایی کاهش تعهدات برجامی ایران برداشته شد، منظور چه بوده است؟ تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حکیمانه مسائل مربوط به برجام را رصد و تصمیمات را اتخاذ کرده است. اقدامات ما در چارچوب برجام صورت گرفته و نظارت آژانس کماکان هست. امروز هر مقدار بخواهیم غنی سازی می کنیم و انبارسازی هم هر اندازه که نیاز باشد، انجام می دهیم. همه چیز منوط به اقدام طرف مقابل است. این اقدام نهایی ما بود و ما از این پس آزاد هستیم در مواردی که عرض شد تا اقدامات خود را سامان دهیم.

ربیعی دربار سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: این هواپیما 3 دقیقه پس از پرواز سقوط می کند. ساعاتی پیش جعبه سیاه پیدا شد و بررسی آن می تواند دلیل را به ما بگوید.

سخنگوی با بیان این که هواپیما پس از برخاستن که سوخت زیادی هم دارد هر چیزی می توانسته امکان آتش گرفتن و انفجار را به وجود بیاورد، دولت افزود: سه دقیقه پس از برخاستن هواپیما سقوط می کند و متاسفانه ۱۷۶ مسافر (۷۰ مرد و ۸۱ زن ، ۱۵ کودک و یک نوزاد ) و ۹خدمه پرواز سرنشینان این هواپیما بوده اند که جان خود را از دست داده اند.

وی گفت:بر اساس گزارش‌ها ۱۴۴نفر از جانباختگان شهروندان ایرانی، یازده نفر اوکراینی، ۱۰ نفر افغاستانی، ۹ نفر کانادایی، ۴ نفر سوئدی و یک نفر نیز انگلیسی بوده است و تعدادی هم پاسپورت‌های ایرانی و کانادایی وجود دارد؛ قطعا اطلاعات تکمیلی بعدی متعقابا اطلاع‌رسانی می شود.

سخنگوی دولت هم چنین به حادثه جانباختگان مراسم تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی در کرمان گفت: تعداد جانباختگان به ۵۹ نفر رسیده است که علت اصلی آن خفگی و شکستن قفسه سینه آنها بوده است، ۶۵ مصدوم هم در آی سی یو تحت مراقبت هستند. 

وی گفت: دولت وزیر کشور را موظف کرد تا به خانواده جانباختگان و مصدومان حادثه کرمان رسیدگی کند.

سخنگوی دولت گفت: دولت امروز آیین نامه اجرایی حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی را تصویب کرد. این آیین نامه اهمیتی بسیار زیادی دارد، صادرات ایران را در میان مدت تقویت خواهد کرد و با به ثمر نشستن این تولیدات قدرت صادراتی ایران  افزایش خواهد یافت و خام فروشی در حوزه نفت و گاز کاهش یافته و اشتغال مستقیم  غیر مستقیم را به همراه خواهد داشت.

ربیعی با بیان این که هر یک شغل در صنعت پتروشیمی به سه شغل غیرمستقیم نیاز دارد، گفت: در شرایط تحریم، صنایعی که به رشد نیازدارند صنایع پایین دست حوزه نفت و گاز هستند. این آیین‌نامه بر سهامداری خرد و سرمایه گذاری مردم در بخش پتروشیمی بسیار موثر است. 

وی گفت: با تصویب این آیین نامه هم بخش خصوصی به صورت کلان و هم مرم از طریق سهام و اوراق می توانند مشارکت کنند که صندوق سرمایه‌گذاری پروژه، اوراق بهادار قابل تبدیل و مورد نیاز را منتشر می‌کند، در این آیین‌نامه همچنین از بخش خصوصی سرمایه‌گذاری در این حوزه حمایت شده است که می‌تواند سرمایه‌گذاری مردم در حوزه پتروشیمی را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: امیدوارم مدعی‌العموم و قوه قضاییه در جهت حفظ آرامش کشور در این باره تصمیم گیری کند. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی شمار کشته شدگان حمله بامداد چهارشنبه به پایگاه‌های آمریکا و صحت عدد ۸۰ کشته، گفت: هنوز آمار دقیقی نداریم ولی می دانیم و مطمئنیم که هیچ عراقی کشته‌ نشده است و قطعا آمارهایی که امریکایی ها ارائه می کنند با شواهد دیگر بررسی خواهد شد تا بتوانیم تخمینی بزنیم.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره تهدید حمله به برخی از شهرها در کشورهای منطقه توسط سپاه پاسداران، گفت: قطعا اگر آمریکایی ها منطقه را ترک کنند، به امنیت منطقه کمک خواهد کرد اگر آمریکا عملیات نابخردانه دیگری ادامه ندهد ما می توانیم شاهد صلح در منطقه باشیم.

وی افزود: ما علیه هیچ کشور دیگر به خصوص کشورهای مسلمان منطقه هیچ عملیاتی نداریم؛ کشورهای منطقه نیز اعلام کرده اند که هیچ پایگاهی برای انجام عملیات بر ضد ایران به آمریکا نخواهند داد، که در این صورت ما هم به طور طبیعی با کشورهای منطقه تعارض نخواهیم داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز