سفیر پیشین ایران در انگلیس:

سفیر انگلیس قاعدتا نباید در تظاهرات مردمی حضور پیدا می‌کرد/ من هیچ‌گاه در تجمعات لندن حضور نداشتم/ نباید سفرا از موقعیت خود سواستفاده کنند

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ - ۰۵:۰۵:۳۵
کد خبر: ۹۴۹۲۶۰
سفیر انگلیس قاعدتا نباید در تظاهرات مردمی حضور پیدا می‌کرد/ من هیچ‌گاه در تجمعات لندن حضور نداشتم/ نباید سفرا از موقعیت خود سواستفاده کنند
سفیر پیشین ایران در انگلیس درباره حضور راب مک ایر در تجمعات دانشگاه امیرکبیر گفت: سفیر انگلیس قاعدتا نباید در تظاهرات مردمی حضور پیدا می‌کرد.

«سیدجلال ساداتیان»، سفیر اسبق ایران در انگلیس، درباره بازداشت موقتی سفیر ایران در انگلیس به خبرنگار سیاسی برنا گفت: واقعیت این است که این موضوع، ماجرایی دو لبه است. به عبارت دیگر از یک سو تظاهراتی رخ داده و از سوی دیگر سفیر انگلیس قاعدتا نباید در این تظاهرات حضور پیدا کند چراکه نماینده کشور دیگری است. برخی مدعی هستند که این اتفاق رخ نداده و  او در حال  گذر کردن از آنجا بوده و به صورت اتفاقی بوده است اما این ادعاها قابل قبول نیست و قاعدتا باید از این حضور پرهیز کند.

ساداتیان افزود: قاعدتا وقتی مکانی در معرض ازدحام و حوادث بوده و اعتراضات مردمی هم رخ داده است، چنین شبهه‌هایی وجود دارد. به عبارت دیگر وقتی دیپلمات خارجی در این اعتراضات حضور پیدا می‌کنند این حضور ممکن است به قضایایی مبنی بر برخی تخریب‌ها، تعبیر شود از این رو قاعدتا نباید حضور پیدا کند. هرچند در حال حاضر، نیروی انتظامی، راب مک ایر، سفیر انگلیس در ایران را  مورد توبیخ قرار داده و  بعد از ساعتی شناسایی، او را رها کردند. قاعدتا دیپلماتی که در ایران زندگی می‌کند از امنیت برخوردار است البته این امنیت برای این نیست که یک سفیر از موقعیت و امنیتی که دارد، سوء استفاده کند. بنابراین سفرا باید یک سری پروتکل‌ها را رعایت کنند. از این جهت می‌توانیم بگوییم که اعتراض ایران به این دلایل بوده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا در زمان حضور در انگلیس، به عنوان سفیر ایران در انگلیس در اعتراضات مردمی شرکت می‌کرد یا خیر؟ گفت: قاعدتا شرکت نمی‌کردم. فرض کنید در مناسبت‌های عاشورا و مذهبی حضور داشتم اما در تظاهرات مردمی حضور مستقیم نداشتم. گاهی اوقات از کنار این اعتراضات خیابانی عبور می‌کردم و فعالیت‌‌هایی که انجام می‌شد را مشاهده می‌کردم. بنده در این تظاهرات و تجمع شرکت نمی‌کردم  بلکه در حواشی نظاره گر بودم.

گفتنی است در جریان تجمع شامگاه شنبه جمعی از مردم در مقابل دانشگاه امیرکبیر، سفیر انگلیس در تهران که در میان تجمع‌ حاضر شده بود، برای ساعاتی بازداشت شد. مراتب اعتراض پس از بازداشت به او گفته و بعد آزاد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز