گوترش خبر داد؛

برگزاری کنفرانس برلین درباره تحولات لیبی در ۶ محور

۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۱۱:۴۵:۳۵
کد خبر: ۹۵۱۲۹۸
برگزاری کنفرانس برلین درباره تحولات لیبی در ۶ محور
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در آستانه برگزاری کنفرانس بین المللی برلین با موضوع بحران لیبی اعلام کرد که این نشست قرار است به ۶ محور اساسی شامل پایان دادن به درگیری ها و آتش بس دائمی، ممنوعیت استفاده از سلاح، اصلاح سیستم امنیتی، بازگشت به روند سیاسی، اصلاحات اقتصادی و احترام به قوانین حقوق بشر بپردازد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دبیرکل سازمان ملل روز گذشته (چهارشنبه) با ارسال گزارشی به شورای امنیت خواستار حمایت همه جانبه جامعه جهانی از این نشست به منظور دستیابی به راه حل های سیاسی جهت پایان دادن به بحران در لیبی شد.

وی همه طرف های درگیر در لیبی را به توقف بدون شرط درگیری ها و همچنین پایبندی به توافق آتش بس که میان روسیه و ترکیه به امضا رسیده فراخواند.

گوترش با بیان اینکه پایبندی به توافق آتش بس در لیبی همگام با اهداف نشست برلین است، گفت: کنفرانس پیش رو در آلمان به منظور زیر یک چتر آوردن جامعه جهانی برای پایان دادن به نزاع و درگیری در لیبی و بازگشت به روند سیاسی و همچنین فراهم کردن شرایط لازم برای انجام گفت و گوهای لیبیایی- لیبیایی برگزار می شود.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه ضمن محکوم کردن دخالت های خارجی در لیبی بار دیگر هشدار داد که هرگونه حمایت خارجی از طرف های درگیر در این کشور تنها به افزایش تنش ها و سنگ اندازی در مسیر دستیابی به راه حل مسالمت آمیز و سیاسی برای پایان دادن به بحران منجر خواهد شد.

کنفرانس بین المللی برلین با موضوع بحران لیبی قرار است روز ۱۹ ژانویه (یکشنبه هفته آینده) در آلمان برگزار شود.

کشورهایی همچون آمریکا، روسیه، ترکیه و مصر و سازمان های منطقه ای و جهانی ازجمله اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا، اتحادیه عرب و سازمان ملل در این نشست شرکت خواهند کرد.

اوضاع در لیبی از (۱۵ فروردین ماه) همزمان با دستور ژنرال حفتر از نزدیکان «معمر قذافی» دیکتاتور پیشین لیبی به نیروهای تحت امرش برای حمله به طرابلس، متشنج شد.

لیبی از زمان سرنگونی قذافی در سال ۲۰۱۱ به دو بخش تحت تسلط دولت های موازی در شرق و غرب تقسیم شده است؛ نظامیان طرفدار حفتر (مورد حمایت امارات، عربستان و فرانسه) بر شرق این کشور مسلط هستند و دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج (مورد پذیرش جامعه جهانی) کنترل امور غرب لیبی را در دست دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز