یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

یا ما مفهوم انتخابات را نفهمیدیم یا کشورهای دموکراتیک نفهمیدند!/ نمی‌توان انتخابات مجلس را یک انتخابات رقابتی بنامیم

۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۰۵:۰۲:۳۱
کد خبر: ۹۵۲۱۱۱
یا ما مفهوم انتخابات را نفهمیدیم یا کشورهای دموکراتیک نفهمیدند!/ نمی‌توان انتخابات مجلس را یک انتخابات رقابتی بنامیم
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: یا ما معنا و مفهوم انتخابات را نفهمیدیم یا به هر صورت آنهایی که در کشورهای دموکراتیک، انتخابات را برگزار می‌کنند، نفهمیدند!

«جلال جلالی‌زاده»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره علت صلاحیتش به خبرنگار سیاسی برنا گفت: علت ردصلاحیت بنده، عدم التزام به اسلام، نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و قانون اساسی است.

او در پاسخ به اینکه آیا اعتراض کرده است یا خیر؟ عنوان کرد:  من اعتراض نکردم. وقتی قاضی و مدعی و شاهد یک نفر شدند آدم به چه کسی اعتراض کند؟ 

جلالی‌زاده درباره راهبرد شورای عالی سیاستگذاری مبنی بر اعتراض به رد صلاحیت‌ها نیز گفت: بنده در جریان این راهبرد نبودم اگر هم در جریان بودم اعتراض نمی‌کردم چون متأسفانه مبنا بر رد صلاحیت اصلاح‌طلبان است. حال اصلاح‌طلبان چه اعتراض کنند و چه اعتراض نکنند، انتخابات مهندسی شده است. انتخابات به نظر من دارای یک معنا و  مفهومی است. از این رو یا ما معنا و مفهوم انتخابات را نفهمیدیم یا به هر صورت آنهایی که در کشورهای دموکراتیک، انتخابات برگزار می‌کنند، نفهمیدند.

این استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: انتخابات بر اساس شرکت احزاب در همه کشورهای دنیاست. وقتی دبیران کل احزاب یا قائم مقام‌های آنها رد صلاحیت می‌شوند یعنی کل انتخابات به نوعی فرمالیته است. وقتی در کشور ما حزب نمی‌تواند نظارت کند و نمی‌تواند نماینده و کاندیدا معرفی کند و  حتی نمی‌تواند از حق کاندیدا‌هایش حمایت کند، یعنی انتخابات  مفهوم خودش را از دست داده است. بنابراین ما که واقعا احساس مسئولیت برابر سرنوشت کشور و مردم داریم، برای اینکه متهم نشویم که اینها از اول هم آمدند تحریم کردند، ثبت نام کردیم و هیئت اجرایی بدون هیچ دلیلی ما را رد صلاحیت کرده و به هیئت نظارت که رسید بدتر شد.

او درباره شائبه جناحی عمل کردن شورای نگهبان به ویژه با تائید صلاحیت افراد افراطی مجالس قبلی و یا افراد دارای پرونده محکومیت قطعی از یکسو و از سوی دیگر ردصلاحیت شدن افرادی مثل علی مطهری گفت: شورای نگهبان باید ناظر بر انتخابات و مدافع حق مردم باشد و اجازه ندهد هیئت‌های اجرایی و برگزارکنندگان انتخابات در انتخابات اعمال نظر کنند و حق  کسی ضایع شود اما در حال حاضر هیئت رد صلاحیت‌کنندگان، هر کسی را که در خط آنها نباشد حذف و اتهام‌های واهی به افراد وارد می‌کنند. مطمئن هستم شورای نگهبان هیچ زمانی بی‌طرف نبوده و همیشه از اصولگرایان حمایت می‌کرده و ظاهرا جمع آنها و ترکیب شورای نگهبان یک ترکیب اصولگرایی است. از این رو با این ترکیب به هیچ عنوان اینها نمی‌گذارند دیگر مجلس به واسطه مردم انتخاب شود یعنی افرادی که مورد نظر خودشان است را تائید می‌‌کنند که  مردم از  روی  ناچاری  به آنها رأی دهند. با این وضعیت دیگر نمی‌توان انتخابات مجلس را یک انتخابات رقابتی بنامیم.

این استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: در شهرستان‌ها افراد زیادی شرکت کرده بودند اما ظاهرا کسی جز یکی، دو نفر تائید نشده‌اند. اینکه یک حزب در کل کشور در شهرهای بزرگ و کوچک، دفتر داشته باشد و به تعداد انگشتان دست، تائید نشوند این حذف رقابت در انتخابات است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز