معاون سیاسی وزیر امور خارجه:

تاثیر شهید سلیمانی بیشتر از سردار سلیمانی است

۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۱۴:۵۱:۱۲
کد خبر: ۹۵۲۶۸۷
تاثیر شهید سلیمانی بیشتر از سردار سلیمانی است
معاون سیاسی وزیر امور خارجه تاکید کرد که اثر شهید سلیمانی بیشتر از اثر سردار سلیمانی در پیش برد مقاومت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، نشست ابعاد سیاسی و راهبردی پیامدهای ترور سردار سلیمانی روز یکشنبه ٢٩ دی ماه با حضور حسین امیرعبداللهیان، مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی، و سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، در محل دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه برگزار شد.

عراقچی در این جلسه گفت: فکر نمی کردم جلسه رسانه ای باشد لذا مجبورم احتیاط کنم چرا که منافع ملی کشور مطرح است. اشتباه راهبردی که آمریکا در ترور سردار سلیمانی انجام داد، یک نقطه عطف در سیاست های ژئوپلتیک منطقه و بر روابط منطقه تاثیرگذار است. شهادت ایشان در سه حوزه موثر بود؛ یکی در بحث محور مقاومت، مبارزه با تروریسم تکفیری و در معادله قدرت میان ایران و امریکا در حوزه خلیج فارس.

او افزود: وقتی جریان مقاومت را نگاه می کنیم در اثر این ضربه جغرافیا، نیروها، آرمان ها، گفتمان و فرماندهی مقاومت سرجای خود است و حتی انگیزه مقاومت برای ادامه مسیر افزایش یافته است. اثر شهید سلیمانی بیشتر از اثر سردار سلیمانی در پیش برد مقاومت است. در بحث مبارزه با داعش برخی گفتند شهادت سردار پیروزی برای داعش و عناصر آن است، اما به نظرم بحث درستی نیست چرا که همچنان مبارزه ادامه خواهد داشت.

او با اشاره به روابط ایران و آمریکا ادامه داد: انقلاب اسلامی نقطه عطفی در معادلات امنیتی است. بعد از جنگ، ایران با اتکای بیشتر به توانمندی های خود وارد عرصه بین الملل شد که بدون جنگ نمیتوانستیم به این راهبرد استراتژیک در تکیه بر توانمندی خود، دست یابیم.

او ادامه داد: ایجاد داعش اشتباه بعدی بود که صورت گرفت چرا که در برابر آن گروه های مختلف مقاومت شکل گرفتند. این اشتباهات غرب منجر به افزایش اقتدار ایران در منطقه شد که در همین راستا به برجام می رسیم، اینکه اوباما وارد تعامل با ایران شد، به دلیل تفاوت اوباما با بقیه روسای جمهور آمریکا نبود، بلکه او چاره ای غیر از تعامل با ایران نداشت. با برجام ظرفیت های اقتصادی و دیپلماتیک کشور آزاد شد.

عراقچی در ادامه تصریح کرد: نتانیاهو از همان ابتدا شروع به تخریب برجام و مذاکرات هسته ای کرد که پس از خروج آمریکا از برجام، به اقدامات خود اعتراف کرد. او بعد از برجام در کمپ دیوید به اعتراضات کشورهای عربی در مورد برجام اشاره کرد. شما به ظرفیت های خود فکر کنید کدام یکی از شما سردار سلیمانی دارد که همزمان در ٤ جبهه بجنگد. لذا کشورهای عربی در نهایت آمریکا را بر خروج از برجام قانع کردند که باید با جمهوری اسلامی مقاومت کند. ترامپ در راستای فشار به ایران از برجام خارج شد، سیاست حداکثری آمریکا با مقاومت حداکثری ایران مبدل شد. این فشارها در راستای مذاکره با ایران و یا فروپاشی صورت گرفت. در برابر همه اشتباهات آمریکا، ترامپ وارد برخورد نظامی با ایران شد و تصور می کرد که ایران نمی تواند پاسخ بدهد، لذا نقطه عطف سوم در معادلات منطقه شکل گرفت.

عراقچی افزود: ایران با دو حرکت این رفتار آمریکا را جواب داد یکی با تشییع میلیونی و دیگری با شلیک ١٥ موشک قدر به سمت پایگاه آمریکا در عراق که جدای از تلفات احتمالی منجر ضربه به آمریکا شد. نتیجه این برقراری یک موازنه و بازدارندگی راهبردی میان ایران و آمریکا است چرا که آنها موفق به پاسخ دادن نشدند. در تئوری بازدارندگی تهدید دشمن را به دلیل توانمندی رفع می کنید و وقتی برتری که ضربه بزنی اما ضربه ای نخوری، آمریکا به ایران ضربه زد و ایران هم پاسخ داد اما آمریکا نتوانست ضربه دوم را بزند. در حال حاضر توازن قدرت و بازدارندگی استراتژیک میان ایران و آمریکا شکل گرفته است، اسرائیل به دنبال مقاومت در برابر ایران بود که ایران به آن گفت تو در قد و قواره من نیستی که بخواهم جواب بدهم.

عراقچی گفت: در این بازی سیلی آخر را ایران زد و تعادل در منطقه برگزار شد.

در ادامه این نشست «حسین امیرعبداللهیان»، مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: نیروی قدس و بخش های دیگر توانستند صهیونیست ها را در اسرائیل محصور کنند و جلوی توسعه آنها را گرفتند. سردار سلیمانی توانست داعش را از بین ببرد اما مهم ترین کاری که انجام داد این بود که از راهبرد صهیونیست ها برای تجزیه کشورهای منطقه جلوگیری کرد. بی دولت سازی، هرج و مرج سازی در کشورها کار صهیونیست ها است. هدف صهیونیست ها از این اقدامات این است که ساختار سیاسی منطقه را تغییر بدهند.

امیر عبداللهیان در ادامه تصریح کرد: سردار سلیمانی جدایی از ویژگی های نظامی که داشت، و با اینکه نظامی و ژنرال بود اما در مذاکره یک دیپلمات به معنای واقعی بود. ظریف بارها به موضوع جلسات مستمر با سردار سلیمانی اشاره کرده است. در مذاکرات با عراق و آمریکا رئیس هیئت مذاکره سردار سلیمانی بود.

او خاطر نشان کرد: بعد از دیدار با بشاراسد، سردار سلیمانی گفت که میخواهد با من دیدار کند و به مکانی که وی با ژندال های سوری بود با او دیدار کردم و از من پذیرایی کردند.

امیرعبراللهیان در مورد رابطه با آمریکا با اشاره به اینکه نگاه دیپلمات ها با نظامیان متفاوت است، گفت: خیلی ها اصرار داشتند که بلافاصله این اقدام آمریکا را پاسخ دهیم، اما با چند روز تاخیر این کار انجام شد. در واقع ترور سردار سلیمانی تصمیم نظام سیاسی آمریکا نبود اما ادامه جنگ با ایران، تصمیم نظام سیاسی آمریکا بود.

امیرعبداللهیان افزود: در حوزه پیامدهای سیاسی ترور سردار چند نکته مطرح است: این اقدام با هدف قدرت نمایی ترامپ و ایالات متحده صورت گرفت، البته دیپلماسی ایران بسیار قوی به این اقدام آمریکا پاسخ داد. نکته دوم اینکه ترور سردار سلیمانی با هدف ایجاد آنارشی انجام شد. نکته سوم این است که این اقدام امریکا در راستای توجیه جدید برای حضور در منطقه و تضمین این حضور صورت گرفت. نکته چهارم این است که منطقه به قبل و بعد از ترور سردار تبدیل شد و توازنی که ایران بوجود آورد، متفاوت از گذشته است و منطقه جای خوش و آب و هوایی برای آمریکایی ها نخواهد بود و باید زودتر بروند. اما امریکایی ها حضورشان را در منطقه حفظ می کنند اما در بعد نظامی، متفاوت خواهد بود.

او در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم ترتیبات سیاسی جدید در منطقه شکل بهتری بگیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز