استفاده نظامیان لبنان از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان

۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۱۹:۲۵:۱۱
کد خبر: ۹۵۲۷۹۴
استفاده نظامیان لبنان از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان
در ششمین روز از «هفته ی خشم» صدها جوان معترض لبنانی یکشنبه شب به میدان النجمه در مرکز بیروت بازگشتند و نظامیان برای پراکنده کردن آنان از گاز اشک آور استفاده کردند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، پایگاه خبری «المنار» وابسته به حزب الله لبنان گزارش کرد که نیروهای نظامی و امنیتی، حضور و تعداد خود را در میدان یاد شده و خیابان های اطراف که محل مجلس ملی است افزایش داده و تدابیر امنیتی را تشدید کردند.

برپایه این گزارش، شمار زیادی از معترضان در خیابان الحمراء روبروی بانک مرکزی لبنان تجمع و عده ای از آنان به طرف نیروهای نظامی و انتظامی سنگ پرتاب کردند.

فرماندهی ارتش لبنان در صفحه ی توییتر خود نوشت: میان وزارت کشور و نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی هماهنگی و آمادگی لازم وجود دارد تا از نظام و هم چنین اموال و دارایی های دولتی و خصوصی در برابر حمله ی احتمالی مجدد معترضان حفاظت کنند.

مدیریت نیروهای امنیت داخلی لبنان نیز در صفحه ی توییتر نوشت: در ناآرامی شنبه شب بیروت ۱۴۲ تَن از این نیروها زخمی شدند که هفت افسر میان آنان است و سه نیرو دچار شکستگی جمجمه شده اند.

این مدیریت افزود: ظرف سه ماه و پنج روزی که از جنبش اعتراضی مردم می گذرد (۲۵ مهر تا ۲۹ دی ۹۸) تاکنون ۶۲۵ تن از این نیروها با سنگ پراکنی جوانان معترض زخمی شده اند.

تظاهرات و تجمع شنبه شب جوانان لبنانی با شعار «همه یعنی همه»، «تاوان نخواهیم داد» و «ملت سقوط  نظام را می خواهد» در میدان های الشهدا، ریاض الصلح و النجمه در مرکز بیروت آغاز شد و بامداد یکشنبه  با ۱۶۵ زخمی و ۳۲ بازداشتی از معترضان و میلیون ها دلار خسارت مالی به بانک ها و دیگر مراکز عمومی و دولتی پایان یافت.

«ولید جنبلاط» رییس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان یکشنبه شب در واکنش به رویداد دیشب و تجمع امشب در مرکز بیروت نوشت: تظاهرات و تجمع مسالمت آمیز «آری» اما خشونت ورزی از طرف جوانان و نظامیان «نه».

وی در صفحه ی توییتر خود افزود: نیروهای نظامی و انتظامی جزو مردم لبنان هستند و مانند جوانان معترض از بحران اقتصادی و سیاسی در رنج و گرفتاری بسر می برند.

«فیصل الصایغ» نماینده مجلس و عضو فراکسیون «گردهمایی دموکراتیک» وابسته به حزب یاد شده به رهبری جنبلاط در صفحه توییتر نوشت: بزودی سونامی آزادگان و گرسنگان در لبنان فرا می رسد.

وی اضافه کرد: راه حل خروج از این سونامی، کنار گذاشتن نظام طایفه ای و استقرار نظام سیاسی مدنی، تصویب قانون جدید انتخابات و برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس است.

در این ارتباط و برای تسریع در تشکیل دولت جدید لبنان با هدف کاستن از تنش ها و بحران، یکشنبه شب «حسان دیاب» نخست وزیر منتخب با «میشل عون» رییس جمهوری این کشور در کاخ بعبدا در شرق بیروت دیدار کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز