گزارش هفته؛

وقتی یک عضو جبهه پایداری کاسه داغ‌تر از آش می‌شود/ سخنان روحانی پتکی بر سر دلواپسان

۱۳۹۸/۱۱/۱۰ - ۰۵:۰۵:۳۲
کد خبر: ۹۵۷۱۰۳
وقتی یک عضو جبهه پایداری کاسه داغ‌تر از آش می‌شود/ سخنان روحانی پتکی بر سر دلواپسان
رد صلاحیت های گسترده در ابتدا با واکنش بسیاری از اصلاح‌طلبان و یا حتی برخی اصولگرایان، مواجه شد و در ادامه واکنش رئیس جمهور را در پی داشت. حسن روحانی در جلسه هیئت دولت، گفت: «با یک جناح نمی‌شود، کشور را اداره کرد. کشور متعلق به همه است.» همین یک جمله کافی بود تا تیر دلواپسان بار دیگر به سمت دولت نشانه برود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ جمله «با یک جناح نمی‌توان کشور را اداره کرد»، مانند پتکی بود بر سر دلواپسان. آن هم وقتی از زبان حسن روحانی، رئیس جمهور، بیان شود. روحانی در شرایطی این سخنان را مطرح کرد که شورای نگهبان از میان ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر باقی‌مانده، ۳۴ درصد یعنی حدود ۵ هزار نفر را رد صلاحیت کرد.

این رد صلاحیت‌های گسترده در ابتدا با واکنش بسیاری از اصلاح‌طلبان و یا حتی برخی اصولگرایان مواجه شد و در ادامه واکنش رئیس جمهور را هم در پی داشت. حسن روحانی در جلسه هیئت دولت گفت: «مردم تنوع می‌خواهند. بگذارید در میدان انتخابات همه احزاب و گروه‌ها شرکت کنند، قطعا ضرر نمی‌کنید. با یک جناح نمی‌شود، کشور را اداره کرد. کشور متعلق به همه است.»

به گفته رئیس‌جمهور، اگر همه ۸۳ میلیون متحد باشیم و یک نفر مخالف، باید تلاش کنیم آن یک نفر را هم جذب کنیم. یک نفر مخالف هم برای ما زیاد است در حالی‌که شما یک جناح و جمعیت بزرگ را مخالف می‌کنید. باید حواس‌مان را جمع کنیم.

این سخنان رئیس‌جمهور با ادبیات تند توییتری از سوی سخنگوی شورای نگهبان مواجه شد. عباسعلی کدخدایی در توییتی نوشت: «جنجال برای تایید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رئیس جمهور در این پروژه ضدملی تاسف بار است. البته نمی‌دانستیم عدم تایید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است.»

کدخدایی با این توییت به کامبیز مهدی‌زاده، داماد رئیس‌جمهور، اشاره کرده بود که به عنوان یکی از ثبت‌نام کنندگان رد صلاحیت شده بود. از این رو تلاش کرد محتوای اصلی سخنان رئیس جمهور- مبنی بر تشویق مردم به انتخابات- را با این گفته‌ها تخریب کرده و به حاشیه براند. تخریبی که با توییت‌های توهین‌آمیز حاشیه سازان و حاشیه نشین‌های تندرو ادامه دار شد.

اما علاوه بر حسن روحانی، رئیس مجلس، نیز اقدام شورای نگهبان در رد صلاحیت 90 نماینده مجلس دهم به اتهام فساد مالی و اقتصادی را نادرست دانست. علی لاریجانی در جلسه علنی یکشنبه گذشته مجلس گفت: «از جانب سخنگوی شورای نگهبان مطلبی در رسانه‌ها منتشر شد که عمده ردصلاحیت‌ها را مربوط به سوء ‌استفاده‌های اقتصادی می‌دانست. این مطلب درست نیست چرا که نامه‌های ارسال شده هیات نظارت به نمایندگان به بندهایی اشاره دارد که اقتصادی نیستند. البته برای بعضی نمایندگان اینگونه بوده است، چرا باید مطلب درست منعکس نشود که بیگانگان از آن سوء ‌استفاده کرده و نظام را متهم به فساد کنند.»

در ادامه این واکنش‌ها، علی مطهری، نماینده مردم تهران، نیز خطاب به کدخدایی مبنی بر فساد اقتصادی نمایندگان گفت: «آقای کدخدایی برخی از نمایندگان رد صلاحیت‌شده مجلس فعلی را دارای فساد مالی دانستند، در حالی که بعضی از این موارد در حد اتهام است و ممکن است این افراد در دادگاه تبرئه شوند.»

علی مطهری همچنین به واکنش منفی کدخدایی نسبت به اظهارات رئیس‌جمهور اشاره کرد و توضیح داد: «صحبت اخیر ایشان درباره اظهارات رئیس ‌جمهور منطقی نبود و بیشتر بر اساس احساسات، حب و بغض بیان شد. حرف رئیس‌جمهور یک مطلب کلی بود و ربطی به رد صلاحیت دامادشان نداشت.»

این نماینده مجلس دهم عنوان کرد: «متاسفانه آقای کدخدایی نگاه خوبی به جایگاه مجلس و نظارت استصوابی و آزادی بیان ندارد. جالب است که مجلس دهم به آقای کدخدایی رأی داد، اما مجلس نهم به ایشان رأی نداد.»

به رغم همه انتقادها و اعتراضاتی که در زمینه رد‌صلاحیت کاندیداها وجود دارد، دبیر شورای نگهبان نیز بر بی‌طرفی و جناحی عمل نکردن شورای نگهبان تاکید کرد و  تلاش کرد به نوعی در واکنش به انتقادات از موضع دفاع از شورای نگهبان سخن بگوید. آیت‌الله احمد جنتی با اشاره به اینکه شورای نگهبان پاسدار حقوق مردم است و همه تلاش خود را می‌کند که حق و حقوق احدی ضایع نشود، گفت: «در بررسی صلاحیت‌ها به حزب و جناح کاری نداریم و شرایط قانونی را با همه داوطلبان تطبیق می‌دهیم. در میان افراد تایید یا رد صلاحیت شده افراد شاخصی از هر دو جناح سیاسی هستند که خود نشانگر این رویکرد بی‌طرفانه و مستقل شورای نگهبان است.»

علاوه بر کدخدایی و آیت‌الله جنتی، سایر اعضای شورای نگهبان نیز تلاش کردند از عملکرد شورای نگهبان دفاع کنند و به نوعی صحبت از مذاکره با رد صلاحیت‌ شده ها را به میان آورند.

عده‌ای نیز در این بازار داغ انتخاباتی نخواستند عقب بمانند و شایعاتی را علیه رئیس جمهور و اصلاح‌طلبان منتشر کردند. در این راستا پنجشنبه هفته گذشته برخی رسانه ها و کانال های خبری در ادعایی عجیب نوشتند که جلسه انتخاباتی روحانی و اصلاح طلبان با هدف هماهنگی نحوه شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی، پنج شنبه صبح در کاخ سعدآباد برگزار می شود.

این رسانه‌ها ادعا کردند حاضران این جلسه سیدمحمد خاتمی، حسن روحانی، جهانگیری، واعظی، ناطق نوری و سیدحسن خمینی بودند و قرار است راهبرد انتخاباتی مشترک میان اصلاح طلبان و جریان اعتدال مورد بحث و تصمیم‌ گیری قرار گیرد.

هرچند این دیدار صبح پنجشنبه تکذیب شد اما جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران، درباره خبرهای منتشر شده از جلسه رئیس دولت اصلاحات، رئیس‌جمهور و حجت‌الاسلام ناطق نوری به ایرناپلاس گفت: «آقای خاتمی با آقای روحانی دیدار داشتند اما این دیدار ارتباطی با موضوعات اخیر نداشته‌است. درواقع این جلسه، دیداری برای صرف شام بوده که از قبل هم این دیدارها اتفاق می‌افتاد. بنابراین جلسه بوده ‌است اما محتوا و مطالبی که به آقای خاتمی در این جلسه در فضای مجازی گفته شده صحت ندارد. درواقع سناریوسازانی نشسته‌اند و اتفاقات اخیر و انتخابات پیش رو را به این دیدار گره زدند که این مسائل تکذیب می‌شود. هرچند منوال به این شکل نبوده که جلسه و دیداری بین این افراد وجود نداشته باشد و اصل دیدار اهمیتی ندارد، محتوای آن حایز اهمیت است که صحت ندارد.»

جواد امام به حاشیه سازانی اشاره کرد که در روزهای پس از این شایعه بیکار ننشستند و منتظر فرصتی بودند تا انواع اتهامات را به حسن روحانی وارد کنند.

در ادامه رئیس‌جمهور، هفته جاری در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور، در سخنانی، ضمن اشاره به حوادث دوران مشروطه، بزرگترین خطر برای دموکراسی و حاکمیت ملی را انتخابات تشریفاتی دانست و گفت: «خطر آن روزی است که انتخابات تشریفاتی شود و جای دیگری انتصاب فرمایند، بعد مردم پای صندوق بروند تشریفات انتخابات را انجام دهند. خدا نکند چنان روزی برای کشور ما پیش بیاید.»

او خطاب به مردم با تاکید بر اینکه «نباید با صندوق قهر کرد» از نگارش نامه‌هایی درخصوص رقابت‌های انتخاباتی خبر داد و گفت: من هم نامه‌های لازم را نوشته‌ام اما همه باید تلاش کنیم رقابتی بودن انتخابات را درست کنیم.

 رئیس‌جمهور در ادامه دوم اسفندماه و زمان برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس را یوم‌الله خواند و از همه برگزارکنندگان این انتخابات خواست، همه تلاش خود را برای برگزاری انتخاباتی رقابتی و پرشور متمرکز کنند و اجازه داده نشود صف‌های رای‌دهندگان خلوت شود.

روحانی با اشاره به سلامت انتخابات و وجود نشاط در آن، تاکید کرد: «مردم باید مطمئن شوند رای آنها کم و زیاد نمی‌شود و مشارکت، نظارت، سلامت و امنیت انتخابات و ایجاد نشاط در جامعه یک وظیفه همگانی است. از این رو اگر می‌گویند مجلس بعدی صددرصد مال آنها است، بگذارند لااقل یک رقابت شکل بگیرد و مشارکت باشد، مجلس هم مال آنها و نوش جانشان.»

جمله آخر روحانی و همچنین توییت همین سخنان با هشتگ انتخابات تشریفاتی، شاید پتک دیگری برای دلواپسان بود تا مجددا از چهره خود در روزهای نزدیک به انتخابات مجلس رونمایی کنند و بر ادامه روند سیاه‌نمایی‌های خود علیه دولت تاکید کنند. تا جایی که برخی کاربران و چهره‌های فعال فضای مجازی در توییت‌های به هشتگ انتخابات تشریفاتی حمله کردند. در ادامه این توییت‌ها، حمید رسایی نیز که بار اتهام زنی دلواپسان را همواره به دوش می‌کشد از قافله جا نماند و او که از رد صلاحیت شده‌های مجلس دهم و تایید صلاحیت شده امروز مجلس یازدهم است، در توییتر خطاب به رئیس جمهوری  جملات نامربوطی نوشت.

طرح چنین اتهاماتی، از سوی یک فرد نزدیک به جریان پایداری موضوع جدیدی نیست. مدعیان انقلابی‌گری این بار تلاش می‌کنند اتهاماتی را در قالب رازهای مگو به رئیس جمهور و یا هر کسی که مقابل آنها بایستد و یا با آنها مخالفند، وارد کنند اما به این سوال پاسخی نمی‌دهند که شورای نگهبانی که آنها از انتقاد به آن دلخور و ناراحت می‌شوند چگونه فردی را در قامت رئیس جمهور دوبار تائید صلاحیت کرده است؟! 

در این ارتباط، داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‎طلب، با بیان اینکه پایداری‌ها با کنار زدن بقیه و انقلابی خواندن خود کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند، به برنا گفت: «به‌رغم موضع‌گیری‌های خاص آنها که بعضا علیه منافع ملی نیز بوده به لحاظ قانونی برخوردی با آنها صورت نگرفته است. این بدین معنا است که در واقع پایداری‌ها خود را فراتر از  قانون می‌دانند. در مجموع شاید هم، هیچ‌کس این قدرت را نداشته است یا نخواسته با اینها برخورد کند.»

او افزود: هدف جبهه پایداری از این گونه اقدامات، نوعی ارث خواهی است و می‌خواهد بگوید چون انقلابی‌ هستیم، ارث و میراث هم به ما می‌رسد چراکه ما برادری خود را ثابت کردیم، از این رو  بقیه در این چارچوب نمی‌گنجند.  این در حالی است که بسیاری از چهره‌هایی که در چارچوب جریان پایداری در حال حاضر فعالیت می‌کنند، اساسا نقشی در انقلاب به آن معنا نداشته‌اند.»

همچنین محمود میرلوحی، دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب، به اقدام صداوسیما در پخش نکردن سخنان انتخاباتی رئیس جمهور از تلویزیون اشاره می‌کند و به برنا گفته است: « پایداری‌ها دولت را عملا زمین‌گیر کرده اند و صدا و سیما و شورای نگهبان و همه را مقابل دولت قرار داده‌اند و اجازه نمی‌دهند تصمیمات، مصوبات و برجام پیشرفت کند. متأسفانه پایداری‌ها اینگونه تبلیغ می‌کنند که مجلس آینده در اختیار آنها است.»

او با بیان اینکه صدا و سیما، صدای رئیس جمهور کشور را پخش نمی‌کند، تاکید کرد:« نمی‌توان از مردم خواست صداوسیما را تشویق کنند و بگویند، صدا و سیما دست‌مریزاد،  آقای شورای نگهبان دست مریزاد، که این اوضاع را در کشور ایجاد کردید که رئیس‌جمهور مملکت نتواند در صدا و سیما مانند حسن عباسی، کوشکی و قاسمی حیثیت کشور را به حراج بگذارند اما رئیس‌جمهور مملکت نتواند سخنرانی‌اش پخش شود. این تندروها چه کردند که انتظار دارند، مردم بیایند دست مریزاد بگویند و به آنها رأی  بدهند!»

در این ارتباط «غلامرضا انصاری»، دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب و قائم‌مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت، درباره پخش نشدن صحبت‌های رئیس جمهور و به نوعی همکاری صداوسیما با تندروها به برنا گفت: «صداوسیما متأسفانه جایگاه خود را به عنوان رسانه ملی به رسانه میلی تغییر داده و سال‌هاست که این رسانه، در اختیار دولت و ملت نیست و در اختیار یک جریان تندرو و رادیکال است و به اصطلاح چاشنی بسیاری از حرکت ها با تولیدات صداوسیما، رخ می‌دهد.»

لازم به ذکر است رئیس جمهور در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور، سخنان مهمی درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان کرد و به رغم اینکه قرار بود از شبکه خبر صداوسیما، این سخنرانی پخش شود اما این اتفاق رخ نداد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز