چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

ماجرای بازداشت خانم نماینده چه بود؟/ ادعای واسطه‌های میلیاردی برای تایید صلاحیت‌ها از زبان یک نماینده/ ماجرای عجیب گرین کارت گرفتن آقاتهرانی

۱۳۹۸/۱۱/۱۷ - ۰۵:۱۵:۵۸
کد خبر: ۹۶۰۶۴۷
ماجرای بازداشت خانم نماینده چه بود؟/ ادعای واسطه‌های میلیاردی برای تایید صلاحیت‌ها از زبان یک نماینده/ ماجرای عجیب گرین کارت گرفتن آقاتهرانی
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ پروانه سلحشوری

«پروانه سلحشوری»، نماینده مردم تهران، روز شنبه به دادگاه احضار شد. ساعتی بعد پروانه سلحشوری متنی در کانال تلگرام خود منتشر کرد که حاکی از آزادی‌اش با قرار التزام بود.

او نوشت: «هفته گذشته احضاریه دادگاه به صورت شبانه به بنده ابلاغ شد که کاملا برخلاف تبصره ۱ ماده ۹ قانون نظارت بر رفتار نمایندگان و اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی «آزادی اظهارنظر نماینده در تمام امور کشور» بود. طبق اصل 86 قانون اساسی نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود کاملا آزادند و نمی توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند، تعقیب یا توقیف کرد. متأسفانه در این خصوص هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و هیئت‌رئیسه مجلس به وظیفه قانونی خودشان در خصوص دفاع از جایگاه نمایندگی مردم عمل نکردند که این جای گلایه بسیار دارد.» به گفته سلحشوری «سخت‌ترین لحظات» در احضار او «زمانی بود که از جایگاه یک نماینده مجلس به جهت اظهارنظر و دفاع از حقوق مردم، بازجویی می‌شدم.»

«غلامحسین اسماعیلی»، سخنگوی قوه قضاییه، درباره پرونده سلحشوری گفت: «از بیان جزئیات این پرونده معذورم.»

چهره هفته؛ علی اکبر صالحی

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در فهرست تحریم‌های ثانویه قرار گرفته است. براساس این تحریم‌ها، هرگونه اموال و دارایی‌های افراد مندرج در فهرست که در قلمرو آمریکا قرار بگیرد، توقیف می شود و شهروندان آمریکایی هم مجاز نیستند با آنها هیچ‌گونه، معامله‌ای داشته باشند.

محمد محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر، وحید حقانیان، معاون اجرائی این دفتر و غلامعلی حدادعادل و علی‌اکبر ولایتی نیز پیش از این به شمار تحریم‌شدگان افزوده شدند. ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه و محمدحسین افشردی، معروف به محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، از دیگر افرادی هستند که نام‌شان در این فهرست آمده است.

یکی دیگر از چهره‌های تحریم‌شده توسط دولت ترامپ، محمدجواد ظریف و محمدجواد آذری جهرمی است.

«بهروز کمالوندی»، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، قراردادن نام «علی‌اکبر صالحی»، رئیس این سازمان در فهرست تحریم‌های آمریکا و تحریم سازمان انرژی اتمی را «اقدامی بچه‌گانه و فاقد هرگونه ارزش و اعتباری» خواند.

«سیدعباس عراقچی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، نیز در این باره نوشت: «تحریم دکتر صالحی تنها عصبانیت و استیصال آمریکا را از به‌بن‌بست‌رسیدن سیاست فشار حداکثری اثبات می‌کند.»

حاشیه هفته؛ گرین کارت آقاتهرانی؛ انتشار فایل صوتی

«مرتضی آقا تهرانی»، دبیرکل جبهه پایداری، در سخنانی درباره «گرین کارت» خود توضیح داد.

آقاتهرانی گفت: «کسی که در آمریکا زندگی می‌کند، بعد از ۵ سال می‌تواند گرین کارت آن دولت را دریافت کند. وزارت‌ امور خارجه‌ آن دوره نیز برای سهولت رفت ‌و آمد، گرین کارت صادر کرد اما این به معنای تبعیت و قسم خوردن زیر پرچم امریکا نیست. پس از پایان مدت گرین کارت و پس از آنکه دیگر نیازی به رفت ‌و آمد به امریکا نداشتم، دیگر اقدامی برای اخذ مجدد گرین کارت انجام ندادم.»

با این حال پیش از این همفکران آقاتهرانی هجمه گسترده‌ای را علیه دوتابعیتی‌ها وارد کرده بودند.

«غلامرضا انبارلویی» در یادداشتی در سایت الف نوشته بود که «داشتن گرین کارت یعنی قسم خوردن برای اینکه هنگامی که قانوناً لازم باشد، برای دفاع از ایالات متحده تفنگ به دست خواهم گرفت.»

***

 «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، درباره فایل صوتی منتشر شده درباره هواپیمای اوکراینی گفته این فایل صوتی را مسئولان ایرانی در اختیار اوکراین قرار داده و مسئله پنهانی وجود ندارد.

اخیر اوکراین، مکالمات برج مراقبت فرودگاه مهرآباد تهران با خلبان یک پرواز خط هوایی آسمان را منتشر کرده است که بر اساس آن برج مراقبت از طریق خلبان این پرواز، در جریان شلیک موشک و ساقط شدن هواپیمای اوکراینی قرار می‌گیرد.

فایل صوتی این مکالمات را یک بولتن خبری در تلویزیون اوکراین منتشر کرده و در آن مکالمات برج مراقبت تهران و خلبان پرواز "آسمان به شماره ۳۷۶۸" و پرواز "۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین" شنیده می‌شود.

واعظی همچنین در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: «دولت و شخص رئیس‌جمهور تا روز جمعه از سقوط هواپیمای اوکراین توسط موشک مطلع نبود؛ ما معترض بودیم که چرا اطلاع نداشتیم.»

جنجال هفته؛ رونمایی از طرح معامله قرن

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، کنار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، از طرح موسوم به «معامله قرن» رونمایی کرد. اقدامی که همزمان واکنش‌های بسیاری را برانگیخت.

در این بین «علی اکبر ولایتی»، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، وزارت خارجه و .. به این معامله ننگین واکنش نشان دادند.

سرلشکر «محمد باقری»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، از جمله نظامیان عالیرتبه ایرانی بود که به رونمایی از طرح معامله قرن واکنش نشان داد و در پیام‌هایی جداگانه به وزرای دفاع و روسای ارتش‌های کشورهای اسلامی نسبت به عواقب این طرح هشدار داد.

خبر هفته؛ راه‌اندازی کانال سوئیسی

بعد از یک ‌سال دولت سوئیس از اجرائی شدن سازوکار بشردوستانه برای ارسال کالاهای اساسی از جمله غذا و دارو به ایران خبر داد. در بیانیه‌ای که برای اعلام این خبر منتشر شد، دولت سوئیس خبر داد ۲۷ ژانویه، هفتم بهمن، مجوز نخستین پرداخت برای ارسال دارو به ایران به ارزش دومیلیون‌و ۵۵۰ هزار دلار از سوی یک شرکت داروسازی این کشور صادر شده است. این محموله شامل داروهای ضدسرطان و داروهای موردنیاز برای پیوند اعضای بدن است.

«عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی، در این باره نوشت: «داروی مبادله‌شده از محل منابع بانک مرکزی در بانک سوئیسی بوده و اگر آمریکا در این زمینه مدعی است باید مکانیسم بانکی برای انتقال و تأمین منابع خرید کالاهای اساسی را فراهم کند.»

همتی صرف انجام مکانیسم فنی مبادله بدون امکان انتقال منابع را کافی ندانست.  

همچنین «سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری خود درباره این کانال گفت: «غذا و دارو تحریم نبوده و آمریکا براساس وظایف خود عمل کرده است. این اقدام انقدر بزرگ نیست که برای آن سروصدا شود. رسانه ها این اقدام را بیش از حد بزرگ نکنند.»

سوژه هفته؛ واسطه‌های فروش

«محمود صادقی»، نماینده مردم تهران در مجلس، در صفحه توییتر خود نوشت: «در این دوره‌ از انتخابات واسطه‌ها نرخ تأیید صلاحیت را بعضا تا چهار میلیارد تومان بالا برده‌اند.»

«اکبر اعلمی»، نماینده مجلس ششم، نیز در این باره در تلگرام خود نوشت: «از شبکه خرید و فروش صلاحیت که در اثر تلاش و پیگیری‌های بی‌وقفه چند تن از دلسوزان واقعی کشور و با همکاری و مداخله یک نهاد امنیتی ذیربط و با ادله و مدارک کافی و حضور شهود مختلف یک سرش در هتل هویزه تهران و سر دیگرش در کشف شد و بگفته یکی از مدیران مربوطه؛ «ارزیابی دوستان این است که کار قشنگی شد. یک چیز مفصلی است و اژدهایی هفت‌سر کشف شد،» چه خبر؟! او نوشته که جزئیات این عملیات از جمله نام برخی افراد و شیوه کار آنها متعاقبا اعلام خواهد شد. 

محمود صادقی هم در نامه‌ای به قوه قضائیه نوشت: «به استحضار می‌رساند پیرو دریافت گزارش‌های عدیده درباره فعالیت عناصر سودجویی مدعی ارتباط با شبکه نظارت بر انتخابات و با توجه به سوابق موضوع جهت شناسایی و برخورد با این عناصر، هماهنگی‌های لازم با حفاظت اطلاعات شورای نگهبان به عمل آمد و ظرف دو هفته اخیر با اجرای عملیات ویژه، تعدادی از دلالان بیرونی و عوامل درونی که با پیشنهاد مبالغ کلان و بعضاً چند میلیاردتومانی به بعضی از کاندیدا‌ها ادعای تایید صلاحیت آن‌ها را داشتند، مورد شناسایی قرار گرفتند و حسب اطلاع بعضی از آن‌ها بازداشت شدند. علاوه‌بر موارد گزارش‌ شده و پیگیری‌ شده گزارش‌های عدیده دیگری از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس و دیگر کاندیدا‌ها در این زمینه وجود دارد که نشان‌دهنده، عمق و گستردگی این پدیده است.»

خبر مهم هفته؛ سفر بورل به تهران

«جوزف بورل»، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در روابط خارجی و سیاست‌های امنیتی، به تهران آمد تا با وزیر امور خارجه، رئیس‌جمهور و رئیس مجلس ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

ظریف و بورل در دیدار اول درباره موضوعات مختلف دوجانبه با اتحادیه اروپا، برجام و نیز مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند. شرایط در منطقه خلیج فارس و لزوم کاهش تنش‌های منطقه‌ای، طرح معامله قرن و پیامدهای خطرناک آن برای منطقه و جهان، اینستکس، برجام، تحولات در عراق، سوریه و یمن از مهم‌ترین محورهای دو دور گفت‌وگو میان ظریف و جوزف بورل بود.

«سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در این باره در نشست خبری گفت: «وزیر خارجه ایران چند روز پیش نامه‌ای ۱۴ صفحه‌ای درباره برجام و تلاش اروپایی‌ها برای استفاده از مکانیسم حل‌وفصل اختلافات در برجام  به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشته بود و تلاش اروپایی‌ها در این زمینه را زیر سؤال برده بود.»

اولین سفر بورل به تهران در حالی انجام می‌شود که نخستین گفت‌وگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر امور خارجه ایران، اواسط دی‌ ماه سال جاری انجام شد. بورل در تماس با محمد‌جواد ظریف بر لزوم کاهش تنش در منطقه و حفظ برجام، تأکید کرد. همچنین او پیش از این با محمد‌جواد ظریف در دهلی نو دیدار کرد.

در ادامه بورل به دیدار رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی رفت. بورل در دیدار با حسن روحانی گفت: «از اینکه طرف‌های اروپایی نتوانستند به تعهدات خود در برجام عمل کنند،‌ متأسف هستم.»

رئیس جمهور نیز تلاش‌ها و همکاری‌های مشترک ایران و اتحادیه اروپا را برای حل و فصل بسیاری از مسایل و مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی راهشگا دانست و اظهار کرد: «جمهوری اسلامی ایران همچنان نسبت به نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پایبند بوده و روند نظارت‌ها آنچنان که تا امروز انجام شده، ادامه خواهد داشت، مگر اینکه با شرایط جدیدی مواجه شویم.»

لاریجانی نیز در دیدار هماهنگ کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا از عهد شکنی آمریکا و رفتار ضعیف اتحادیه اروپا در مقابل آمریکا، انتقاد و آمادگی ایران را برای کمک به حل مشکلات منطقه ای اعلام کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز