چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

تخصیص ۳۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برای مقابله با ایران!/ محتوای توییت فرمانده سابق سپاه درباره شهید سلیمانی چه بود؟

۱۳۹۸/۱۱/۲۴ - ۰۹:۴۵:۱۲
کد خبر: ۹۶۳۷۶۲
تخصیص ۳۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برای مقابله با ایران!/ محتوای توییت فرمانده سابق سپاه درباره شهید سلیمانی چه بود؟
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

شخصیت هفته؛ حسن روحانی

هقته جاری در حالی خبر استعفا «حسن روحانی»، رئیس جمهور، در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که آخرین جلسه هیات دولت به ریاست روحانی برگزار شده بود.

«علیرضا معزی»، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور، در توییتر خود در این باره نوشت: «استعفا شایعه‌ای تکراری و فاقد خلاقیت شده. از شایعه‌سازانی که چندین صفحه دیالوگ‌ تخیلی و مهیج می‌نوشتند و حتی میزانسن هم می‌چیدند واقعا بعید بود به این سطح تنزل کنند. برای پوشاندن دعوای دولیستی‌ها و مشاجره بی‌لیست‌ها، به شایعات خلاقانه‌تری نیاز است.» 

«حسام‌الدین آشنا»، مشاور رئیس جمهور، نیز به این دروغ واکنش نشان داد و اینگونه نوشت: «شایعه‌سازی سازماندهی‌شده درباره/ علیه مقامات عالی با هدف بی‌ثبات‌سازی کشور اقدامی ضدانقلابی و دارای تبعات ضد‌امنیتی است. اگرچه زم در حال محاکمه است ولی ظاهرا هنوز شبکه‌ او یا شبکه‌های مشابه ولی پنهان‌کارتر فعال هستند.»

«علی ربیعی»، سخنگوی دولت، نیز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «نارسایی‌ها و گلایه‌ها را باید شنید، به رسمیت شناخت و برای رفع آنها و جلب رضایت هرچه بیشتر مردم از پا نایستاد. دولت تدبیر و امید تحت ریاست رئیس‌جمهور تا دوازهم مرداد ۱۴۰۰ در خدمت ملت، پای پیمان خود خواهد ایستاد.»

متهم هفته؛ روح‌الله زم

اولین جلسه محاکمه روح‌الله زم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب استان تهران و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. این دادگاه از ساعت ۸ صبح بیست‌و‌یکم بهمن، با خواندن «کیفر‌خواست از سوی نماینده دادستان» که شامل ۱۷ بند اتهامی بود، شروع شده بود و با وجود اختصاص دو نوبت در سه ساعت به دادگاه، زم فرصت دفاع پیدا نکرد و دریافت دفاعیات متهم و وکیل او به جلسات بعدی، محول شد.

فساد فی‌الارض، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل به واسطه سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی فرانسه و همکاری با دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بخشی از اتهامات روح الله زم است.

خبر مهم هفته؛ علی اکبر صالحی

«علی‌اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دوشنبه در سمینار امنیت هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت: «جمهوری اسلامی در صیانت از امنیت خود، در به‌کارگیری هیچ اقدامی تردید و کوتاهی نخواهد کرد.»

 صالحی با یادآوری اقدامات گسترده و در حال انجام ایران در بخش امنیت هسته‌ای، برخورد جامعه جهانی با تهدیدهایی مانند حملات سایبری مثل ویروس استاکس‌نت به تأسیسات هسته‌ای ایران و محکوم کردن و توقف این حملات و اقدامات تروریستی در به‌شهادت‌رساندن دانشمندان هسته‌ای در ایران را، خواستار شد.

«رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز در حاشیه سومین سمینار امنیت هسته‌ای این سازمان در وین، تصریح کرد: همکاری ایران با آژانس در عالی‌ترین سطح، از اهمیت بالایی برخوردار است.

 گروسی با یادآوری دیدارش با سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در‌این‌باره افزود: سطح و چگونگی این همکاری به ایران بستگی دارد.

گروسی در بخش دیگری از سخنانش به حملات سایبری علیه تأسیسات هسته‌ای اشاره کرد و آن را پدیده‌ای تازه خواند که در بیانیه مشترک سمینار به آن اشاره شده است. او با یادآوری سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این زمینه،‌ گفت: این اظهارات نشان می‌دهد: «آنها درک کرده‌اند در این زمینه مشکلاتی وجود دارد که ما باید آن را بررسی کنیم، در واقع این کار را انجام می‌دهیم.»

همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه سفر خود به اتریش با فرانسوا ژاک، رئیس سازمان انرژی اتمی فرانسه، دیدار و گفت‌وگو کرد.

حاشیه هفته؛ پخش شبنامه علیه دولت

پخش شبنامه علیه دولت در راهپیمایی 22 بهمن، با بی اعتنایی مردم مواجه شد.

«آذر منصوری»، فعال سیاسی اصلاح طلب، هم به پخش شبنامه واکنش نشان داد و نوشت: «به نام جشن روز ملی فجر انقلاب اسلامی۲۲بهمن، به کام مخالفان دولت!»  

جنجال هفته؛ نامه حزب اتحاد ملت

رئیس جمهور هفتم بهمن در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور گفت: «ما در آستانه سی‌و‌هفتمین انتخابات ملی هستیم. از آن انتخابات اولی که در فروردین سال ۵۸ با همه‌پرسی و رفراندوم شروع شد که البته بعضی‌ها از کلمه رفراندوم خوششان نمی‌آید؛ اما پایه انتخابات ما از رفراندوم بود  و از همه‌پرسی شروع شده است.»

در این راستا، حزب اتحاد ملت در نامه‌ای خواستار ارائه لایحه قانونی همه‌پرسی از سوی رئیس‌جمهور، شد.

حزب اتحاد ملت در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور نوشت: «ما به‌عنوان یکی از احزاب شناخته‌ شده و شناسنامه‌دارِ باورمند به مبانی نظام جمهوری اسلامی و آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی، در چهلمین سال تصویب قانون اساسی از جناب‌عالی تقاضا داریم از طریق ارائه لایحه قانونی با قید فوریت برای انجام همه‌پرسی درباره نظریه تفسیرى شورای نگهبان از اصل ۹۹ قانون اساسی و به‌اصطلاح نظارت استصوابی، اقدام قانونی لازم را کلید بزنید تا بلکه پیش از پایان دوره مجلس دهم، گره ۲۸ساله در سیاست ایران‌ با رأی فصل‌الخطابی ملت ایران گشوده و زمینه‌ساز آشتی ملی شود.»

روحانی در پی‌نوشت نامه اتحاد ملت دستور داد: «لایحه‌ای برای اصلاح بخش نظارت با کمک جناب آقای دکتر رحمانی‌فضلی، سرکار خانم دکتر جنیدی و جناب آقای دکتر امیری تهیه و ارائه شود.»

معاون‌اول رئیس‌جمهور نیز خطاب به جنیدی نوشت: «سرکار خانم جنیدی پیشنهادی در اولین فرصت تهیه شود تا پس از بررسی در جلسه‌ای به دولت ارائه شود.»

خبر مهم هفته؛ درگیری ترکیه و سوریه

یک هفته بعد از آنکه 8 نظامی ترکیه بر اثر گلوله‌باران توپخانه ارتش سوریه در استان ادلب جان خود را از دست دادند در حادثه‌ای مشابه، بار دیگر 5 نظامی ارتش ترکیه در این منطقه هدف گلوله‌ باران سنگین توپخانه ارتش سوریه قرار گرفتند. روز دوشنبه ترکیه اعلام کرد با حمله به  «115 هدف» دشمن و تخریب «101 هدف» انتقام این حمله را گرفته است. مقام‌های ترکیه تاکید می‌کنند به عملیات این چنینی علیه ارتش سوریه در استان ادلب ادامه می‌دهند. در برابر سوریه هم گفته تا زمان بازپس‌گیری همه خاک این کشور و اخراج نظامیان متجاوز خارجی به علمیات خود در ادلب ادامه خواهد داد.

همزمان با ادامه درگیری‌ها، کاخ کرملین تایید کرد قرار است بعد از یک هفته گمانه‌زنی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور روسیه و ترکیه، تلفنی در این زمینه با هم گفت‌وگو کنند. در این راستا روز سه‌شنبه، دومین دور از گفت‌وگوها میان هیات روسی و مقام‌های ترکیه برگزار شد.

سوژه هفته؛ واسطه‌ها برای تائید صلاحیت

دادستانی تهران در اطلاعیه‌ای از دستگیری 12 نفر در رابطه با این پرونده خبر داده بود. در این اطلاعیه تأکید شده بود که افراد دستگیرشده ارتباطی با شورای نگهبان نداشتند و فقط مدعی رابطه با شورای نگهبان خوانده شدند. «محمود صادقی»، نماینده مردم تهران در مجلس، نیز در این باره گفت: «بعید است یک نماینده‌ مجلس آنقدر ساده‌لوح باشد، که بدون حصول اطمینان از صحت ادعای طرف، حاضر به پرداخت این مبالغ هنگفت باشد. بعضی از مستندات، ازجمله صدای ضبط‌ شده‌ بعضی از مدعیان نفوذ، حاکی از دسترسی آنها به اطلاعات موجود در پرونده‌‌های نامزدهای انتخاباتی در شورای نگهبان است». این در حالی است که در اطلاعیه دادستانی آمده بود: «این موضوع که برخی از نامزد‌های انتخاباتی و برخی از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی که صلاحیتشان احراز نشده است، ساده‌لوحانه به دام کلاهبرداران افتادند، جای تامل فراوان دارد. البته دادستانی تهران اعلام کرده است که دستگاه قضائی با قاطعیت به پرونده متهمان رسیدگی می‌کند و تحقیقات قضائی از متهمان در حال انجام است. امید است تحقیقات قضائی بدون ملاحظه‌کاری انجام پذیرد و محاکمه متهمان بصورت علنی برگزار شود. مقتضی است پیش از اعلام نهایی اسامی نامزدهای تأییدشده، تحقیقات کاملی انجام شود و حداقل پرونده‌های نامزدهایی که صلاحیتشان در مراحل قبلی رد و بعدا تأیید شده‌اند از این منظر مورد بازبینی قرار گیرد.»

خبر هفته؛ بودجه آمریکا؛ دیدار ظریف و باقری کنی

دولت ایالات متحده آمریکا رئوس کلی و ارقام در نظر گرفته‌شده در بودجه سال ۲۰۲۱ این کشور را اعلام کرد. در این بودجه که درمجموع ۴.۸ تریلیون دلار است و ۷۴۰ میلیارد دلار آن به هزینه‌های دفاعی اختصاص داده شده، دولت دونالد ترامپ ۳۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار برای آنچه «مقابله با نفوذ مخرب ایران در خاورمیانه» خوانده‌ شده، درخواست کرده ‌است.

در این بودجه درخواست شده که کمک‌های نظامی و اقتصادی از جمله بیش از ۳۳۷ میلیون دلار به شرکای آمریکا در خاورمیانه برای مقابله با تهدیدهای منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران اختصاص داده شود. اختصاص بودجه برای مقابله با ایران البته اقدام بی‌سابقه‌ای در دولت آمریکا نیست.

***

روز دوشنبه محمدجواد ظریف با علی باقری‌کنی، معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، دیدار و گفت‌وگو کرد. علی باقری‌کنی از قوه قضائیه به ملاقات محمدجواد ظریف در میدان مشق رفت. در این دیدار درخصوص راه‌های تقویت و ارتقای همکاری و هماهنگی میان معاونت بین‌الملل قوه قضائیه و وزارت امور خارجه به‌ویژه در حوزه دفاع از حقوق ایرانیان مقیم خارج، پیگیری آزادی زندانیان ایرانی در دیگر کشورها، پیگیری پرونده ترور سردار شهید سلیمانی در محاکم داخلی و خارجی و هماهنگی در دفاع از اصول و موازین جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی از جمله در حوزه حقوق بشر گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

دروغ هفته؛ محتوای توئیت فرمانده سابق سپاه درباره شهید سلیمانی

در پی انتشار توییتی از سوی سردار جعفری، فرمانده سابق سپاه پاسداران، مبنی بر نقش سردار سلیمانی در ماجرای حوادث سال‌های ۷۸ و ۸۸ و حضور سلیمانی در قرارگاه ثارالله، سردار رمضان شریف، سخنگو و مسوول روابط عمومی کل سپاه با رد این مطلب گفت: «سردار سرافراز سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در ماجراهای ۷۸ و ۸۸ مسئولیتی نداشتند و ماموریت اصلی آن شهید گرانقدر در حوزه برون‌مرزی و نیروی قدس سپاه و کمک به جبهه مقاومت و مقابله با توطئه‌های دشمن و تروریسم تکفیری علیه ملت‌های منطقه بوده است.»

 سردار شریف با بیان اینکه سردار سلیمانی در ماجرای مورد اشاره نیز هیچ مسئولیت و حضوری در قرارگاه ثارالله نداشته‌اند، تاکید کرد: «محتوای توییت منتشر شده، صحت ندارد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز