محسن هاشمی:

عنوان یاران هاشمی، منظور انتساب لیست به خانواده هاشمی نیست/ حسین مرعشی: شورای نگهبان داد وزیر کشور را هم در آورد

۱۳۹۸/۱۱/۲۸ - ۱۰:۲۶:۱۲
کد خبر: ۹۶۵۴۵۱
عنوان یاران هاشمی، منظور انتساب لیست به خانواده هاشمی نیست/ حسین مرعشی: شورای نگهبان داد وزیر کشور را هم در آورد
حسین مرعشی در پاسخ به اینکه کارگزاران هم مانند اصولگرایان تکلیف مدارانه وارد انتخابات شدند، گفت: به کارگزاران تکلیف بودن نمی آید! این انتخابات سخت ترین انتخاباتی است که در این ٤٠ سال تجربه کردم، شورای نگهبان حتی داد وزیر کشور که پای اصول گرایی دارد را درآورد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ نشست خبرى حزب کارگزاران سازندگى روز دوشنبه با حضور شوراى مرکزى این حزب برگزار شد.

«محسن هاشمى»، عضو شورای مرکزی حزب، در ابتدای جلسه گفت: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات مجلس قرار داریم، مجلس نخستین نهاد مردم سالاری بود که بعد از انقلاب نهادینه شد و عمر مجلس به ٤٠ سالگی می رسد. مجلس یازدهم درحالی اهمیت فراوانی دارد که، با چالش های فراوانی مواجه است.

او افزود: افزایش فشارهای اقتصادی به دلیل تحریم ها اصلی ترین چالش است، همچنین در این دوره افت ارزی و کاهش ارزش پول ملی داشتیم که سطح رفاه را پایین آورد و مشکلات افزایش یافت. در حال حاضر ٨ دهک جامعه را درگیر خود کرده و به همین دلیل حاکمیت برای مشارکت در انتخابات حساس شده است. چالش بعدی مربوط به عملکرد مجلس است که مجموع اتفاقات نشان می دهد، اثرگذاری مجلس به ویژه در مباحثی نظیر بنزین، کاهش یافته است.

عضو شورای مرکزى حزب کارگزاران با اشاره به کارنامه اصلاح طلبان در مجلس دهم تصریح کرد: عملکرد اصلاح طلبان از دیگر چالش های مجلس دهم است. ردصلاحیت ها باعث شد بخش عمده ای از اصلح طلبان در انتخابات شرکت نکنند و به همین دلیل شورای عالی اصلاح طلبان  فهرست رسمی ندهد اما از احزاب اصلاح طلب خواسته است که لیست مستقل بدهند، لذا کارگزاران به عنوان حزب پیشرو تصمیم گرفته است لیست بدهد. این حزب در همه انتخابات حضور داشته است کما اینکه در مجلس خبرگان سوم هم که احزاب اصلاح طلبان لیست ندادند، ما لیست دادیم. نمی شود احزاب به صورت زیگزاگی عمل و هر وقت احساس کنند، امکان رای آوری وجود دارد در انتخابات شرکت کنند. لذا امیدوارم در این فاصله نظر مردم را به سمت لیست یاران هاشمی برگردانیم.

هاشمی با بیان اینکه "دلیل اصلی این فهرست حضور در انتخابات است" اظهار کرد: اسامی کاندیداها درجه دوم است چرا که بستن لیست سخت بود اما برای حضور در انتخابات از افرادی که رابطه کمی هم با با کارگزاران داشتند، استفاده کردیم.  اسامی حاضر در لیست ابتدا در شورای مرکزی انتخاب شدند سپس به کمیته سیاسی و بعد به کمیته انتخابات ارسال شدند. البته باید گفت اگر کاندیداهای حاضر در لیست وارد مجلس نشوند نباید ناراحت شوند چراکه بر اساس رسالت حزبی خود در انتخابات شرکت کردیم.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با تاکید بر اینکه "عنوان یاران هاشمی، ژورنالیستی است و به منظور انتساب لیست به خانواده هاشمی نیست" ابراز کرد: منظور تداوم مشارکت محور است که مشی ایت الله هاشمی در انتخابات بوده است. انتظار از رسانه ملی و عوامل انتخابات این است که با بی طرفی زمینه حضور پرشور مردم را فراهم کنند.

هاشمی با بیان اینکه با شرکت در انتخابات به افراطیون داخلی و خارجی فرصت ندهیم. یادآور شد: انفعال، تحریم و عدم مشارکت صدای براندازان را جایگزین صدای مردم می کند و شرکت در انتخابات حتی با یک لیست ناقص و یا تک رای بسیار اهمیت دارد و از شهروندان تهرانى می خواهم در انتخابات شرکت کنند.

حسین مرعشی در پاسخ به اینکه کارگزاران هم مانند اصولگرایان تکلیف مدارانه وارد انتخابات شدند، گفت: به کارگزاران تکلیف بودن نمی آید! این انتخابات سخت ترین انتخاباتی است که در این ٤٠ سال تجربه کردم، شورای نگهبان حتی داد وزیر کشور که پای اصول گرایی دارد را درآورد. بحث دیگر مربوط به مردم است. شرایط اقتصادی ایران تحت تاثیر تحریم های حداکثری امریکا و سوء تدبیرهای داخلی است. از جمله سوء تدبیرها این است که چرا امار کشته شدگان آبان ماه را نمی دهند؟! این سوء تدبیرها مردم را عصبی کرده است و عصبانیت مردم به سیاسیون هم منتقل شده است، ما ضمن احترام به دوستانی که در انتخابات نیامدند، لیست می دهیم. بنابراین بحث تکلیف نیست، بحث استفاده هوشمندانه از موقعیت ها است.

مرعشی در خصوص اثرگذاری رأى مردم در انتخاب افراد ابراز کرد: اگر مجموع اقدامات سیاسی و اجتماعی را در یک بستر قرار دهیم هیچ حادثه ای کم اثر و بی اثر نیست، آینده ایران ساخته از همین بلند شدن ها و زمین خوردن هایى است که از مشروطه شروع شده است، لذا رای مردم بی اثر واقعی نیست. در سال ٧٦ در رقابت خاتمى با ناطق نورى می گفتند بنویسید خاتمی می خوانند ناطق. در سال ٨٤ همه می گفتند قالیباف کاندیدای نظام است و رای می آورد اما نتیجه چیز دیگرى شد. در  انتخابات ٩٢ قرار بود جلیلی رای بیاورد اما روحانی پیروز شد، در سال ٩٤ قرار بود رئیسى بشود، اما این گونه نشد.

او ادامه داد: در همه این سال ها راى مردم اثرگذار بوده است، قرار نیست همیشه پیروز بشویم و منتخبین به شایستگی عمل کنند اما رشد می کنند. در جمهوری اسلامی نه نهاد انتصابی و نه انتخابی داریم. در شرایط کنونی که احتمال می دادند اصلاح طلبان نیایند اصولگرایان ٥ لیست دادند بنابراین شرایط ایجاب می کند، در انتخابات شرکت کنیم.

غلامحسین کرباسچى، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگى، در رابطه با تحریم انتخابات از طرف مردم تصریح کرد: همگی تکلیف داریم که در انتخابات شرکت کنیم، تکلیف شرعى بر روی دوش همه انسان ها وجود دارد. لذا تکلیف ما این است که بن بست ها را بشکنیم چرا که یک نیروى سیاسى، مردم را تنها نمى گذارد. گرچه به دلیل مسائل قانونى نقش احزاب در انتخابات کمرنگ است اما این مسئله، دلیلى مبنى بر معرفى نکردن چهره ها و شرکت در انتخابات نیست. در اطلاعیه حزب کارگزارن سازندگی ١٠ سرفصل کلى برای اینکه نمایندگان راى بیاورند، تبیین شده است و نباید به دست نیروهاى سیاسى خوش فکر نهادهای انتخاباتى را کم اثر جلوه دهیم.

سید فرید موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس، در واکنش به انتقادات وارده نسبت به عملکرد فراکسیون امید در مجلس دهم اظهار کرد: در مجلس نهم افرادی به دنبال انحصارطلبی بودند و ما پایمان را لای در گذاشتیم و نگذاشتیم این اتفاق بیافتد. وقتی در مجلس نهم به سفارت خانه ها حمله می شد، مجلس چه واکنشى داشت؟! درست است که مجلس قدرت اجرایی ندارد، اما در هیچ حادثه ای فراکسیون امید مجلس سکوت نکرد، در حوزه زنان، محیط زیست و بسیارى دیگر از حوزه ها فعال بودیم.

او با بیان اینکه" فراکسیون امید ٩٠ نفر بودند و در اکثریت نبودیم" تبیین کرد: طرح حمایت از توسعه و گسترش اخلاق عمومی که فقط عنوان زیبایی داشت که در رابطه ممنوع التصویری افراد و نهادها بود را حتی نگذاشتیم یک فوریت آن تصویب شود. کدام یک از مصوبات مجلس دهم به حقوق مردم تعرض کرده است؟! شاید نتوانستیم همه تخریب ها را برگردانیم، اما هیچ دیوارى بالاتر از آسمان وجود ندارد.

مجید انصارى، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در رابطه با علت حضور در انتخابات گفت: مجموعه اصلاح طلبان طی جلساتی که با خاتمى داشتند، تصمیم گرفتند همه کسانی که می توانند در مجلس موثر باشند در انتخابات شرکت کنند و حتی لیستی هم بسته بودند، اما بسیارى از افراد ردصلاحیت شدند. بنده با توجه به اینکه فرد تشکیلاتى هستم به پیشنهاد رییس اصلاحات در انتخابات شرکت کردم. در  جلساتى که با کدخدایی داشتم، گفتم به عنوان فردی که قبلا در مجلس بودم و بعد از آن ٨ سال در ارتباط با آن بودم، اگر نظام ارزش یابی در پارلمانى بود برخی از نمایندگان در شورای نگهبان باید نشان، نماینده برتر می گرفتند.

او با اشاره به سخنان امام (ره) درباره مرحوم مدرس اظهار کرد: نمایندگانی برتر از شهید مدرس داشتیم که به دلایلی ردصلاحیت شدند. در واقع صداقت و امانتداری باعث ردصلاحیت آنها شد، دیشب به مطهری گفتم که سرمایه اجتماعی و ارتباط با مردم را حفظ کند.

او با بیان اینکه "لیست دادن دادن برخلاف جمع بندى شورای عالی اصلاح طلبان نیست" ابراز کرد: وقتی کشوری در بحران قرار می گیرد نقش احزاب در انسجام بخشى تعیین کننده است چنانچه در صورت وقوع زلزله نهادهای امدادرسانى کمک می کنند. جامعه دچار مشکلات اساسى است. در مدیریت و اقتصاد بسیار مشکل داریم، لذا در یک جامعه بشری  هیچ عاملی کشنده تر از یاس و ناامیدی نیست.

انصاری با بیان اینکه «کسانى که لیست دادند یا ندادند این ناامیدى را افزایش ندهند» ابراز کرد: خاتمى از من خواست در صحنه بمانم و به صورت جدى ادامه دهم، در این شرایط رها کردن جامعه و جریان اصلاح طلب چیزى غیر از دست دادن و فرسایش نیست. در صورت شرکت نکردن در انتخابات جامعه از این جریان نیز عبور می‌کند و فضا را برای براندازان، باز می کنیم. لذا از احزاب می خواهم انسجام را حفظ کنند.

کرباسچی در واکنش به برخی صحبت‌ها مبنی بر اینکه در لیست یاران هاشمی از  آیت الله هاشمى مصادره به مطلوب کرده‌اید، اظهار کرد: در این لیست دو نکته وجود دارد. همه افراد این لیست یا همراهان هاشمی و یا همسو با تفکرات ایشان هستند، افرادی که لیست را بستند یاران آیت الله هاشمی بودند. همچنان که در گذشته نهضت آزادی لیست یاران مصدق را داد. در آن لیست افرادی بودند که حتی مصدق را ندیده بودند و همسو با تفکرات وی بودند و منظور این بود کسانی که این لیست را می‌دهند، همسو با خط مشی مصدق هستند. امیدوارم همه افرادی که به راه هاشمی علاقمندند چه اصولگرا و اصلاح طلب وارد مجلس شوند.

کرباسچی با اشاره به مشی مرحوم هاشمی در سیاست خارجی مطرح کرد: روش ایشان به نحوی بود که ملک عبدالله، پادشاه عربستان به جماران می آمد و همسر مرحوم هاشمی از خانواده ایشان پذیرایی می‌کرد. اما گاهی هم مانند این دوره روابط با عربستان، شبه جنگ شده و عربستان به سمت اسرائیل رفته است.

مرعشی در رابطه با معیارهای بستن لیست انتخاباتی حزب کارگزاران تبیین کرد: بعد از اینکه اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به شرکت نکردن در انتخابات رسیدند، در جلسه شورای مرکزی حزب قضیه ارائه لیست انتخاباتی مطرح شد و با وجود اینکه برخی از اعضاء با لیست دادن مخالفت می‌کردند، لیست دادیم. همانطور که در انتخابات مجلس پنجم حزب کارگزاران لیست داد و تبدیل به باشکوه ترین انتخابات مجلس شد، در این انتخابات براساس مسئولیت لیست دادیم. در بستن لیست 3 معیار سلامت مالى و پایبندی به اصلاح‌طلبی بسیار اهمیت داشت.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به اینکه «از دل مجلس پنجم دوم خرداد ٧٦ شکل گرفت» ابراز کرد: برای ما دستاورد مهمی است و کسانی را انتخاب کردیم که به اصول پایبند باشند. وقتی تصمیم به ارائه لیست گرفتیم فردی به من گفت کاش کارگزاران مثل مجلس پنجم برای کل کشور لیست می داد. اما به علت کمبود وقت نتوانستیم، لیست سراسری بدهیم. می توانستیم مانند مابقی احزاب به لیست صد در صدی برسیم.

مرعشی تصریح کرد: در ارائه لیست واحد هیچ پیش شرطی برای حضور نداشتیم، دوستان گفتند که هر ۱۳ نماینده حاضر در مجلس در لیست باشند که ما نپذیرفتیم. لذا حضور برخی افراد در لیست بین ما و شورای ائتلاف فاصله انداخت.

مرعشی با اشاره به اطلاعیه حزب کارگزاران تبیین کرد: در رابطه با نوع برخورد با رنجش مردم میان ما و سایر احزاب اختلاف دیدگاه بود. صحبت کارگزاران این است که مردم را راهنمایی کنیم و در این ناراحتی آنها را تنها نگذاریم. لذا ما از مردم بابت همه اشکالات که وجود داشته و به ما مربوط است یا نه، مردم عذرخواهی می‌کنیم.

او با بیان اینکه «ما به دنبال افراد شایسته بدون سابقه حزبی بودیم» ابراز کرد: همه مسئولیت لیست حزب کارگزاران را می پذیریم، اگر رای آورد این پیروزی خاتمی، هاشمی و همه اصلاح طلبان خواهد بود. دنبال جدا کردن راه نیستیم اما دنبال آموختن از تجربه همگان هستیم.

این عضو حزب کارگزاران در مورد میزان مشارکت مردم در انتخابات اظهار کرد: طبق نظر سنجی ها میزان مشارکت در تهران به 30 درصد رسیده است. امید این است که به 35 درصد برسد و 50 درصد از لیست کارگزاران که همان لیست اصلاح طلبان است، وارد مجلس خواهند شد. همچنین انتخابات تهران به دور دوم نمی‌رسد چرا که سالهاست انتخابات در تهران به دور دوم نرسیده است.

مرعشی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری برنا مبنی براینکه « رئیس دولت اصلاحات از لیست کارگزاران حمایت کرده است یاخیر، و در نهایت جریان اصلاحات لیست واحد ارائه خواهد کرد یا خیر» خاطرنشان کرد: شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان لیستی نخواهد داد، کمااینکه برخی از احزاب اصلاح‌طلب لیست «برای ایران» را در وزارت کشور ثبت کرده‌اند. همچنین خاتمی تاکنون تصمیمی مبنی بر حمایت از لیست کارگزاران نگرفته است کما اینکه بستن لیست کارگزاران با توصیه ایشان، بوده است.

کرباسچی در رابطه با حضور افراد جوان و ناشناخته در لیست کارگزاران گفت: باید حلقه گردش نخبگان در مجلس باز شود. اگر قرار است نسل دوم و سوم انقلاب جایی داشته باشند باید حلقه را باز کرد و راه چرخش نخبگان تلفیق است.

مرعشی در رابطه با برنامه انتخاباتی حزب کارگزاران تصریح کرد: در بخش اقتصادی به دنبال احیای کارآمدی در کشور هستیم. مسئولین اجرایی از قدرت تهی شدند، باید قدرت را به دولت برگرداند تا دولت بازسازی شود.

مرعشی در رابطه با برنامه حزب برای انتخابات سال 1400 اظهار کرد: رئیس جمهور آینده باید مدیران و کارشناسان کشور را درک کند و از طرفی نظرات رهبری را هم بپذیرد. یکی از دلایل موفقیت روحانی در دولت یازدهم نیز همین بود. ایشان در برجام توانست حمایت رهبری را داشته باشد و به همین دلیل موفق شد.

مرعشی در پاسخ به این پرسش که امکان دارد در لحظات پایانی انتخابات، اصلاح‌طلبان لیست واحد بدهند، گفت: این امکان وجود ندارد، منتظریم ببینیم پایداری ها و قالیباف چیکار می کنند و بعد تصمیم بگیریم.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در واکنش به انتقاد محمود صادقی به بیانیه انتخاباتی حزب کارگزاران گفت: در برابر صادقی سیاستمان سکوت است، با توجه به اینکه عارف رییس شورای عالی سیاست‌گذاری است رابطه‌ای میان شورای عالی و صادقی مشخص نیست لذا در برابر انتقادات صادقی سکوت می‌کنیم.

مرعشی افزود: بهتر از لیستى که ما تهیه کردیم، وجود ندارد و کسی نتوانسته است به لیست کارگزاران نقد کند. در همین راستا تحلیل تاریخی را از انتقاد باید جدا کنیم.

در پایان علیرضا رحیمی، نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «رقیب رسما اعلام کرده است که در صورت پیروزی برنامه تقابل با دولت و روحانی را دارد» در رابطه با وزن مجلس یادآور شد: مجلس قوی لزوما مجلس انقلابی نیست همانطور که مجلس انقلابی لزوما مجلس قوی نیست. مجلس اول انقلابی نبود اما قوی بود کما اینکه مجلس هفتم و هشتم با عنوان انقلابی قوی نبود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز