یک کارشناس مسائل اقتصادی:

مخالفین FATF در اثرات مَنفی قرار گرفتن ایران در لیست سیاه نقش دارند/ با قرارگرفتن ایران در لیست سیاه منابع کشور هدر می‌شود

۱۳۹۸/۱۲/۰۴ - ۰۵:۴۰:۰۸
کد خبر: ۹۶۸۱۳۱
مخالفین FATF در اثرات مَنفی قرار گرفتن ایران در لیست سیاه نقش دارند/ با قرارگرفتن ایران در لیست سیاه منابع کشور هدر می‌شود
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: وقتی شرکت‌های داخلی محصولات و خدمات خود را 15 درصد تا 20 درصد زیر قیمت واقعی‌ به طرف‌های خارجی واگذار می‌کنند، مصداق هدر دادن منابع است.

«احسان رضاپور»، کارشناس مسائل اقتصادی، در خصوص پیامدهای اقتصادی قرار گرفتن ایران در لیست سیاه به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: قرار گرفتن در لیست سیاه مسئولیت‌هایی را برای گشایش حساب‌ها و انجام تبادلات مالی اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی در دنیا ایجاد می‌کند. با توجه به اینکه تنها دو کشور در این لیست وجود دارند نشان می‌دهد ایران باید به نحوی عمل می‌کرد که به این شرایط، مبتلا نشود و محدودیت‌های جدی برای شرکت‌ها و افراد ایرانی، ایجاد نکند.

او افزود: باتوجه به افزایش فشار تحریم‌ها در چند وقت اخیر شرکت‌های ایرانی از طریق ابزارهای مختلف توانستند دارایی‌هایشان را به صورتی به فروش برسانند و پول‌های آن را وصول کنند اما افزایش قابل توجه هزینه‌های جانبی که از محل این موضوع به اشخاص مختلف تحمیل می‌شود، بسیار مورد توجه است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با ریسک‌های تجاری شرکت‌های داخلی با سایر کشورها تصریح کرد: وقتی شرکت‌های داخلی محصولات و خدمات خود را 15 درصد تا 20 درصد زیر قیمت واقعی‌ به طرف‌های خارجی واگذار می‌کنند، مصداق هدر دادن منابع است چرا که در ازای ارزشی که ارائه می‌شود، دریافتی کمتری وصول می‌شود و این پولی است که به کشور، برنمی‌‌گردد.

رضاپور با بیان اینکه «ممکن است افراد صدمه و آسیب مستقیم از این قضیه نبینند» ادامه داد: تا قبل از قرار گرفتن ایران در لیست تحریم‌ها محدودیت‌ها به قدری زیاد بود که اکثر مسیرها بسته شده بود. البته این اتفاق  جدیدی در عرصه اقتصادی نیست چراکه مسدودیت‌ها و  مشکلات جدی‌تر را به دنبال نخواهد داشت اما همین محدودیت‌ها و تحریم‌های فعلی نیز، جای تأمل دارد که مضرات آن را در این چند سال بر اقتصاد کشور مشهود است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با نحوه تجارت شرکت‌های ایرانی با سایر کشورها اظهار کرد: در حال حاضر شرکت‌های داخلی معاملات خود را انجام می‌دهند و مبالغ را به روش‌های مختلف دریافت می‌کنند، البته با قرار گرفتن در لیست سیاه هزینه‌های جانبی بالا رفته و هزینه‌های بیشتری به شرکت‌ها، تحمیل می‌شود.

رضاپور ادامه داد: به عنوان مثال شرکت‌ها برای جابجایی پول باید به فکر دور زدن شکل تحریم باشند، از حساب‌های واسطه استفاده کنند و اشخاص دیگری را  جایگزین اشخاص اصلی کنند. در همین راستا ایرانیان برای گشایش حساب یا نقل و انتقالات نیاز به اسناد بیشتری دارند که این اسناد، باعث صرف هزینه‌های بیشتری می‌شود. با توجه به تلاش‌های صورت گرفته برای تصویب نشدن FATF این امر تبعات منفی خواهد داشت.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه «فقط کره‌شمالی و ایران در لیست سیاه قرار دارند که برداشت‌های مختلفی از این قضیه می‌شود» اظهار کرد: قرار گرفتن ایران در لیست سیاه ابعاد کلان و متنوعی دارد. بنابراین نمی‌شود فقط از بعد اقتصادی به ماجرا نگاه کرد. نکته قابل توجه این است که هزینه‌های جانبی از جیب اشخاص حقیقی و حقوقی کشور خارج و رقابت اقتصادی ایران با دنیا، سخت‌تر می‌شود. این نتایج برای اقتصاد کشور قطعا مثبت نیست و بر رشد، توسعه اقتصاد و افزایش درآمدهای ملی تأثیر منفی می‌گذارد.

رضاپور با اشاره به تبعات تصویب نشدن FATF توضیح داد: هر تصمیمی ابعاد مختلفی دارد که تصمیم‌گیران با در نظر گرفتن تبعات و عایدات تصمیم می‌گیرند. مسلما تصمیم‌گران این موضوع در اثرات مثبت و منفی این تصمیم نقش دارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز