رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت:

ادعای فوت ۵۰ نفر در قم صحت ندارد/ تعداد فوت شدگان از میان افراد مشکوک، حدود یک درصد است

۱۳۹۸/۱۲/۰۵ - ۱۱:۵۴:۰۴
کد خبر: ۹۶۸۹۴۱
ادعای فوت ۵۰ نفر در قم صحت ندارد/ تعداد فوت شدگان از میان افراد مشکوک، حدود یک درصد است
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: اظهارات نماینده قم درباره وجود ۵۰ فوتی در قم کذب است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «ایرج حریرچی»، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، در پاسخ به این‌ سوال که دولت برای پیشگیری از شیوع کرونا چه اقداماتی در دستور کار دارد، گفت: تا چند دقیقه دیگر جمع بندی نهایی اعلام می‌شود. تعداد فوت شدن به ۱۲ نفر رسیده و حدود افراد مبتلا به 64 نفر رسیده است. هر روز ساعت یک تعداد فوت شدگان و مبتلایان اعلام‌ می شود. همچنین افرادی که علائم شبیه کرونا را دارند را هم، اعلام می کنیم. تعداد فوت شدگان از میان افراد مشکوک، حدود یک درصد است. اگر خانواده ای یک نفر تستش مثبت است و بقیه اعضا همان علایم داشته باشند، دیگر تست نمی‌شوند. 

او گفت: از زمانی که این بیماری در چین‌ پیش آمد گروه هایی را آماده کردیم و بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و آزمایشگاه ها آماده شد. ضمن اینکه آمادگی از لحاظ مطالب آموزشی و گفتار هم انجام شده بود. در این وضعیت با توجه به ثبات در قم، امیدواریم مشکل را به حداقل ممکن برسانیم.

او گفته نماینده قم در مجلس که ۵۰ نفر فوت شده اند را تکذیب کرد و گفت: کسی صلاحیت اعلام را ندارد و اطلاعات دست ماست. هیچ کس دسترسی به این اطلاعات ندارد‌.کرونا را بازی سیاسی و جناحی نکنیم. اگر نصف و یک چهارم آمار اعلامی نماینده مجلس اثبات شود استعفا می کنم.

حریرچی بیان کرد: با قرنطینه کردن به هیچ وجه موافق نیستیم.

حریرچی در رابطه با اینکه برخی از بیمارستان ها مانع، استفاده کادر درمان خود از پوشش لباس مخصوص می شوند، گفت: استفاده از لباس ها سطح بندی دارد. استفاده از لباس پروتکل دارد. استفاده برای افرادی است که کار انتقال مریضی که به دلیل کرونا فوت کرده و یا مراقبت از بیماری که کرونا مثبت دارد، را انجام می دهند. پوشیدن لباس کار ساده ای نیست و طبق پروتکل مشخص است که چه کسی از آن استفاده کند.

او در مورد نحوه تدفین فوت شدگان‌ گفت: پروتکل مشخص و از پیش تعیین شده دارد که تابوت چه جنسی داشته باشد و چه موادی بر روی جسد ریخته شود و در چه عمقی، دفن شود و اطراف خاکش چه باشد. این موضوع طبق پروتکل WHo انجام می شود. اجازه شرعی هم گرفته شده است.

حریرچی در مورد اینکه چرا دولت وقتی دید این اتفاق در حال رخ دادن است تمهیداتی برای جلوگیری از انبار ماسک و مواد ضد عفونی را اتخاذ نکرد، گفت: در مورد ماسک گفتیم که مردم عادی احتیاجی به ماسک ندارند فقط مراقبین با سطح بندی نیاز دارند. زیرا ۸۰ درصد کیس ها باید در خانه مراقبت شود. گله داریم که در شرایط سخت، سوداگری رخ می دهد. از دادستان اردبیل تشکر می کنیم که دو داروخانه را پلمپ‌ کرده است‌. ماسک را در قم خانه به خانه تحویل می دهیم. مردم تمایل به ذخیره سازی ماسک و مواد ضدعفونی کننده نداشته باشند.

حریرچی در مورد بیمارستان های مرجع تشخیص کرونا گفت: بیمارستان، مرجع تشخیص نداریم. آزمایشگاه مرجع تشخیص داریم که در تهران، سه مرکز تشخیص داده می شود. آزمایش کرونا به درخواست مردم نیست. تست از زمانی مثبت می شود که فرد علامت دار باشد. انجام آزمایش قبل از علامت دار شدن تست او مثبت نمی شود‌. در شهرهای بزرگ چند بیمارستان در سه لایه پیشبینی شده است. در شهرهای متوسط یک بیمارستان خاص داریم. در شهرهای کوچک یک بخش را برای این بیماری کنار گذاشتیم. ۸۰ درصد کسانی که کرونا مثبت دارند با اقدامات معمول مثل استفاده از مایعات و غذای‌ مقوی‌ خوردن خوب می شوند و درصد مابقی ممکن است، تحت نظر باشند و یا در بیمارستان، بستری شوند.

معاون وزیر بهداشت گفت: پزشکان و پرستارانی که در بیمارستان های دولتی کار می کنند در قرنطینه هستند و نمی توانند، خارج شوند. باید شرایط کرونا به پایداری برسد تا آنها بتوانند به منزل بروند یکی از پزشکان که به کرونا مبتلا شد، علایم اش رو به بهبودی است. تیم‌های بهداشتی در ۱۰ استان مستقر شده و باز هم مستقر خواهیم‌ کرد. چنانچه در مناطق مختلف علائم بالینی مشکوک به کرونا باشد در صورت نبود مرکز درمانی خاص، سریع به تهران منتقل می شوند.

حریرچی در پاسخ به این سوال که کرونا در ایران خیلی دیرتر از کشورهای دیگر شیوع پیدا کرد چرا بیشترین آمار تلفات را بعد چین داریم، گفت: در مورد اعلام‌ تعداد فوت شدگان، کشورهای دنیا مخفی کاری و کتمان می کنند. در برخی کشورهای همسایه امکان تست کرونا وجود ندارد. یکی از کشورهای جنوبی ما اعلام کرد که ۱۸ فوتی داشته اند. خیلی از کشورها براساس سیاست توریسم این موضوع را کتمان می کنند. حدود ۱۵ روز و یک ماه آینده انفجار خبری رخ خواهد داد. سیاست صداقت را انتخاب کردیم و در این شرایط نمی توانیم، دروغ بگوییم.

او در مورد ساخت بیمارستان جدید گفت: طبق اصول علمی دنیا بیمارستان‌هایی که الان مشغول کار هستند، بَهتر عمل می‌کنند. با این حال مقاومت‌هایی وجود دارد. زمانی که خواستیم بیمارستانی در برخی نقاط برای این منظور در نظر بگیریم، مردم برخی از مناطق تظاهرات کردند که چرا این بیماران به این محل ها، آورده می‌شوند. افرادی که سرما خورده‌اند و بارها نیز تجربه مشابهی داشتند، با مراجعه به بیمارستان عنوان می‌کنند که آنها را برای چند روز، بستری کنیم. بیمارستان‌ها عفونی‌ترین نقاط دنیا از لحاظ ابتلا است. سیاست چین هم در مورد این بیماری کمبود بیمارستان یا اثربخشی بیمارستان نبوده، بلکه آنها مراقبت‌ در منزل را پیشنهاد می‌دهند و حتی کادر پرستار و پزشک را به منازل، می فرستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز