سخنگوی وزارت امور خارجه:

آمریکا پیامی در مورد کمک برای مقابله با ویروس کرونا نداده‌ است

۱۳۹۸/۱۲/۱۲ - ۰۹:۵۸:۲۳
کد خبر: ۹۷۲۰۳۶
آمریکا پیامی در مورد کمک برای مقابله با ویروس کرونا نداده‌ است
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به درگیری همه کشورهای دنیا با ویروس کرونا اظهار کرد: اکنون در وضعیت اضطراری جهانی قرار داریم و این موضوع نیازمند همدلی و همکاری جهانی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا «سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه، در ابتدای نشست خبری امروز خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، خاطر نشان کرد: امروز  با بیماری کرونا در داخل کشور مواجه هستیم که غم بزرگی است و همه با تلاش ویژه و جدیت در حال مبارزه با این ویروس و میهمان ناخوانده، هستیم.

 او افزود: آمادگی در همه کشورها برای پیشگیری از شیوع این ویروس ایجاد شد. وقتی این بیماری اپیدمی شد، وضعیت اضطراری جهانی اعلام شد که این شرایط مانند هر بحران جهانی دیگر مستلزم همدلی و همکاری جهانی است.

به گفته موسوی، ایران با همکاری همه نهادهای درگیر به طور جدی پیگیر مسائل مختلف مثل اقتصادی، کنسولگری و مراودات اقتصادی است و نباید در آن وقفه ایجاد شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص کمک های جهانی گفت: کشورهای دوست به ما کمک کردند. ما هم به برخی کشورها کمک کردیم و اقلام ارسال کردیم.

موسوی در خصوص عملکرد برخی رسانه های فارسی زبان اظهار کرد: عده ای هم سعی می کنند در این شرایط از آب گل آلود ماهی بگیرند. به رسانه هایی که ادعای فارسی بودن دارند، توصیه می کنم از درد و آلام مردم سوء استفاده نکنند بلکه کمک کنند مردم با نشاط به مبارزه با این بیماری برخیزند.

موسوی درباره ادعا آمریکا برای کمک به ایران گفت: ما در نیت آمریکا شک داشته و داریم. اگر آمریکایی ها نیت خیر داشتند قبل از اینکه موضوع را در بوق و کرنا کنند آن را رسانه ای نمی کردند. ما مواضع آمریکایی ها را رصد می کنیم. آن‌ها درباره شیوع کرونا در ایران به جعل اخبار و آمار پرداختند، بعد می گویند می خواهیم به دولت و ملت ایران کمک کنیم.

او ادامه داد: ما به حسن نیت آمریکا شک داریم. دولت آمریکا برای همان کانال مالی سوییس که بعد از مدت ها باز شد و مقداری دارو از طریق آن وارد کشور شد سنگ اندازی می کند. آمریکایی ها اجازه ندادند از این کانال استفاده کنیم. 

موسوی در رابطه با موضع ایران در قبال اعمال خشونت علیه مسلمانان هندوستان نیز گفت: ایران با نگرانی اخبار هند در خصوص جنگ ها و اختلافات مذهبی را دنبال می کند و عمیقا متاسف هستیم. ما هند را کشوری با تساهل و نسامح مذهبی می‌شناسیم و انتشار این اخبار بسیار نگران کننده است.

 این دیپلمات ارشد با ابراز امیدواری برای پایان یافتن هرچه زودتر خشونت‌ها علیه مسلمانان در هند گفت: این امید بر اساس درایتی  است که در مقامات این کشور سراغ داریم. هم این اخبار نگران کننده است و ایران از طریق کانال‌های رسمی موضوع را دنبال می‌کند و سایر کشورهای اسلامی هم تحرکاتی داشتند که امیدواریم هرچه زودتر این خشونت‌ها پایان پذیرد.

موسوی درباره ارجاع پرونده ایران در برجام به شورای امنیت توسط اروپا گفت: مکانیزم ماشه و بردن پرونده ایران به شورای امنیت از اول قابل پیگیری بود. این موضوع در کمیسیون مشترک برجام مطرح نشد. در نامه 17 صفحه ای ظریف به بورل، مواضع ما و استدلال حقوقی ما تشریح شد که نمی توانند این کار را انجام دهند.

او افزود: برجام دستاوردهای اقتصادی داشته که شاهد این دستاوردها در سال های اول بودیم. برجام البته دستاوردهای سیاسی و امنیتی هم داشته و امیدواریم با همین وضعیت، ادامه یابد. امیدواریم اروپا هم به تعهدات خود برگردد تا ایران هم به تعهد خود پایبند باشد.

موسوی در خصوص اقدامات مقابله با کرونا در وزارت خارجه گفت:  ایران در همه کمیته ها و ستادها عضو است. همچنین بلافاصله ستاد ویژه ای در وزات خارجه تشکیل دادیم. بیماری کرونا در دیگر کشورها هم وجود دارد. برخی ورودی ها را کم کردیم. در بعد اقتصادی با صدور گواهی نامه های بهداشتی و در تماس با کشورهای همسایه اطلاع دادیم که صادرات و واردات ما مشکل ندارد تا ادامه داشته باشد چون برخی کشورهای منطقه به کالاهای ما نیاز دارند ما هم به برخی اقلام کشورهای همسایه نیاز داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: برخی با امپراطوری رسانه ای و به عمد، در حال خدشه واردکردن به تلاش ایرانیان هستند. ما با تبلیغات سو به کمک سایر دستگاه ها مقابله خواهیم کرد.

موسوی با اشاره به وضعیت ادلب گفت: تنها راه حل اساسی بحران در سوریه، رویکرد سیاسی است. بدنبال تشکیل کمیته با حضور سه کشور هستیم. باید به روند آستانه برگردیم زیرا توافقات خوبی در آنجا صورت گرفته است. ا گر به این روند برگردیم برای ادلب و راه حل نهایی در سوریه مناسب است. اگر تاریخ نشست مشخص شد اعلام می کنیم. ما نگرانی خود را ابراز کردیم و راه حل مناسب ادلب را آتش بس اعلام کردیم. رایزنی ها و تماس ها بین سه کشور و مقامات مختلف ادامه دارد امیدواریم اینها نتیجه بدهد.

این دیپلمات ارشد درباره حضور نظامی فرانسه در تنگه هرمز خاطرنشان کرد: هر گونه حضور نیروهای بیگانه در منطقه موجب بی‌ثباتی آشفتگی و اقدامی غیرسازنده است. امنیت این منطقه از هزاران سال گذشته تامین می‌شود. ایران و عمان همکاری نزدیکی برای تامین امنیت این آبراهه حیاتی دارند.

موسوی با بیان اینکه ما حضور نیروهای نظامی بیگانه را عامل ناامنی و بی ثباتی در منطقه حساس خلیج فارس می‌دانیم، ابراز کرد: با خروج این نیروها و همکاری و هم‌افزایی کشورهای منطقه شاهد منطقه امن باثبات و پر رونق خواهیم بود. ما مخالف نیروهای خارجی در قالب اسم‌ها و ائتلاف‌های مختلف در منطقه هستیم.

موسوی درباره کمک‌های بهداشتی و پزشکی ایران به چین و اینکه گفته می‌شود کمبودهای بهداشتی و پزشکی در ایران به خاطر این کمک‌ها است، بیان کرد: کمبود نیازهای پزشکی ایران به خاطر کمک به چین نیست. ایران از تولیدکنندگان ماسک‌های پزشکی و تخصصی در دنیا است. ما کمک‌هایی کرده یا شرکت‌های ایران به چین فروخته‌اند. اینکه کمک‌های ایران موجب کمبود شده،حرف های نادرست هستند و دیدید که وقتی مردم ایران با مشکلاتی روبه‌رو شدند، دیدید که چین‌ کمک‌های زیادی به ما کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز