یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

کاهش تحریم‌ها از طریق تفاهم به نفع ایران است

۱۳۹۹/۰۱/۱۶ - ۱۰:۴۶:۵۰
کد خبر: ۹۸۳۷۸۲
کاهش تحریم‌ها از طریق تفاهم به نفع ایران است
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: همانطور که در گذشته ایران و آمریکا در مورد موضوعات مختلفی نظیر طالبان در افغانستان، صدام در عراق و یا بوسنی مذاکره کردند، در این مورد که امنیت و منافع ملی ایران مطرح است، امکان شکل‌گیری مذاکره وجود دارد.

«قاسم محبعلی»، کارشناس مسائل بین‌الملل، در واکنش به صحبت‌های اخیر ترامپ مبنی بر اینکه ایران از آمریکا درخواستی برای کاهش تحریم‌ها نکرده و کافی است مقامات ایرانی برای گفت‌وگو تماس بگیرند، به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: امکان لغو تحریم‌ها از طریق دیپلماسی ممکن است. به عبارت دیگر اینکه، آمریکایی‌ها یک‌طرفه و بدون هیچ‌گونه توافق و تفاهمی تحریم‌ها بردارند، امکان پذیر نیست چراکه در حال حاضر میان ایران و آمریکا فضای مخاصمه حاکم است و طرفین اعتمادی به یکدیگر ندارند.

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه «تحریم‌ها مخصوصا در این شرایط مضراتی برای اقتصاد، رفاه و امنیت مردم ایران دارد» افزود: به نفع جمهوری اسلامی است که از طریق راهکارهای دیپلماتیک و اعضای برجام که عضو شورای امنیت سازمان ملل هستند و سایر کشورهای موثر، مانند ژاپن و عمان که قبل از این اقداماتی برای کاهش تشنج و مذاکره میان طرفین انجام دادند، این وضعیت را مدیریت کند و از طریق یک تفاهم تحریم‌ها را کاهش دهد.

محبعلی در خصوص مذاکره مستقیم و بی‌واسطه ایران و آمریکا تصریح کرد: مذاکره مستقیم با آمریکا بستگی به تصمیم سیاسی دارد که در سطح کشور گرفته می‌شود و زمانی که این تصمیم گرفته شود به وزارت امور خارجه ماموریت داده می‌شود که از طریق دیپلماسی با حفظ مصالح و منافع ملی کشور با طرف مقابل گفتگو کند. همانطور که بسیاری از کشورها نظیر چین و روسیه با وجود اختلافات زیادی که با آمریکا دارند اما در مورد برخی مسائل با این کشور، گفتگو و همکاری می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به سابقه روابط ایران و آمریکا خاطرنشان کرد: همانطور که در گذشته ایران و آمریکا در مورد موضوعات مختلفی نظیر طالبان در افغانستان، صدام در عراق و یا بوسنی مذاکره کردند، در این مورد که امنیت و منافع ملی ایران مطرح است، امکان شکل‌گیری مذاکره وجود دارد. کما اینکه در حال حاضر افکار عمومی جهان و دولت‌های دیگر از لغو تحریم‌ها حمایت می‌کنند.

محبعلی در پاسخ به این پرسش که افکار عمومی داخلی نیز آمادگی پذیرش مذاکره ایران با آمریکا را دارد؟ اظهار کرد: این مورد به نظرسنجی نیاز دارد اما به نظر می‌رسد هم کارشناسان و هم اکثر افکار عمومی ایران با برپایی صلح، کاهش تشنج و خطراتی که کشور را تهدید می‌کند، موافق هستند. در واقع ایران از طریق صلح و امنیت وضعیت بهتری در منطقه پیدا می‌کند و از طرف دیگر مردم منطقه به ویژه مردم عراق، یمن و افغانستان  هم احساس آرامش بیشتری خواهند داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز