سخنگوی قوه قضائیه:

برای پرونده های اقلام پزشکی در تهران رای صادر نشده است/ دادگاه طبری اردیبهشت ماه برگزار می‌شود

۱۳۹۹/۰۱/۱۹ - ۱۰:۵۰:۱۲
کد خبر: ۹۸۵۳۶۹
برای پرونده های اقلام پزشکی در تهران رای صادر نشده است/ دادگاه طبری اردیبهشت ماه برگزار می‌شود
سخنگوی قوه قضائیه درباره صدور رای برای متهمان اقلام پزشکی بیان کرد: برای پرونده های مربوط به اقلام پزشکی در برخی استان ها رای صادر شده است. در تهران به دلیل شیوع ویروس کرونا هنوز رای صادر نشده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ نشست سخنگوی قوه قضائیه امروز سه‌شنبه (۱۹ فروردین ماه) برگزار شد.

غلامحسین اسماعیلی در ابتدای این نشست با تبریک سال نو گفت: سال ۹۹ توسط مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده است. در سال ۹۸ هدف نظام و راهبرد تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری، رونق تولید بود. با تلاش همکاران ما از تعطیلی ۹۹۰ واحد تولیدی و از بیکار شدن کارکنان این واحدها جلوگیری شد که این اقدام قوه قضاییه، در جهت رونق تولید بود.

او افزود: در سال ۹۹ تلاش می کنیم با برقراری امنیت قضایی برای تولیدکنندگان رفع دیوانسالاری‌های زاید و حذف امضاهای طلایی و با مبارزه قاطع با فساد و قاچاق کالا سهم خود را در انجام ماموریت جهش تولید به جا بیاوریم.

اسماعیلی با بیان اینکه ۱ سال و ۱ ماه از ریاست جدید قوه قضاییه گذشته است، اظهار داشت: تلاش کردیم مراجعان و عامه مردم طعم شیرین عدالت را بچشند. از خداوند و همه همکاران عزیزمان که با تلاش در این مسیر گام برداشتند، تشکر می‌کنم.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: در سال ۹۸ ۲۲ نشست خبری برگزار شد و به بیش از ۴۰۰ سوال پاسخ داده شد و این اقدامات نسبت به سالهای گذشته، ۵۰ درصد هم در تعداد نشست خبری و هم پاسخ به سوالات رشد داشته است.

اسماعیلی گفت: در سال ۹۸ آقای رئیسی ۱۷ سفر استانی انجام دادند. بازدیدهای میدانی فراوانی انجام شد ایشان از ۸ واحد قضایی در تهران و ۱ واحد قضایی در مشهد و ۶ زندان بازدید داشته‌اند.

او درباره اقدامات ماه های پایانی بیان کرد: در نیمه دوم دی ماه ۹۸ و یک ماهه بهمن به بیش از ۵۰ درصد از پرونده‌های مسن رسیدگی شد اما شیوع کرونا جلوی استمرار این روند را گرفت. حتی الامکان در ۶ ماه نخست سال ۹۹ به باقی پرونده‌های مسن رسیدگی می شود.

اسماعیلی اظهار کرد: در سال ۹۸ شعب رسیدگی کننده به مفاسد اقتصادی،  رای به محکومیت ۲۶۰ مفسد اقتصادی در تهران،  ۳۱ نفر در فارس، ۳ نفر در هرمزگان ۳ صادر شد.

او درباره تعاونی‌ها گفت: برای ساماندهی تعاونی ها دولت و قوه قضاییه و بانک مرکزی ستادی تشکیل دادند و قرار شد یک خط اعتباری از بانک مرکزی اختصاص یابد و وجوه مردم از طریق آن خط اعتباری، پرداخت شود.

سخنگوی قوه قضاییه درباره تدابیر دستگاه قضا برای رسیدگی به پرونده‌ها گفت: خوشبختانه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه کلیات دستورالعمل رسیدگی به دادخواهی را تصویب کردیم. فردا جلسه مشترک شورای عالی قوه و دادستان مراکز استانها به صورت ویدیو کنفرانس برگزار می شود و دستورالعمل تبیین خواهد شد. تلاش شد در این دستورالعمل هم سلامت همکاران و هم مراجعان در نظر گرفته شود. به هیچ عنوان دادرسی تعطیل بردار نیست. این دستور العمل دقیقا منطبق با سیاست های ستاد ملی مقابله با کرونا است. باید چرخ اقتصاد و معیشت مردم بچرخد و سلامت آنها هم تامین شود و این دو قابل جمع است. بی جهت برخی از شیاطین سعی در القای تضاد بخش های مختلف نداشته باشند.

اسماعیلی درباره اقدامات قوه قضاییه درباره شعار سال ۹۹ گفت: ما وظیفه خود می‌دانیم که در عملی شدن راهبردها قدم برداریم. در سال ۹۸ ایفای نقش کردیم و در سال ۹۹ نیز همینطور، خواهد بود.

او درباره صدور رای برای متهمان اقلام پزشکی بیان کرد: برای پرونده های مربوط به اقلام پزشکی در برخی استان ها رای صادر شده است. در تهران به دلیل شیوع ویروس کرونا هنوز رای صادر نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه درباره اقدامات تحریمی آمریکا گفت: نهادهای بین المللی باید استقلال خود را حفظ کنند. ما شاهد قصور نهادهای بین‌المللی هستیم.

اسماعیلی درخصوص زندانیانی که مرخصی نگرفته‌اند عنوان کرد: سه گروه از زندانیان در زندان‌ها باقی ماندند یک گروه کسانی که مرتکب جرم‌های سنگین شده‌اند، گروه دوم زندانیانی هستند که برای استفاده از مرخصی نیازمند کمک خانواده ها و قرار تامین بودند که فراهم نشدن قرار تامین باعث شد از مرخصی استفاده نکنند، گروه سوم زندانیان تحت قرار هستند و هنوز حکم نگرفته اند که مرخصی شامل حال آنها نمی شود چون هنوز محکوم نیستند.

او درباره آخرین وضعیت پرونده شهردار فعلی و سابق شیراز درباره سیل سال گذشته بیان کرد: در این ارتباط پرونده هایی تشکیل شد و رای صادر شده و هم شخص حقیقی شهردار و شهردارها، محکوم شده اند.

سخنگوی قوه قضاییه درباره مرخصی زندانیان و بیشتر شدن زحمت پلیس و بالا رفتن آمار دزدی‌ها بیان کرد: از زحمات عزیزانمان در نیروی انتظامی و در بخش های مختلف تشکر می‌کنم. گفته رئیس پلیس تهران بیشتر یک برداشت بود. در ۴۵ روز اخیر آمار سرقت ها کاهش داشته و افزایش نداشته است، این سرقت ها توسط زندانیان آزاد شده صورت نگرفته بود، عملا در استان تهران از زندانیانی که مرخصی بودند فقط ۱ نفر بازداشت مجدد شد.

اسماعیلی درباره آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری گفت: این پرونده به دادگاه رفته و در اردیبهشت ماه اولین جلسه این پرونده برگزار خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره آمار تلفات ناشی از مصرف الکل بیان کرد: آمار نگران کننده است. در شرایطی که پزشکان با بیماری کرونا مبارزه می کنند این افراد هم زحمت مضاعف شده‌اند. آمار خیلی بالاست و فوق حد انتظار ما است. مصرف الکل درمان نیست بلکه سم است و کشنده. عرضه کنندگان الکل که الکل های غیراستاندارد تولید کردند تعدادی از آنها در خوزستان و خراسان رضوی و دیگر استان ها بازداشت شده اند. با این افراد قاطعانه برخورد خواهیم کرد. در سراسر کشور بیش از ۶۰۰ نفر فوتی و بیش از ۳۰۰۰ نفر مصدوم داشته‌ایم.

او درباره عدم اعطای مرخصی به محمدعلی نجفی گفت: این ادعا که در زندان در بندی که آقای نجفی حضور دارند یک نفر به کرونا مبتلا شده این خبر صحت ندارد. مرخصی متعلق به کسانی است که رای محکومیت قطعی دارند. آقای نجفی با قرار تحت بازداشت است و بعد از قطعیت رای صادر شده درباره مرخصی او، تصمیم گرفته می شود.

اسماعیلی درباره هومن پروین، سلطان قاچاق سوخت، گفت: این پرونده یکی از پرونده های مهم قاچاق سوخت در بوشهر بود که رسیدگی شد و میلیاردی محکوم به جزای نقدی شده و بیش از ۳۰ میلیارد از جزای نقدی او واصل شده است. اینکه گفته می‌شود فرد دیگری به جای او به زندان رفته است، صحت ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره انتقادات به قوه قضاییه برای اعطای مرخصی به زندانیان بیان کرد: اقدام ما الگویی در جهان شده و یک مطالبه در سراسر جهان مطرح شده است که چرا مانند ایران مرخصی به زندانیان نمی دهید. ۵۰ درصد زندانیان امنیتی به مرخصی رفته اند. انتقادات مصداقی وجود دارد. تصمیمات ما فردی نبود بلکه شاخص و معیار داشتیم. برخی از زندانیان با این شاخص ها منطبق بودند مرخصی گرفتند و برخی که منطبق نبودند در زندان، ماندند.

اسماعیلی درباره شورش ها در زندان سقز توضیح داد: بلافاصله اعلام کردیم که هم زندانیان فراری دستگیر شوند و هم کسانی که قصور داشتند، دستگیر شوند. اکثر قریب به اتفاق این زندانیان دستگیر شده اند و تعداد اندکی از آنها ازاد هستند. کسانی که باقی مانده اند اگر خودشان برگردند با آنها همکاری خواهد شد. این مسئله درس و عامل هوشیاری برای عوامل زندان ها شد. یک توطئه و یک سهل انگاری موجب چنین واقعه‌ای شد. اکنون هم امنیت در زندان‌ها برقرار است و هم سلامت.

خبر تکمیل می شود ...

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز