یک دیپلمات سابق کشورمان:

۶ ماه شکیبا باشیم/ تا زمانی که دشمنی آمریکا با ایران پابرجاست، تحریم‌ها باقی می‌مانند/ با آمدن دموکرات ها چانه زنی در برجام ادامه می‌یابد

۱۳۹۹/۰۲/۰۱ - ۰۹:۳۱:۱۱
کد خبر: ۹۹۰۴۰۶
۶ ماه شکیبا باشیم/ تا زمانی که دشمنی آمریکا با ایران پابرجاست، تحریم‌ها باقی می‌مانند/ با آمدن دموکرات ها چانه زنی در برجام ادامه می‌یابد
دیپلمات سابق کشورمان گفت: اگر برجام برداشته شود خود به خود آن 6 قطعنامه‌ای که تحریم‌های بین‌المللی را برای ما ایجاد کرده بود، برمی‌گردد و در قالب آن قطعنامه‌ها ما تحریم اسلحه خواهیم بود.

«فریدون مجلسی»، دیپلمات سابق کشورمان، در رابطه با بیانیه اخیر وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که 6 ماه آینده به اتمام می‌رسد، به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: این قبیل مباحث بیشتر جنگ تبلیغاتی است برای اینکه براساس برجام تحریم‌های ایران 6 ماه دیگر ملغی می‌شود و ایران دستش باز می‌شود. در واقع زمان مذاکرات برجام از سوی طرف‌های مقابل با این نیت که ایران فکر نکند می‌خواهند این کشور را تحت محدودیت‌های دفاعی قرار دهند، لغو تحریم‌ها به عنوان امتیازی به ایران داده شد.

او افزود: تحریم‌ها چه تمدید شود چه نشود، تا زمانی که دشمنی آمریکا پا بر جا هست و آن توانایی را دارد که تحریم‌های یک جانبه خودش را به دیگران هم تحمیل کند فرقی نمی‌کند. به عبارت دیگر اگر 6 ماه دیگر فرا برسد و آن تحریم‌های بین‌المللی برداشته ‌شود، آمریکا تحریم‌های دو جانبه خودش را کماکان ادامه می‌دهد و به دیگران هم می‌گوید اگر به ایران سلاح بفروشید، شما را هم تحریم می‌کنم بنابراین دیگران هم نمی‌فروشند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن اشاره به خود اتکایی در تولید تسلیحات نظامی خاطرنشان کرد: شخصا نگران این نیستم و امیدوارم به جای اینکه بخواهیم در بازارهای دنیا این اقلام را بخریم، خودمان سازنده باشیم همانطور که این چند سال هم عملا همین طور بوده است.

مجلسی ادامه داد: با توجه به اینکه ساخت و ساز داخلی بسیار توسعه یافته، نیازمان به خرید اسلحه بسیار هم کمتر شده است البته به یکسری قطعات نیاز داریم که در تهیه آنها باید آزادی عمل داشته باشیم، اینکه نتوانیم بخریم استقلال ما را مخدوش می‌کند. مسئله دیگر این است که تا وقتی برجام قانوناً وجود دارد و تا وقتی که خود ما با گام‌های بعدی موجب نشویم که سایر کشورهای عضو، برجام را بهم بزنند همچنان تحت حمایت و پوشش برجام هستیم.

این دیپلمات سابق کشورمان تاکید کرد: اگر برجام برداشته شود خود به خود آن 6 قطعنامه‌ای که تحریم‌های بین‌المللی را برای ما ایجاد کرده بود، برمی‌گردد و در قالب آن قطعنامه‌ها ما تحریم اسلحه خواهیم بود. همچنین تحریم‌های دیگر ادامه پیدا می‌کند که من امیدوارم با شکیبایی، این 6 ماه بگذرد و اقداماتی توسط عناصر غیرت مدار در  ایران صورت نگیرد که موجب شود، کشورهای دیگر عضو برجام هم از حمایت خودشان دست بردارند.

مجلسی در ادامه تصریح کرد: اینکه می‌گویم امیدوارم تا 6 ماه دیگر چراکه امیدوارم ترامپ دیگر در مقام ریاست جمهوری نباشد و در آن صورت دریچه دیگری باز می شود.

این دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه با روی کار آمدن دموکرات‌ها برجام قدرت می‌گیرد، یادآور شد: با توجه به اینکه دموکرات‌ها گفته‌اند خروج از برجام را درست نمی‌دانیم و در صورت موفقیت به تعهدات خودمان در برجام برمی‌گردیم، در آن صورت جای گفت و گو و چانه‌زنی خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز