نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی:

حداقل ۳۰ یا ۴۰ درصد ارتباط بین دولت و مجلس را هیئت رئیسه رقم می‌زند/ دولت در سال آخر کارش دیگر ترس و واهمه‌ای از مجلس ندارد

۱۳۹۹/۰۲/۰۱ - ۰۵:۱۰:۴۷
کد خبر: ۹۹۰۵۵۲
حداقل ۳۰ یا ۴۰ درصد ارتباط بین دولت و مجلس را هیئت رئیسه رقم می‌زند/ دولت در سال آخر کارش دیگر ترس و واهمه‌ای از مجلس ندارد
نماینده ادوار مجلس گفت: انتخاب هیئت رئیسه مجلس در ارتباط مجلس با دولت تأثیرگذار است.

«عزت‌الله یوسفیان ملا»، نماینده ادوار هفتم، هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی، درباره مجلس یازدهم و تفاوت آن آن با مجالس قبلی به خبرنگار سیاسی برنا گفت: ما در مجلس هفتم نسبت به مجلس ششم، تغییرات اساسی از لحاظ جریانات سیاسی داشتیم اما در حال حاضر تا زمانی که مجلس یازدهم آغاز به کار نکند، نمی‌توان در مورد تغییراتی که در آن نسبت به مجلس دهم رخ داده اظهارنظر کرد.  افرادی که  انتخاب شدند هنوز دسته بندی نشدند مبنی بر اینکه از چه جریانات سیاسی هستند. در مجلس هفتم شرایط کاملا متفاوت بود یعنی در مجلس ششم اکثریت غالب تقریبا با جریان اصلاح طلب بود که در مجلس هفتم، به جریان اصولگرا برگشت؛ همان گونه که در مجلس یازدهم این اتفاق رخ داد که اکثریت اصولگرا حضور دارند. البته در مورد مجلس یازدهم باید حداقل 5یا 6 ماه صبر کرد و ببنیم چه اتفاقی رخ خواهد داد. یک تعداد جزئی نمایندگان هم در دور دوم هستند و 2 تا3 نفر نماینده هم به رحمت خدا رفتند اینها باید تجدید انتخاب شود. ظاهرا می‌توان گفت که تغییراتی نسبت به مجلس قبل قطعا رخ داده اما اینکه این تغییرات آیا در حد تغییرات مجلس ششم به هفتم است یا خیر، کمی زمان می‌برد.

یوسفیان ملا درباره ارتباط دولت خاتمی و مجلس هفتم نیز عنوان کرد: این مجلس در سال پایانی دولت اصلاحات تشکیل و خیلی خود را با دولت اصلاحات درگیر نکرد بلکه انتظار داشت که این دولت کارش تمام شود و همکاری خود را با دولت جدید کند. به هر حال با توجه به شرایط مجلس و رأیی که مردم به نمایندگان فعلی مجلس یعنی مجلس هفتم دادند همه انتظار تغییراتی را داشتند که این تغییرات مجلس هفتم قطعا به ریاست جمهوری هم سرایت می کند و این اتفاق افتاد. یعنی از دولت اصلاحات به جریان اصولگرایی تغییراتی را داشتیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان مجلس یازدهم نیز قدرت نمایندگان مجلس هفتم را دارند که تغییرات جناحی مجلس یازدهم را به انتخابات ریاست جمهوری و موفقیت جریان اصولگرا گره بزنند؟ تصریح کرد: به هر حال چون ما جریان حزبی قوی و آنچنانی در کشور نداریم. بنابراین حزب نتوانسته خیلی در جریان ریاست جمهوری به کار آید. در کل جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری اتفاقاتی می‌افتد که شرایط تغییر می‌کند یعنی با یک مصاحبه، صحبت، نظرسنجی و با یک نطق ممکن است شرایط تغییر کند. این که سلیقه مردم در مجلس یازدهم دیده شده و این که این رأی می‌تواند تا حدودی برگردد به سلایق مردم، در این تردیدی نیست اما اینکه چه اتفاقی می‌افتد در حال حاضر نمی‌توان فضای غالب انتخابات ریاست جمهوری را رصد و بررسی کرد و اینکه این رصد آیا، صد درصد عملی می شود یا خیر؟.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس دهم ادامه داد: بنابراین در شرایط انتظار قرار داریم. در انتخابات، مردم به دنبال خدمتگزار هستند و به دنبال فضایی هستند که پاسخگوی خواست آنها و خدمت به مردم باشند. لذا این شرایطی نیست که از حالا بگویند جو غالب با کدام جبهه است و با کدام تشکیلات و با کدام جریان سیاسی است. انتخابات مجلس بی تأثیر نیست ولی اینکه بگوییم صد در صد موثر است و صد در صد چنین اتفاقی می‌افتد، این هم نیست.

او در مورد کری خوانی برخی منتخبین در نوع برخورد با دولت روحانی نیز گفت: مسئله مهم در گام اول در انتخابات هیئت رئیسه مجلس است. به این دلیل که هیئت رئیسه مجلس یقینا در ارتباط با مجلس یا دولت تأثیرگذار است. حداقل 30 یا 40 درصد ارتباط بین دولت و مجلس را هیئت رئیسه رقم می‌زند. از این رو منتظر انتخابات هیئت رئیسه باشند و ببینند در چه شرایطی است. دولت در سال آخر کارش دیگر ترس و واهمه‌ای از استیضاح ندارد. لذا بعید است چنین نگرانی وجود داشته باشد. این چنین حرف‌هایی را  چه در زمان شکل گیری مجلس و چه در زمان انتخابات مجلس و چه زمان بعد از انتخابات در شعارها و نظرات نمایندگان می‌دیدیم، مبنی بر اینکه استیضاح می‌کنیم اما وقتی به مجلس می‌آیند و در جریان کار قرار می‌گیرند، نظرات‌شان حتی تغییر پیدا می‌کند. یعنی آنهایی که به اصطلاح بیرون از گود هستند با کسانی که بیایند داخل گود قطعا و یقینا، تعابیرشان جابه‌جا می‌شود. به هر حال تبلیغات انتخاباتی چیز دیگری است و اقدام و عمل در صحنه چیز دیگری است.

یوسفیان ملا با بیان اینکه برخی منتخبین مجلس به دنبال مطرح کردن خود هستند گفت: در انتخابات همه چیز ممکن است.

این نماینده ادوار مجلس و مجلس دهم افزود: انتخاب رییس مجلس به نظر نمایندگان بستگی دارد. در این باره هنوز با من مشورت نکردند و اگر مشورت کنند نظرم را اعلام می‌کنم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز