ماجرای مدرک تحصیلی نماینده منتخب مردم تفرش

۱۳۹۹/۰۲/۱۲ - ۱۰:۴۹:۳۸
کد خبر: ۹۹۵۶۵۲
مدرک تحصیلی سینا کمالخانی توسط وزات علوم رد شده و شائبه جعلی بودن مدرک وی قوت گرفته است اما ماجرا به جعل مدرک ختم نمی‌شود بلکه به فعالیت غیرمجاز موسسات باز می‌گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ پس از کش و قوس‌های رسانه‌ای فراوان پیرامون مدرک تحصیلی «سینا کمالخانی»، نماینده منتخب مجلس یازدهم از حوزه تفرش، حالا مشخص شده مدرک تحصیلی او مورد تائید وزارت علوم قرار نگرفته است. پیش‌تر برخی رسانه‌ها از جعلی بودن مدرک تحصیلی سینا کمالخانی گفته بودند اما خود او صحت مدارک تحصیلی‌اش را تائید می‌کند. مدرک کارشناسی او در رشته فلسفه دانشگاه تهران تائید شده اما درباره مدرک کارشناسی ارشد او در رشته جامعه‌شناسی، هنوز گمانه‌هایی وجود دارد.

«عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، در گفت‌وگویی درباره موضوعات مطرح شده درخصوص مدرک تحصیلی سینا کمالخانی، منتخب حوزه تفرش در مجلس یازدهم، گفت: «آنچه که ما در پرونده از ایشان داشتیم و بررسی کردیم، گواهی تحصیلی بود که مشکلی در ابتدای امر نداشت و در بررسی صلاحیت هم، چون هیچ مسئله‌ای در این زمینه نبود، موضوع مورد تائید واقع شد.»

وی افزود: «اما اخیرا با توجه به موضوعات مطرح شده، موضوع را جویا شده و یک نامه از یک موسسه در یکی از استان‌ها دریافت کردیم که طی این نامه، اعلام شده از این فرد با چنین مشخصاتی که مدعی شده که در مقطع کارشناسی ارشد علوم اجتماعی در این موسسه تحصیل کرده، سوابقی وجود ندارد و وی در این موسسه تحصیل نکرده است.»

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: «ما موضوع را از وزارت علوم به عنوان مرجع اعلام نظر در این باره جویا شدیم که وزارت علوم طی نامه‌ای اعلام کرد مدرک تحصیلی منتخب تفرش در مقطع کارشناسی ارشد از آن موسسه، فاقد مجوز از شورای گسترش آموزش عالی است و مدرک ایشان را تائید نکرد.»

کدخدایی ادامه داد: «ما با خود فرد (سینا کمالخانی) تماس گرفتیم، ایشان مدعی هستند مدرک من معتبر است و ما درخواست کردیم اگر اسناد دیگری دارند، ارائه دهند و موضوع را در جلسه چهارشنبه شورای نگهبان مطرح کرده و تصمیم خواهیم گرفت.»

پیش‌تر سینا کمالخانی، نماینده منتخب مردم تفرش در مجلس یازدهم که با گرایش مستقل به این مجلس راه یافته، اخبار جعلی بودن مدرکش را «شیطنت سیاسی و رسانه‌ای» دانسته و گفته بود پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.

به گفته او هیات نظارت استان ابهاماتی را به مدرک تحصیلی‌ش وارد کرده ولی معاون سیاسی استان در گفت‌وگویی این موضوع را رد کرده بود.

این نماینده مجلس یازدهم درخصوص نظر شورای نگهبان در این‌باره نیز گفت: «مشکلی به مدرک تحصیلی من وارد نیست، حتی خودم هم نمی‌دانم علت این ابهام چیست. درحال نامه‌نگاری با شورای نگهبان هستم ولی تا جایی که مطلعم، شوای نگهبان هم این ادعا را تائید نکرده است. »

«عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، روز چهارشنبه (10 اردیبهشت ماه) مجددا در این باره اظهار نظر کرد و گفت: «با توجه به اعلام نظر رسمی وزارت علوم مدرک سینا کمالخانی، منتخب تفرش در مجلس، به دلیل اینکه آن موسسه اعتبار ندارد، مدرک او هم اعتبار ندارد و نمی‌تواند به مجلس یازدهم راه پیدا کند.»

در انتخابات مجلس دهم نیز صلاحیت مینو خالقی، نماینده منتخب مردم اصفهان، پس از تائید صلاحیت شورای نگهبان و طی روند انتخابات توسط این شورا رد شد و مینو خالقی نتوانست به مجلس دهم راه یابد و نهایتا یکی از صندلی‌های اصفهان در بهارستان بدون نماینده باقی ماند.

«علی مطهری»، نماینده مجلس دهم، در گفتگو با روزنامه اعتماد تاکید کرد: «براساس ماده 30 آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی این گونه موارد باید در مجلس و هنگام بررسی اعتبارنامه‌ها در شعب و سپس در صحن مورد رسیدگی نمایندگان قرار بگیرد.»

علی مطهری می‌گوید: «این مهم از آن جهت در قانون پیش‌بینی شده که قانونگذار خواستار احترام به رای مردم است و خواسته اگر بناست منتخبی کنار گذاشته شود، این اتفاق باید توسط مجلس، که نماینده مردم است، صورت بگیرد.»

از این بحث‌ها گذشته مدرک تحصیلی سینا کمالخانی توسط وزات علوم رد شده و شائبه جعلی بودن مدرک وی قوت گرفته اما ماجرا به جعل مدرک ختم نمی‌شود بلکه به فعالیت غیرمجاز موسسات باز می‌گردد. وزارت علوم اعلام کرده مدرک این نماینده منتخب معتبر نیست اما موسسه‌ای که سینا کمالخانی، مدرک تحصیلی خود را از آن اخذ کرده، در سایت خود همه رشته‌های تحصیلی را به تفکیک قید کرده است. این موضوع که چگونه این موسسه بدون داشتن اعتبار لازم در حال فعالیت است، سوالی است که خبرنگار خبرگزاری برنا پاسخ آن را از کارشناسان جویا شده است.

«فرزانه شمیرانی»، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، در این رابطه گفت: «اسامی موسسات آموزش عالی مجاز در سایت وزارت علوم درج شده است و هر موسسه‌ای که نام آن در سایت وزارت علوم درج نشده باشد، فعالیت آن غیرمجاز و فاقد ارزش است.»

او افزود: «کپی کردن مدرک تحصیلی کار دشواری نبوده و تائید آن از سوی مراکز اجرایی و نظارتی به وزارت علوم مربوط نیست و باید این مراکز در مورد صحت آن از وزارت علوم استعلام می‌گرفتند. هر نهادی که مدرک تحصیلی نماینده تفرش را تایید کرده خودش باید پاسخگوی عملکردش باشد.»

قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده مردم فیروزکوه و دماوند در مجلس شورای اسلامی، نیز گفته است: «نماینده مذکور مرتکب تخلف نشده» و «نمایندگان مجلس پس از شکل‌گیری مجلس باید در مورد اعتبارنامه او اظهار نظر کنند و رد صلاحیت او در این برهه زمانی کاری اشتباه است.»

نماینده مردم  دماوند در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر بی خبری کمال‌خانی از عدم اعتبار مدرک تحصیلی گفت: «نماینده تصور کرده مدرک تحصیلی ماخوذه معتبر است و همه نهادها نیز این مدرک را تائید کرده‌اند و مردم نیز با تکیه بر همین تائید صلاحیت به او رای داده‌اند. حتی در آخرین مرحله نیز شورای نگهبان آرای حوزه تفرش را تائید کرده است.»

«نعمت احمدی»، حقوقدان و وکیل، نیز در این‌باره گفته است: «در برهه‌ای از زمان قرار گرفته‌ایم که قانون سکوت کرده و قانون‌گذار نیز سکوت در پیش گرفته است. این منتخب مجلس اگر مدرک علمی خود را جعل کرده بود آن مبحثی مجزا بود و قطعا این شخص مقصر بود اما او مدرک خود را از موسسه‌ای دریافت کرده که مورد پذیرش وزارت علوم نیست، پس بنابراین تخلفی صورت نگرفته است.»

نظر شما