گزارش روز؛

برجام‌ ستیزان به تکاپو افتادند

۱۳۹۹/۰۲/۱۳ - ۲۳:۴۰:۳۳
کد خبر: ۹۹۶۳۲۱
برجام‌ ستیزان به تکاپو افتادند
قوت گرفتن گمانه‌ بازگشت آمریکا به برجام زمانی است که این کشور در سیاست‌های خود در مواجهه با ایران به بن بست رسیده و حالا توسل به برجام اگر نه همه اما یکی از گزینه‌های جدی پیش روی این کشور است؛ قراردادی که دو سال پیش رئیس‌جمهور آمریکا با امضایی بزرگ و زینتی و چانه‌ای رو به بالا به نشانه‌ تکبر از آن خارج شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، در رشته توئیتی نوشت: «چند سالی است که برجام، مانعی بزرگ برابر ایران‌ ستیزان بوده است آنچنانکه برای نابودی‌اش از هیچ توطئه‌ای دریغ نکردند.»

واعظی دشمنی با برجام را آشکارترین شناسه‌ ایران‌ستیزی در منطقه و جهان دانست و اظهار کرد: «دولت ایالات متحده حتی با کارزار فشار حداکثری‌‌اش، برابر استحکام درونی برجام ناکام مانده و حالا که در آستانه‌ یکی از دستاوردهای بزرگ برجام در عرصه‌ نظامی، نشانه‌های عصبیت و آشفتگی در دستگاه دیپلماسی واشنگتن مشهود است، برجام‌ ستیزان وطنی نیز به تکاپو افتاده‌اند.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهور «ساختن صلح، فضیلت و ستیز با تحریم» را وظیفه دانست و تاکید کرد «ستایش تحریم و تخریب صلح، جنگ با منافع ملی است.»

او در ادامه افزود: «ترامپ، دیگر چه بگوید و واشنگتن دیگر چه کند تا برخی از توهم دست بکشند و دریابند که دولت فعلی آمریکا، دشمن بزرگ برجام است؟»

گفتنی است پیش از این «سیدمصطفی میرسلیم»، نماینده منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم، در توییتر خود نوشته بود: «‌ترامپ با همه رندی‌اش تازه فهمیده ‎برجام چه گنجی تَکرار نشدنی برای آمریکا بود! ایران سرافراز، در ‎تحریم، صدام را شکست، در تحریم، به دانش هسته‌ای مجهز شد و در تحریم، به فضا راه یافت. تحریم‌ها بماند یا متوقف شود، آمریکا بزودی منکوب مستضعفان خواهد شد.»

نزدیکی سررسید لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران، واشنگتن را بر آن داشته تا با ایجاد تحرک در سیاست خارجی خویش کارزار فشار حداکثری به ایران را ادامه دهد. گزارش هفته گذشته نیویورک تایمز حاکی از آن بود که آمریکا برای بازگشت به برجام و استفاده از مکانیزم‌های وجود در این توافق نقشه‌های سیاسی کشیده است. قوت گرفتن گمانه‌ بازگشت آمریکا به برجام زمانی است که این کشور در سیاست‌های خود در مواجهه با ایران به بن بست رسیده و حالا توسل به برجام اگر نه همه اما یکی از گزینه‌های جدی پیش روی این کشور است؛ قراردادی که دو سال پیش رئیس‌جمهور آمریکا با امضایی بزرگ و زینتی و چانه‌ای رو به بالا به نشانه‌ تکبر از آن خارج شد.

مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا، به تازگی مدعی شده بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، کشورش همچنان یکی از مشارکت‌کنندگان برجام است و می‌تواند ایران را به نقض تعهدات برجامی متهم کند و از این رو، خواستار بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت به ویژه تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران شده است. 

«مجید تخت‌روانچی»، نماینده ایران در سازمان ملل، در واکنش به تلاش‌های جدید وزیر خارجه آمریکا برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران گفته است «آمریکا هیچ استدلال حقوقی مبنی بر اینکه همچنان از شرکای برجام است، ندارد.»

تخت‌روانچی روز پنج‌شنبه (11 اردیبهشت) در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «پمپئو ادعا می‌کند طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا یکی از شرکاست در حالی که قطعنامه ۲۲۳۱ به "مشارکت کنندگان در برجام" اشاره دارد.»

او ادامه داد: «او (پمپئو) اشاره به "برجام" را حذف می‌کند زیرا رئیسش در  ۸ مه ۲۰۱۸ (هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۸) "پایان مشارکت آمریکا در برجام" را اعلام کرد. بنابراین آمریکا هیچ ادله حقوقی برای اینکه "مشارکت‌ کننده" (در برجام) است، ندارد.»

اما انتقاد از برجام و بازار گرم تحریم‌ها در داخل کشور نیز طرفداران خاص خودش را به ویژه در میان طیف اصولگرایان تندرو داشته است. پس از خروج آمریکا از برجام بسیاری افراد از همین طیف به ناکارآمدی این توافق اذعان کرده و آن را نابود شده، تلقی کردند.

«علیرضا زاکانی»، نماینده منتخب مردم در مجلس یازدهم، در نشست خبری با عنوان «پای درس برجام» که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد، گفته بود: «در مذاکرات ژنو الزامی برای آینده پذیرفته شد و آن قانون «همه یا هیچ» بود، در نتیجه اگر امروز ادعا کنیم برجام نابود شده است، ادعای غلطی نیست چون بعضی طرفین برجام الان در آن حضور ندارند که اتفاقاً جزو طرف‌هایی بودند که آقای رئیس‌جمهور اصرار داشت با آنها مذاکره کند.»

«حمید رسایی»، نماینده اسبق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، نیز در مصاحبه‌ای گفته بود «افرادی که متن این برجام را به جمهوری اسلامی تحمیل کردند چند سال باید محکوم به حبس می‌شدند». او همچنین در مصاحبه‌ای با روزنامه رسالت برجام را ادامه فتنه 88 معرفی کرده بود.

«سید ابراهیم رئیسی»، رقیب انتخاباتی حسن روحانی در مناظرات تلویزیونی سال 96 با انتقاد از برجام، این توافق را چکی دانسته بود که باید آن را نقد کرد و مدعی شده بود دولت به هیچ عنوان توانایی دریافت مبلغ این چک را ندارد.

این در حالی است که در سال 92 دولت با وجود ده‌ها قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به حسن روحانی تفویض شد و به اذعان بسیاری از شخصیت‌های سیاسی، حصول برجام پیش از آنکه بخواهد توافقی بین‌المللی باشد یک توافق داخلی بود.

حالا در آستانه دومین سالگرد خروج آمریکا از برجام، این کشور توسل به مکانیزم‌های برجام را به عنوان یک گزینه بر روی میز بررسی می‌کند و همین امر نشان می‌دهد که بر خلاف انتقادات، برجام از ساز و کار حقوقی محکمی برخوردار بوده است و به گفته رئیس دفتر رئیس‌جمهور «ترامپ، دیگر چه بگوید و واشنگتن دیگر چه کند تا برخی از توهم دست بکشند و دریابند که دولت فعلی امریکا، دشمن بزرگ برجام است؟» 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز