چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

سرشبکه یک سایت معاند خود را خبرنگار معرفی کرد!/ استقبال اصولگرایان از کناره گیری یک مدعی کرسی ریاست مجلس/ روضه خوانی عجیب در تلویزیون/ مطهری بار دیگر جنجال آفرید

۱۳۹۹/۰۲/۱۸ - ۰۵:۳۰:۱۴
کد خبر: ۹۹۶۸۱۵
سرشبکه یک سایت معاند خود را خبرنگار معرفی کرد!/ استقبال اصولگرایان از کناره گیری یک مدعی کرسی ریاست مجلس/ روضه خوانی عجیب در تلویزیون/ مطهری بار دیگر جنجال آفرید
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

چهره هفته؛ علی مطهری

«علی مطهری»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در طول سال‌های اخیر و به‌طور کلی در دوران فعالیتش در مجلس دهم نطق‌ها و اظهارات و البته نامه‌های سرگشاده جنجالی زیاد دارد. او بارها از دخالت‌ها در امور پارلمان از سوی نهادهای بیرونی گلایه کرد و بر لزوم رفع حصر که آن را غیرقانونی خوانده، تاکید کرد. این نماینده مجلس از معدود افرادی بود که بعد از افشای اشتباه اطلاعاتی رخ داده در قبال مازیار ابراهیمی و سایر متهمان به ترور دانشمندان هسته‌ای، در قبال این مساله ساکت نماند و خواستار عذرخواهی نهادهای اطلاعاتی و حاکمیتی شد.

مطهری در آخرین نطق خود در مجلس دهم سخنان آتشین از تریبون مجلس ایراد کرد. او در نطق جنجالی خود گفت: «وزیر کشور مقصر اصلی حوادث آبان است که در آن مدت افراد زیادی کشته شدند. ماهم بر سر موضوع استیضاح محکم ایستاده بودیم تا از حدنصاب نیفتد. از رئیس مجلس، علی لاریجانی «با وجود اینکه داماد ما هم هستند»، انتقاد دارد که اجازه نداد استیضاح وزیر کشور انجام شود.

نماینده تهران ادامه داد: «بعد می‌گویند مجلس ناکارآمد است. خب نمی‌گذارند ما کارمان را انجام دهیم. لازم است مجلس یازدهم این مسئله سیاست‌های کلی را برطرف کند. می‌گویند این را گفتی باید چنین چیزی می‌گفتی. این به شما چه ربطی دارد که نمایندگان چه بگویند؟ ماهیت مجلس این است که هر شخصی حرف خودش را بزند و فردا روزی نماینده‌ای دیگر بیاید سخن دیگری را مطرح کند. خیال نکنید که مجلس یازدهم مجلس مطیعی خواهد بود. از میان همین نمایندگان مجلس یازدهم افراد حر و آزاده‌ای خواهند بود که به رفتارهای شما اعتراض خواهند کرد.»

البته این اولین بار نیست که علی مطهری نطق آتشین انجام می‌دهد. 21 دی ماه 93 از تریبون پارلمان به مراسم «9 دی» و نوع واکنش اصولگرایان به آن انتقاد کرد و گفت که «اگر 9 دی روز تفرقه باشد، دیگر یوم‌الله نیست.» او آن روز همچنین ادامه حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی را غیرقانونی خواند. اظهارات او در آن زمان هم با واکنش‌های زیادی روبرو شد و حتی مجلس با دستور حجت‌الاسلام ابوترابی فرد زودتر از موعد تعطیل شد.

دروغ هفته؛ شهادت سردار حاجی‌زاده

برخی رسانه‌های عربی‌ زبان با انتشار اخباری در فضای مجازی مدعی شدند سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به ریف شرقی حمص در سوریه به شهادت رسیده‌ است. اشاره این رسانه‌ها به انفجارهایی بود که روز جمعه در پادگان ابن‌هیثم در جنوب شرقی شهر حمص و بر اثر انفجار زاغه‌های مهمات ارتش سوریه در این پادگان رخ داد. هفته جاری خبری منتشر شد که بالگردهای رژیم صهیونیستی، مناطقی را در استان قنیطره سوریه هدف قرار داده بودند. 

پس از انتشار این اخبار در فضای مجازی، رویترز هم به نقل از مقام‌های محلی و منابع روسی از انفجار یک انبار مهمات در شهر حمص روسیه و حمله به مکان‌های استقرار نیروهای جمهوری اسلامی در حومه دمشق خبر داد.

به گزارش برخی رسانه‌های خارجی، گروه ناظر حقوق بشر سوریه هم مدعی شده بود که 4 ایرانی و 3 سوری در این حمله کشته شدند. اما در همان ساعات ابتدایی روز شنبه، باشگاه خبرنگاران به نقل از یک منبع آگاه در هوافضای سپاه پاسداران خبر شهادت سردار علی‌حاجی‌زاده، را تکذیب کرد. 

***

چهره هفته؛ علیرضا زاکانی

«علیرضا زاکانی»، نماینده حوزه انتخابیه قم، در توئیتی گفت: ایجاد تحول و کارآمدسازی مجلس به نفع مردم، اهداف مهمی است که لزوما با ریاست مجلس به دست نمی‌آید. ضمن احترام به دعوت برخی همکاران، برای حفظ وحدت و انسجام نیروهای انقلاب در مجلس یازدهم، اجرای برنامه تحول را ان‌شاءالله در همکاری و هماهنگی با فرد فرد نمایندگان دنبال خواهم کرد.

سیدنظام موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم، در واکنش به این اظهار نظر نوشت: «صریح و شفاف می‌گویم با توجه به شناخت نزدیک و دیرینه‌ام از توانمندی‌های فکری و اجرایی و سلامت اعتقادی و مالی زاکانی، انتخاب بنده برای ریاست مجلس بود. حالا هم که به‌رغم شایستگی بخاطر حفظ وحدت جریان انقلاب از این عرصه کنار رفت؛ مطمئنم جزو ارکان موثر تحول در مجلس آینده خواهد بود.»

سیداحسان خاندوزی، دیگر راه یافته به مجلس یازدهم، نیز گفته است مجلس قوی بلکه ایران قوی، امروز بیش از گذشته، محتاج است به این طرزفکر و این تراز اخلاق. بازار خودفروشی از آن سوی دیگر است.

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا، در واکنش به اختلاف بین اصولگرایان بر سر کرسی ریاست مجلس یازدهم، در توییتی نوشت: «پایداری‌چی‌ها و احمدی‌نژادی‌ها که متوجه شده‌اند نمی‌توانند جلوی لابی سنگین قالیباف را برای کسب کرسی رئیس مجلس یازدهم بگیرند، از الان تلاش می‌کنند نقش او را در حد مبصر کلاس تنزل دهند تا قدرت خودشان بیشتر شود. باز هم واقعه جنگ احد و دعوا بر سر تقسیم غنائم، برای ما اصولگراها تکرار شد».

***

جنجال هفته؛ اظهارات عیسی کلانتری

اظهارات عیسی کلانتری درخصوص آوازخوانی زنان که از زبان سیدمحمد خاتمی نقل‌ و به بنیانگذار انقلاب نسبت داده شده، حاشیه‌‌ساز شد. در این راستا حمید انصاری، قائم‌مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، توضیحاتی برای آگاهی عموم ارائه کرد. به موجب تماس‌ها و بررسی دقیق به‌عمل‌آمده، واقعه بدین صورت بوده است. مدیرکل وقت ارشاد اسلامی استان فارس، در دیدار با وزیر ارشاد وقت گزارش می‌دهد که طی استفتائی از حضرت امام خمینی (ره)، نظر ایشان را در رابطه با «حکم شرعی همخوانی زن و همچنین حکم تک‌خوانی زن»، جویا شده است و حضرت امام در جواب مرقوم داشته‌اند: «اگر مفسده‌ای بر آن مترتب نباشد بلامانع است. بنا به گفته جناب آقای خاتمی، ایشان نه‌تنها هیچ‌گاه با حضرت امام، در این موضوع گفتگویی نداشته، بلکه  مدیرکل مذکور را نیز به‌خاطر عدم هماهنگی در مسئله‌ای حساس و مهم و به این جهت که وی رأسا و بدون هماهنگی با وزارتخانه از امام استفتاء نموده است، توبیخ می‌نمایند.

روشن است که آنچه حضرت امام در پاسخ به استفتای مذکور فرموده‌اند همان نظر فقهی حضرت امام- و جمعی دیگر از مراجع عظام است- که در موارد دیگر و استفتائات بیان شده است (به پرتال امام خمینی، مقاله: نظرات امام خمینی درباره موسیقی مراجعه کنید).»

***

خبر هفته؛ حذف 4 صفر، نشست مجازی سران کشورهای عضو گروه تماس جنبش عدم تعهد

نمایندگان با حذف چهار صفر از پول ملی موافقت کردند. حالا با تصویب مجلس و بر اساس لایحه دولت واحد پول ایران تومان است و هر تومان، برابر ۱۰ هزار ریال جاری و معادل صد قران می‌شود. البته تغییر واحد پول ملی در پنج سال، دو سال برای بررسی و سه سال اجرا انجام می‌شود. حالا در پنج سال آینده و البته در صورت موافقت شورای نگهبان واحد پول ملی از ریال به تومان تغییر خواهد کرد.

***

نشست سران کشورهای عضو گروه تماس جنبش عدم تعهد با حضور رئیس‌جمهور ایران به صورت مجازی برگزار شد. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، رئیس هجدهمین دوره این اجلاس است و ۱۹ رئیس‌جمهور، یک معاون رئیس‌جمهور، ۶ نخست‌وزیر، یک معاون نخست‌وزیر، ۸ وزیر خارجه و یک وزیر کشور به نمایندگی از 40 کشور در این نشست مجازی حضور داشتند.

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور، در این نشست مجازی گفت: «آمریکا سال‌هاست با تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی، نه تنها مردم ایران را از دسترسی به حقوق خود محروم ساخته، بلکه اقداماتش تهدیدی برای چندجانبه‌گرایی و همکاری‌های بین‌المللی محسوب می‌شود. در حالی که همه کشورهای جهان در حال برنامه‌ریزی و همکاری برای مقابله با این تهدید هستند و نسبت به تهیه اقلام مورد نیاز خود از کشورهای دیگر اقدام می‌کنند، ایران نیز با توجه به نیازهای پزشکی خود در پی تهیه اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی خود بوده، ولی متاسفانه به دلیل تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه آمریکا، شرکت‌های تولیدکننده این اقلام نمی‌توانند محصولات خود را در زمان مورد نیاز به ایران ارائه کنند. به واسطه این اقدام ضد حقوق بشری آمریکا، تهیه ملزومات پزشکی مورد نیاز برای ایران معمولا طولانی‌تر و گاه ناممکن شده است و برنامه هدفمند ایران برای مقابله با شیوع این ویروس را با مشکل و چالش مواجه کرده است.»

همچنین در هفته جاری رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ژاپن روز سه شنبه در گفت و گویی تلفنی با اشاره به ضرورت همکاری همه کشورهای جهان برای مقابله با ویروس کرونا، بر ضرورت همکاری های دو کشور در این زمینه و همچنین انتقال و اشتراک تجربیات به یکدیگر تاکید کردند.

دو طرف در این تماس تلفنی، توسعه و تعمیق روابط دو جانبه را مورد تاکید قرار داده و ابراز امیدواری کردند با اجرایی شدن توافقات قبلی شاهد گسترش روابط و همکاری ها بویژه در زمینه اقتصادی و تجاری باشند.

دکتر روحانی با تاکید بر ضرورت تداوم تلاش ها برای کاهش تنش در منطقه و جهان افزود: متاسف هستیم که در هفته های اخیر شاهد ایجاد تنش از سوی آمریکا در عراق و منطقه خلیج فارس بوده ایم  و این درحالی است که همواره آغاز تنش ها در منطقه از طرف آمریکا بوده است.

نخست وزیر ژاپن نیز در این گفت و گوی تلفنی ضرورت همکاری و تلاش همه کشورها برای عبور از مرحله سخت شیوع ویروس کرونا و بحران اقتصادی جهانی ناشی از آن را مورد تاکید قرار داد و گفت:  اینکه در این شرایط همچنان شاهد ادامه تنش ها در منطقه خاورمیانه هستیم، نگران کننده است و برقراری صلح و ثبات را در این منطقه ضروری می دانیم.

" ابه  شینزو " از ایران به عنوان یک کشور مهم و تاثیر گذار که نقش مهمی در برقراری صلح و آرامش در منطقه ایفا می کند نام برد و افزود: توکیو به تلاش ها و همکاری خود با تهران در این زمینه ادامه خواهد داد.

***

چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات روح‌الله زم دیروز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد. خبرگزاری قوه قضاییه در این باره نوشت: روح‌الله زم پس از حضور در جایگاه مدعی شد که برخی اقاریرش پیش بازپرس را قبول دارد و برخی را نه. البته زم مدعی شد رفتار بازپرس شرعی، قانونی و انسانی بود اما در عین حال اعلام کرد که برخی موارد مطرح شده در اقاریرش را الان که مرور می‌کند، قبول ندارد. زم به این پرسش نماینده دادستان که «آیا قبول دارید به‌صورت گسترده مرتکب اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران شده‌اید؟» پاسخ منفی داده و گفته است که کار مطبوعاتی می‌کرده. او معتقد است که خبرنگار بوده و کار خبری می‌کرد.

به‌گفته روح‌الله زم، او 7-6 جلسه با سرویس اطلاعات فرانسه داشته تا با آنها آشنا شده و در پاسخ به این گفته نماینده دادستان که «تو یک نیروی ضدامنیتی بودی، نه یک خبرنگار»، گفت: «مگر من فقط این رابطه را داشتم؛ افراد دیگری هم در فرانسه با سرویس آنجا ملاقات دارند و تحت‌حفاظت هستند.»

***

حاشیه هفته؛ مدرک تحصیلی یک نماینده

جعلی بودن مدرک تحصیلی سینا کمال‌خانی، منتخب تفرش در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه برای شورای نگهبان محرز شد. «عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، روز گذشته اعلام کرد: بعد از بررسی‌های مفصل شورای نگهبان از وزارت آموزش عالی و دستگاه‌های دیگر مشخص شد موسسه‌ای که مدرک تحصیلی منتخب تفرش را صادر کرده، مجوز رسمی از وزارت علوم ندارد و طبعا مدرکی هم که صادر شده قابل اعتبار نیست بنابراین منتخب تفرش در انتخابات مجلس یازدهم از راهیابی به مجلس، بازماند.

البته این اتفاق واکنش های زیادی را در پی داشت. ورود شورای نگهبان به مساله و تکرار تجربه «مینو خالقی» و جلوگیری از بررسی اعتبارنامه منتخب مردم در پارلمان سبب جدال نمایندگان مجلس دهم با اعضای شورای نگهبان شده است. استفساریه تهیه شده توسط مطهری به‌رغم تصویب در مجلس با مخالفت شورای نگهبان روبرو شد و در نهایت راهی مجمع تشخیص مصلحت نظام شد ولی مجمع حدود 4 سال آن را بایگانی کرد و هرگز این استفساریه بررسی نشد.

 پس از این اتفاق «علی مطهری»، نماینده مردم تهران، به این موضوع بارها در قالب نطق‌ها و نامه اخیر خود به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت. او در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله لاریجانی»، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نوشت: «شاید مستحضر باشید که پس از ردصلاحیت منتخب مردم اصفهان در انتخابات مجلس دهم، در اوایل این مجلس استفساریه‌ای درباره تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به تصویب مجلس رسید، مبنی بر اینکه پس از تائید صلاحیت اولیه و رای مردم، شورای نگهبان نمی‌تواند منتخب مردم را ردصلاحیت کند؛ بلکه طبق ماده ۳۰ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس باید اسناد و مدارک جدید به مجلس ارسال شود تا در بررسی اعتبارنامه‌ها مورد رسیدگی قرار گیرد و اگر بناست آن فرد حذف شود، به احترام رای مردم این کار توسط مجلس که نماینده مردم است، انجام شود؛ نه اینکه شورای نگهبان پس از رای مردم رأسا اقدام به حذف او کند.اگر در دستور قرار گرفته بود و تکلیف آن روشن شده بود، امروز ابهام و بحث و جدل در موضوع مدرک تحصیلی منتخب مجلس یازدهم از حوزه تفرش وجود نداشت که آیا باید در بررسی اعتبارنامه‌ها در مجلس یازدهم تعیین تکلیف شود یا شورای نگهبان می‌تواند رأسا انتخابات آن حوزه را باطل کند.»

مطهری در نطق روز سه شنبه خود نیز، بار دیگر این انتقادات را مطرح کرد.

سوژه هفته؛ روضه خوانی

روضه خوانی اخیر مداح محمود کریمی که از شبکه دوم سیما به صورت زنده پخش شد حواشی بسیار زیادی را در فضای مجازی به وجود آورد.

چندی پیش بود که انتشار کلیپی از مداحی محمود کریمی که به ‌صورت زنده از صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش شده بود با واکنش‌ها و انتقادات طیف‌های مختلف سیاسی و اجتماعی مواجه شد. نمایندگان مجلس هم کنار فعالان سیاسی و ناظران و تحلیل‌گران خواستار برخورد با مطالبی از این دست شدند. او اخیرا در جریان خواندن دعای ابوحمزه ثمالی حکایتی را طرح کرده که براساس آن، فردی با امام سوم شیعیان به صورت شرطی «تخته‌نرد» بازی کرده و باخته است.

«سیدعباس صالحی»، زیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم به این موضوع واکنش نشان داد و در توییتر خود نوشت: «خطیب، مداح، نویسنده، هنرمند و... اشتباه می‌کنند، خطا لازمه زندگی بشری است. اما دو چیز ناگوار است: توجیه ناموجه خطا، تبعیض در برخورد با خطا. این دو، وجدان عمومی را رنج می‌دهد.»

«مصطفی تاج‌زاده»، فعال سیاسی اصلاح طلب، نیز در این باره نوشت: «وقتی نورچشمی‌ها چک سفیدامضا، بی‌هیچ نظارت و بازخواستی بگیرند و مدح حقیقت و عدالت و ذم حق‌کشی و فساد، به تملق‌گفتن از حاکمان و هتاکی دلسوزان استحاله یابد، مداحی هم در کمال بی‌خبری نسبت‌های شرم‌آور به معصومین می‌دهد و صداوسیما با پخش آن ترهات، موجب وهن دین و استهزای اعتقادات مردم می‌شود.»

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی برنا نیز در این باره گفت: «عجیب است که علما برابر روایات جعلی سکوت کردند. برخی، صحبت‌های دروغ و بی‌اساس به ائمه نسبت می‌دهند و در ازای مداحی‌شان پولش را می‌گیرند. اینکه متولی امام رضا (ع) چنین چیزهایی را رواج می‌دهد و پخش می‌کند، جای تعجب دارد.»

***

اتفاق هفته؛ فوت دو شهروند کرد در ایران

دو شهروند کرد ایران در منطقه مرزی مشترک با عراق که برای جمع‌آوری گیاهان کوهی به کوهستان رفته بودند، هدف بمباران قرار گرفته بودند. براساس اخبار منتشر شده 2 نفر فوت شده در خاک عراق بودند اما این بمباران توسط دولت ترکیه انجام گرفته است. البته آنها 3 نفر بودند که یک نفر از این حادثه جان سالم به در برده است. این خبری بود که روزنامه شرق به صورت مفصل به آن در هفته جاری پرداخت.

فرماندار اشنویه به روزنامه «شرق» می‌گوید گزارش استانداری در این‌ باره به مرکز فرستاده شده است. عبدالسلام مام‌عزیزی درباره جزئیات این واقعه هم توضیحاتی می‌دهد. هرچند به گفته او همه این اطلاعات حاصل مشاهدات نفر سومی است که از این بمباران جان به در برده است. به همین دلیل جزئیات موضوع و احتمال بالای بمباران از سوی نیروی هوایی ترکیه نیز باید به تأیید مراجع امنیتی برسد.

مام‌ عزیزی تأکید می‌کند که دو فرد کشته‌شده در خاکورک ایرانی و اهل اشنویه هستند. او می‌گوید آنها احراز هویت شده‌اند و تأیید شده که در عمق دو یا سه کیلومتری خاک عراق هدف بمباران قرار گرفتند. اما این را که این بمباران چطور انجام شده، باید مراجع امنیتی تشخیص بدهند. به گفته فرماندار اشنویه نفر سوم جمع تعریف کرده که پس از گردو‌خاک ناگهانی اطراف آن دو فرد همراه او کشته شده‌اند: «نفر سوم پهپاد را ندیده است. دو نفر نشسته بودند و او هم دراز کشیده بوده. فقط می‌گوید گردوخاکی به پا شد و بعد دیدم که آن دو نفر کشته شدند. چون پیش از گردوخاک هیچ سروصدایی نشنیده، تصور می‌کند که پهپاد آنها را هدف قرار داده است».

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز