تشریح نظرسنجی برنا درباره ریاست مجلس

۱۳۹۹/۰۲/۱۹ - ۰۵:۴۷:۵۱
کد خبر: ۹۹۸۴۷۳
تشریح نظرسنجی برنا درباره ریاست مجلس
از دید مخاطبان خبرگزاری برنا تا به امروز قالیباف با 58/42 درصد از کل آراء ماخوذه بیشترین شانس ریاست بر مجلس را دارد. حاجی بابایی با 20/52 درصد گزینه دوم، میرسلیم با 9/78 درصد در جایگاه سوم، شمس‌الدین حسینی و آقاتهرانی در جایگاه چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ کمتر از یک ماه به شروع کار مجلس یازدهم باقی مانده و بحث کرسی‌های ریاست مجلس از گوشه و کنار به گوش می‌رسد. هر چند اخبار مذاکرات ریاست مجلس رسانه‌ای نشده اما پیگیری‌ها حاکی است که از مدت‌ها قبل گعده‌هایی برای چانه‌زنی پیرامون بحث مهم «ریاست مجلس یازدهم» شکل گرفته و در جریان بوده اما هنوز به نتیجه واحد نرسیده است.

اخیرا شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه جبهه ائتلاف اصولگرایان با نمایندگان منتخب مجلس یازدهم نشست‌های مخفیانه برگزار می‌کنند اما این خبر از سوی اعضای این جبهه رد شد. «فریدون عباسی»، منتخب مردم کازرون در مجلس یازدهم، در مصاحبه‌ای از برخی تلاش‌ها از سوی جریان اصولگرا برای مدیریت مجلس از بیرون خبر داده بود.

گمانه‌ها و اعلام آمادگی‌های فردی نمایندگان منتخب مجلس یازدهم، چند گزینه محتمل برای ریاست بر مجلس را پیش‌رو می‌گذارد. فریدون عباسی، معاون محمود احمدی‌نژاد در دولت دهم اعلام کرده بود برای ریاست مجلس کاندیدا می‌شود. همچنین گمانه‌های رسانه‌ای «علیرضا زاکانی»، نماینده اسبق مجلس را نیز از دیگر گزینه‌های مدعی به حساب می‌آورد اما او با انتشار توئیتی به شائبه‌ها پایان داد و نامش از لیست کاندیداهای ریاست مجلس خط خورد. 

او در این توئیت نوشت: «ایجاد تحول و کارآمدسازی مجلس به نفع مردم، اهداف مهمی است که لزوما با ریاست مجلس به دست نمی‌آید. ضمن احترام به دعوت برخی همکاران، برای حفظ وحدت و انسجام نیروهای انقلاب در مجلس یازدهم، اجرای برنامه تحول را ان‌شاءالله در همکاری و هماهنگی با فرد فرد نمایندگان دنبال خواهم نمود.»

عبدالرضا مصری، الیاس نادران و مسعود پزشکیان نیز گزینه‌های روی کاغذ هستند که ریاست آنها بر مجلس یازدهم کمی دور از ذهن می‌نماید. با این تفاسیر چند گزینه‌ محتمل باقی می‌ماند که خبرگزاری برنا در نظرسنجی‌ای که در سایت خود تدارک دیده، شانس این گزینه‌ها برای ریاست بر مجلس را از دید مخاطبان خود جستجو می‌کند.

«مصطفی میرسلیم»، «محمدباقر قالیباف»، «حمیدرضا حاجی‌بابایی»، «سیدشمس‌الدین حسینی»، «مرتضی آقاتهرانی» گزینه‌های مد نظر خبرگزاری برنا در این نظر سنجی است.

1111

از دید مخاطبان برنا که تا لحظه تنظیم این گزارش 2930 نفر شرکت کرده اند،  قالیباف با 58/42 درصد از کل آرا  بیشترین شانس ریاست بر مجلس را دارد. حاجی بابایی با 20/52 درصد گزینه دوم، میرسلیم با 9/78 درصد در جایگاه سوم، شمس‌الدین حسینی و آقاتهرانی در جایگاه چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند. با این احتساب از دید مخاطبان شانس قالیباف برای ریاست بر مجلس بیش از دیگران است، البته این نظرسنجی همچنان ادامه دارد.

«عباس سلیمی نمین»، فعال سیاسی اصولگرا، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا ضمن انتقاد از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری و زیاده‌خواهی این طیف از اصولگرایان در انتخابات‌ها، بر اتفاق نظر اصولگرایان برای ریاست بر مجلس تاکید کرد و گفت: «روشن است که این نظر عامه اصولگرایان است که او را قبول دارند و نظر آنها در این زمینه به روشنی بیان و طرح شده است. از این رو این گونه نیست که بخواهم نظر خاصی بدهم. در واقع اگر به دنبال منافع جامعه هستیم باید خود را تا حدود زیادی از بسیاری از خواسته‌ها و تمایلات دور کنیم. حال اینکه آقایان تمایل دارند در جایگاه ریاست قرار بگیرند، این بخشی از کار است.»

سلیمی‌نمین با اشاره به توفق قالیباف در روند انتخابات اظهار داشت: «در تهران، تعداد قابل توجهی از نیروهای غیراصولگرا به قالیباف رأی دادند. تفاوت دیگر منتخبان لیست با سرلیست قابل توجه است. اصولگرایان به این لیست رأی دادند اما سرلیست اصولگرایان توانسته بود، به‌رغم همه تخریب‌های غیراصولی و غیراخلاقی، رأی قابل توجهی از اقشار میانی جامعه و غیرسیاسی جامعه را جلب کند. بنابراین اعتقاد به این قضیه وجود داشت که قالیباف، فرد توانمندی است و منشأ خدمات و تاثیرات جدی است.»

در حالی که عده‌ای بر توانمندی قالیباف در عرصه اجرایی تاکید دارند برخی از کارشناسان نیز به سوابق اجرایی بسنده نمی‌کنند و معتقدند که مجلس قوه‌ی تقنینی است و نه اجرایی، بنابراین برای ریاست بر مجلس سوابق اجرایی کافی نیست.

کشمکش‌های اصولگرایان در زمان بستن لیست‌های انتخاباتی و اختلاف آنها بر تعیین سرلیست اصولگرایان با دو گزینه‌ قالیباف و آقاتهرانی از جبهه پایداری، اکنون آقاتهرانی را به عنوان رقیب جدی قالیباف مطرح می‌کند. با این حال در نظرسنجی خبرگزاری برنا از نظر مخاطبان در میان پنج گزینه موجود او برای تکیه بر کرسی ریاست از کمترین اقبال برخوردار است. 

سیدشمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت نهم و دهم نیز از گزینه‌های جدی ریاست بر مجلس محسوب می‌شود، سوابقش در حوزه اقتصاد و مدرک تحصیلی‌اش، احتمال جلوس او بر صندلی ریاست را تقویت می‌کند چراکه از نظر اکثریت منتخبان مجلس یازدهم، مسائل اقتصادی و معیشتی اولویت اصلی کشور است. با این حال انتساب او به جریان احمدی‌نژاد همراهی دیگر اصولگرایان را دشوار می‌کند اما باید توجه کرد بسیاری از منتخبین مجلس یازدهم نزدیک به احمدی‌نژاد هستند و همین امر گمانه‌ ریاست حسینی بر مجلس را تقویت می‌کند.

حمیدرضا حاجی بابایی نیز با توجه به برخورداری از سابقه وزارت و حضور در بهارستان در پنج دوره، شانس دیگر ریاست مجلس است. در نظرسنجی خبرگزاری برنا نیز بعد از قالیباف شانس دوم برای احراز این مقام بوده است.

مصطفی میرسلیم از چهره‌های نزدیک به حزب موتلفه اما با تصاحب 9/78 درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفته است. 

«محمد مهاجری»، فعال سیاسی اصولگرا درباره ریاست مجلس به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: «قالیباف اصلا به مجلس آمده که رئیس شود و اگر نمی‌خواست رئیس شود، یقینا دلیلی نداشت این همه خود را به زحمت بیندازد و تلاش کند. نه میرسلیم و نه آقاتهرانی رقیب پرقدرتی برای قالیباف نیستند. منتهی هر کدام از اینها تمایل دارند که در مجلس یک وزن‌کشی انجام دهند و به نوعی وزن خودشان را در مجلس بسنجند بنابراین اختلافات‌شان بیشتر از ناحیه سهم‌خواهی و وزن کشی است.»

نزدیکی او به اصولگرایان معتدل و دوری‌اش از فضای سیاسی کشور در چند سال اخیر و همچنین سن و سالش از مواردی است که رقابت او را با دیگر گزینه‌ها دشوار می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز