ورود دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به جمع دانشگاه های عضو نظام رتبه بندی جهانی (ISC)

۱۳۹۹/۱۰/۳۰ - ۱۴:۴۴:۵۷
کد خبر: ۱۱۲۳۰۴۱
ورود دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به جمع دانشگاه های عضو نظام رتبه بندی جهانی (ISC)
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برای اولین بار به جمع دانشگاه های ایرانی عضو نظام رتبه بندی جهانی دانشگاه ها پیوست.

به گزارش خبرگزاری برنا ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اعلام این مطلب گفت: در سال 2019 میلادی 12 دانشگاه علوم پزشکی برتر کشور در نظام رتبه بندی جهانی ISC حضور داشتند و خوشبختانه در رتبه بندی سال 2020 دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز به شایستگی تمام و به عنوان سیزدهمین دانشگاه علوم پزشکی کشور و در جمع این دانشگاه ها حضور یافت.

دکتر سید محمد هاشمی شهری با تبریک این موفقیت به همه اعضاء هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: اهمیت این موفقیت وقتی آشکار تر می شود که بدانیم در کشور ما بیش از 2500 دانشگاه و موسسه آموزش عالی فعالیت می کنند , در سال 2019 تنها  43 دانشگاه جامع، دانشگاه صنعتی و دانشگاه علوم پزشکی در این نظام بین المللی رتبه بندی شده اند.

 وی افزود: در سال 2020 هم تنها 3 دانشگاه دیگر به جمع این دانشگاه های برتر اضافه شده اند که خوشبختانه  دانشگاه علوم پزشکی نیز جزو این دانشگاه های برتر قرار گرفته است.

دکتر هاشمی شهری درخصوص تعداد دانشگاه های ارزیابی شده کشورها در نظام رتبه بندی جهانی  ISC  گفت: ایالات متحده آمریکا با ۳۱۲ دانشگاه پرشمارترین تعداد دانشگاه های عضو این نظام را دارد و بعد از این کشور به ترتیب چین با ۳۱۱ دانشگاه، ژاپن با ۱۱۷ دانشگاه، انگلستان با ۹۹ دانشگاه، هند با ۹۸ دانشگاه، فرانسه با ۷۹ ، ترکیه با ۷۷ دانشگاه، آلمان با ۷۱ دانشگاه، ایتالیا با ۶۵، برزیل با ۶۳ دانشگاه، کره جنوبی با ۶۲ دانشگاه، اسپانیا با ۵۵ دانشگاه و لهستان با ۴۷ دانشگاه در این لیست عضویت دارند.

دکترهاشمی شهری جایگاه جمهوری اسلامی ایران را نیز در این فهرست قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: جمهوری اسلامی  ایران با ۴۶ دانشگاه در رتبه چهاردهم جهانی نظام رتبه بندی ISC قرار دارد و کشورهائی همچون کانادا و روسیه به ترتیب با  ۴۳ و ۴۲ دانشگاه بعد از جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ایجاد یک پایگاه داده مشترک از جزئیات کامل اطلاعات علمی و پژوهشی دانشگاه های عضو و امکان برنامه ریزی و تهیه نقشه راه برای دستیابی به اهداف و چشم اندازهای کشوری و بین المللی را از مهمترین دستاوردهای عضویت دانشگاه در این نظام رتبه بندی عنوان کرد.

دکتر هاشمی شهری در خصوص معیارهای سنجش و انتخاب دانشگاه ها در رتبه بندی جهانی نیز گفت:  ISهمه دانشگاه های دنیا از نظر مأموریت های اصلیشان در حوزه های پژوهش، آموزش، نوآوری و فعالیت های بین المللی مورد بررسی قرار گرفته و در رتبه بندی نهائی جا گذاری می شوند.

وی با تقدیر و قدردانی از تمامی همکاران و دانشجویانی که در کسب این رتبه و افتخار نقش داشته اند اظهار امیدواری کرد تا با ادامه حرکت در مسیر توسعه پژوهشی، آموزشی،  فناوری و بین المللی سازی، در سال های آتی نیز شاهد حفظ این موقعیت و استمرار این توفیقات و کسب رتبه های جدید تر باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز با تبریک این موفقیت به همه اعضاء خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: یکی از معیارهای مهم عضویت دانشگاه در این نظام رتبه بندی متغییرها و شاخص های پژوهشی است.

به گفته دکتر نورمحمد بخشانی متغییرهائی مانند حجم پژوهش، تعداد استناد به مقالات، تاثیر استنادی نرمال‌شده، تأثیر استنادی نسبت به کل جهان، تعداد اعضای هیئت علمی پر استناد، نسبت دانشجو به عضو هیئت علمی، تعداد مقالات نشریات برتر، تعداد همکاری دانشگاه در انتشار مقالات بین‌المللی، تعداد کشورهای همکار در انتشارات بین‌المللی، میزان شهرت دانشگاه، مقالات سلب اعتبارشده، تعداد پروانه‌های ثبت اختراع و درصد هم‌انتشاری با صنعت در زمینه معیارهای پژوهشی برای انتخاب دانشگاه های عضو این نظام رتبه بندی مورد توجه قرار می گیرد.

وی افزود: چاپ مقالات در نشریات با ضریب تاثیر بالا توسط تعدادی از اعضاء هیئت علمی دانشگاه، عضویت یکی از اعضاء محترم هیئت عملی در ردیف یک درصد دانشمندان برتر دنیا، فعالیت های مشارکتی مراکز تحقیقاتی دانشگاه با محققان ایرانی و خارجی، فعالیت های فرا دانشگاهی مرکز مطالعه سلامت زاهدان (Cohort) و همکاری های بین المللی اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از معیارهای صعود رتبه و عضویت دانشگاه در این نظام رتبه بندی است.

شایان ذکر است بر اساس گزارش رتبه بندی جهان ISC در سال 2020 تعداد 24 دانشگاه جامع کشور شامل دانشگاه تهران، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، شهید بهشتی، شیراز، تبریز، اصفهان، یزد، کاشان، گیلان، بوعلی سینا، رازی، سمنان، شهید باهنر کرمان، کردستان، مازندران، شهید چمران اهواز، محقق اردبیلی، ارومیه، یاسوج، الزهرا، بین المللی امام خمینی، شاهد و شهرکرد در این رتبه بندی قرار دارند.

از بین دانشگاه های صنعتی کشور نیز 9 دانشگاه شامل: دانشگاه های صنعتی اصفهان، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی شاهرود، صنعتی سهند و صنعتی شیراز در این نظام رتبه بندی قرار دارند.

همچنین از بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز  13 دانشگاه موفق به حضور در این رتبه بندی معتبر جهانی  شده اند که شامل دانشگاه علوم پزشکی تهران، پزشکی شهید بهشتی، پزشکی ایران، پزشکی اصفهان، پزشکی مشهد، پزشکی تبریز، پزشکی شیراز، پزشکی جندی شاپور اهواز، پزشکی کرمانشاه، پزشکی بقیه الله، پزشکی کرمان، پزشکی مازندران و پزشکی زاهدان هستند.

 

نظر شما
پرونده ویژه