سفر نوروزی به ناشناخته های جذاب و دیدنی سیستان و بلوچستان

۱۴۰۲/۰۱/۰۳ - ۲۳:۰۳:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۶۳۷۵
سفر نوروزی به ناشناخته های جذاب و دیدنی سیستان و بلوچستان
سیستان و بلوچستان سرزمین ناشناخته های بکر با وسعت بسیار و تنوع جغرافیایی، بومی و قومی و قبیله ای و نیز داشتن سواحل زیبا ، یکی از گزینه های بسیار مناسب برای سفرهای نوروزی به جنوب کشور محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از سیستان و بلوچستان ، در ایام نوروز سفر به جنوب کشور به دلیل شرایط گرمسیری و جغرافیای متفاوت آن می تواند بسیار خاطره انگیز باشد و در این میان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص خود در شمال و جنوب و نیز چهار فصل بودن در یک فصل، یکی از بهترین گزینه های سفرهای نوروزی است.
منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون زیبایی های کویری خاص خود را در بستری از قلعه های تاریخی و شهری چند هزار ساله به نمایش گذاشته است.
شاخص ترین اثر باستانی این منطقه شهری با بیش از پنج هزار سال قدمت به نام 'شهر سوخته' است که در آن آثار بدیعی از جمله نخستین چشم مصنوعی جهان، نخستین انیمیشن جهان، اولین جراحی جمجمه جهان و صدها اولین جرقه تفکر بشری کشف شده است.
بر اساس شواهد موجود مردم این شهر از متمدن ترین انسانهای کره خاکی در زمان خود بوده اند و زنان نیز در آن جایگاه خاصی داشته اند که نقش خزانه داری و اقتصادی آنان در این شهر را نمی توان کتمان کرد.
این شهر مجهز به سیستم لوله کشی فاضلاب و آب بوده و زندگی در آن قدمتی حدود 2 هزار و 500 ساله دارد.

شهر سوخته

سیستان به عنوان بهشت باستانشناسان دارای ابنیه ها و قلعه های باستانی و تاریخی متعددی است که از نمونه های آن می توان به قلعه رستم و زاهدان کهنه اشاره کرد که هیبت آنها همچون ارگ قدیمی بم است اما به دلیل معرفی نشدن در حاشیه قرار گرفته اند.
آس بادها (آسیاب بادی) نیز از ابتکارات مردم این خطه محسوب می شود و نشان می دهد که مردم باستان در این سامان با استفاده از هوش خود قدرت باد را به تسخیر در آورده بودند و گندم خود را آسیاب می کردند.
دهانه غلامان نیز آتشکده ای از زمان های بسیار دور در این منطقه بوده که خود نمادی است از وجود زندگی هزاران ساله در سیستان.

6-30

«بی بی دوست» یک زیارتگاه محلی در سیستان است که روایت های زیادی از آن نقل می شود و اخیرا نیز مقبره قدیمی بازسازی شده و تنها زنان می توانند داخل زیارتگاه شوند.
هیچ گردشگری نمی تواند نادیده از این همه زیبایی بگذرد و چه خوب است که هر شخص حداقل یکبار در زندگی خود از این خطه دیدن کند.

زاهدان

 در شهرستان زاهدان، تفریح گاه و تفرج گاه «پارک ملت» و «براسان»، مجتمع فرهنگی تفریحی «باغ خانواده» مکان های مناسبی برای استراحت و صرف غذا در دل طبیعت است.

Beautiful-stone-mosque-of-Borasan-in-Borasan-Park

برای آشنایی با فرهنگ و رسوم محلی این منطقه بد نیست سری به موزه مردم شناسی در بلوار شهید مطهری زاهدان بزنید .

اگر علاقمند آشنایی با نخستین بنیانگذاران و شخصیت های فرهنگی و ادبی در این شهر هستید بازدید از کتابخانه مرحوم استاد کامبوزیا در شهر زاهدان به شما کمک خواهد کرد.

وقتی به این شهر تاریخی با مردمان دوست‌داشتنی و خونگرم سفر می‌کنید محال است که اسم محبوب‌ ترین محل برای خرید در این شهر یعنی بازار رسولی به گوشتان نخورد. خوشبختانه تنوع اجناس در بازار رسولی آن‌قدر زیاد است که شما دست‌خالی به خانه بر نمی‌گردید. 

بازار رسولی

دوستداران آثار تاریخی بازدید از  بازارچه سرپوش، ساختمان های قدیمی پست (موزه پست) ، نخستین ساختمان دادگستری، خانه ابویی در خیابان شریعتی ،گمرک و اداره پست شهرمیرجاوه را فراموش نکنند.

ایرانشهر

در شهرستان ایرانشهر می توانید یک سفر توریستی و قلعه گردی را به معنای واقعی تجربه کنید. «قلعه ناصری»  بازمانده از دوره  قاجاریه ، «قلعه بمپور» با قدمتی از دوره ساسانی ، «قلعه دامن» ، «قلعه پیشین» ( دوره اسلامی )، «قلعه چهل دختر»، «قلعه سرباز» ( دوره اسلامی ) و  «قلعه اسپیدژ» واقع در مسیر بزمان- دلگان  به عنوان آثار تاریخی به جای مانده از گذشته است که حکایت از شکوه و عظمت در بلوچستان ایران دارد.   

سیستان و بلوچستان,جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

بیت مقام معظم رهبری در ایرانشهر نیز یکی از جاذبه های بسیار دیدنی است که هم اکنون با نام موزه قرآن و عترت برای بازدید همگان آزاد است.این موزه گویای خاطرات زیادی از زندگی مقام معظم رهبری در زمان تبعید است.

سراوان

شهرستان سراوان معروف به سرزمین نخل ها و نگاره ها است.نخلستان های وسیع و سبز و همچنین سنگواره های متعدد در توابع این شهرستان موجب شده است تا به نگارخانه سنگواره های ایران مشهور شود.     

سیستان و بلوچستان,جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

سفال کلپورگان واژه نام آشنای تمامی هنرمندان ایران و جهان است که در روستای کلپورگان در ۳۰ کیلومتری شهر سراوان واقع شده است.

8705e6b3-9680-4175-9938-15709087241a-840x560

اگر تصمیم دارید سری به این شهر بزنید بازدید از «تپه مهتاب خزانه »، « تپه کلاتک آسپیچ»، «تپه روباهک» ،«تپه میل مارد»، «تپه سد میرعمر»، «قلعه سیب»، «سنگ نگاره های کوه مهرگان»، «دره نگاران» ، «کشتگان» و همچنین موزه مردم شناسی سراوان  را فراموش نکنید.

چابهار

 شهر بندری چابهار همان که از نام آن پیداست به  معنای چهار بهار است و در هر فصلی می توانید بهار طبیعت را در این شهر بندری تجربه کنید.

 در شهرستان چابهار سواحل زیبای دریای عمان و دریای بزرگ از زیبایی های منحصر بفردی برخوردار است که چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد.

beaches-of-oman-sea-in-chabahar

در چابهار علاوه بر دیدار از منطقه آزاد و گردش در مراکز خرید  حتما بازدید از مقبره «سید غلام رسول» (متعلق به دوره تیموری) ، «قلعه تیس» یا همان پرتغالی ها  ، «مسجد تیس» ، «درخت مکر زن» و یا  انجیر معابد  را فراموش نکنید.

اگر تصمیم دارید در چابهار نیم نگاهی به زندگی صیادان داشته باشید و از نزدیک بر تلاش ماهیگیران و وسایل ماهیگیری سنتی اشنا شوید  سفر به بنادر «پزم» و «کنارک» را به شما توصیه می کنیم .

سیستان و بلوچستان,جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

چابهار برای دوستداران پدیده های زمین شناسی و زیست محیطی نیز سوژه های منحصر بفردی دارد.دیدار از «گل فشان»  ، «کوه های مینیاتوری» و همچنین «جنگل های حرا»  (با مد دریا زیر آب رفته و با جزر آب نمایان می شوند) بسیار به یاد ماندنی است.

حتما تصویرهایی از یک بندر پر از قایق را دید‌ه‌اید که بارها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. خیلی از افراد از اینکه همچین مکانی در ایران وجود دارد متعجب می‌شوند ولی باید بگوییم که این تصویر‌ها مربوط به بندر بریس در نزدیکی چابهار است. 

chabahar-152236-e1629102573941

رودخانه باهوکلات در 90 کیلومتری شرق چابهار به خلیج گواتر دریای عمان سرازیر می شود، این رودخانه از لحاظ مختلف بویژه وجود تمساح نادر پوزه کوتاه ایرانی در آن از نظر گردشگری اهمیت ویژه ای دارد.
کوه های بدبوم یا مریخی که به آنها مینیاتوری نیز گفته می شود یکی از مناظری است که به موازات ساحل از منطقه کچو تا خلیج گواتر کشیده شده اند و از پدیده های ژئو مورفولوژی این ناحیه هستند.

2


خلیج چابهار جلوه ای زیبا از طلوع و غروب خورشید در دریا ایجاد می کند، در کناره های دریای عمان و در قسمت جنوبی شهرستان چابهار صخره های بزرگی بر اثر پیشروی آب دریا و فرسایش سنگ های رسوبی بوجود آمده که چشم انداز زیبایی را خلق کرده است.
بندر چابهار با بندر میامی در شبه جزیره فلوریدا آمریکا هم عرض و شرایط آب و هوایی آن نیز با بندر میامی کاملا یکسان است.
همچنین انواع تفریحات آبی که در سایر مناطق کشور با قیمت بسیار گران عرضه می شود را می توان در سواحل چابهار به بهای ناچیزی در اختیار گرفت و از اقامت در این منطقه نهایت لذت را برد.
گرچه سیستان و بلوچستان در سالهای متوالی به دلایل مختلف مورد بی مهری قرار گرفته اما همت مردم و مسئولان در چند سال اخیر شرایط این استان را برای پذیرایی از گردشگران بسیار مطلوب کرده است و ایام نوروز فرصت مناسبی برای تمام هموطنان است تا نفسی در هوای پاک و بدون آلودگی سیستان و بلوچستان تازه کنند، قلعه های باستانی و شهر های باستانی و تاریخی شمال استان را ببینند و در کوچه پس کوچه های پنج هزار سال پیش قدم بزنند، با تمساح های پوزه کوتاه سفر کنند و در اقیانوس بی کران در حاشیه چابهار تنی به آب زده و مفرح از این سفر بکر و کم هزینه به شهر خود بازگشته و خاطرات این سفر را لای آلبوم های خود برای همیشه نگه دارند.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز