استاد اسپندار نابغه موسیقی سیستان و بلوچستان نابینا شد

۱۴۰۲/۰۳/۱۷ - ۱۰:۳۰:۳۲
کد خبر: ۱۴۸۲۷۰۰
استاد اسپندار نابغه موسیقی سیستان و بلوچستان نابینا شد
ساعاتی قبل خبری با عنوان نابینایی کامل استاد اسپندار نابغه موسیقی سیستان و بلوچستان به خاطر فقر مالی در فضای مجازی منتشر شد که معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از سیستان و بلوچستان، معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهارداشت: سال گذشته که استاد برای عمل "آب مروارید" به زاهدان آمدند من همراه ایشان بودم که عمل لیزر روی چشم وی انجام شد و پس از آن به شهر محل سکونت بازگشت.

عبدالسلام عبدبلوچ زاده با اشاره به اینکه استاد شیرمحمد اسپندار ساکن شهرستان بمپور واقع در جنوب استان است، افزود: در ادامه در همان سال گذشته به همراه مدیرکل وقت ارشاد استان به دیدن وی رفتیم که مشکلات مربوط به کهولت سن‌ او توسط خانواده مطرح شد و پیگیری‌هایی نیز در این خصوص از طریق اداره‌کل ارشاد استان صورت گرفت اما مشکل کم‌بینایی و نابینایی اساساً مطرح نشد و با توجه به ارتباطی که ما به صورت مستمر با خانواده ایشان داریم هیچ‌گونه درخواستی در خصوص نیاز استاد به چشم پزشکی مطرح نشده است.

وی گفت: استاد در پی کهولت سن درگیر کم‌بینایی شدید است و چشم ایشان در پی ابتلا به بیماری "آب مروارید" ۲ مرحله تحت عمل قرار گرفته اما این عمل‌ها به دلیل کهولت سن نتیجه مطلوبی در پی نداشته و موفقیت‌آمیز نبوده است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه استاد اسپندار در چند سال اخیر با توجه به کهولت سن فعالیت هنری نداشته، خاطرنشان کرد: این هنرمند ارزشمند استان دارای نشان درجه یک هنری و جزو مفاخر کشور محسوب می‌شود و عضو صندوق هنرمندان و از بیمه تکمیلی بهره‌مند هستند.

وی افزود: آخرین مرحله ارتباط من با خانواده ایشان حدود ۲ ماه قبل بوده که هیچ‌گونه مطلبی در خصوص نیاز استاد به درمان یا اعزام ایشان به مراکز درمانی استان یا خارج استان مطرح نشده است.

استاد شیرمحمد اسپندار دونلی نواز نابغه بلوچ در سال ۱۳۱۰ در شهرستان بمپور به دنیا آمد و در ایام نوجوانی نواختن ۲ نی را آغاز کرد.

وی به دعوت از بسیاری کشورها از جمله کلمبیا، اکوادور، پاناما، ایتالیا و فرانسـه برای اجرا در جشنواره‌های مختلف حضور پیدا کرد.

یکی از موفقیت‌های استاد اسپندار دریافت دکترای موسیقی سنتی از کشور فرانسه است.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز