برداشت ده هزار تن محصول خرما در خاش

۱۳۹۵/۰۶/۱۴ - ۰۸:۵۴:۰۵
کد خبر: ۴۵۴۸۱۱
برداشت ده هزار تن محصول خرما در خاش
مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: امسال حدود 10 هزار تن محصول خرمای ربی از سطح 3500 هکتار باغات بارور این شهرستان برداشت می شود.

به گزار خبرگزاری برنا ، امان الله طوقی با اشاره به اینکه 48 درصد محصولات باغی خاش را خرما تشکیل می دهد بیان کرد: در شهرستان خاش کشت دو نوع خرمای آبی و دیم رایج است که خرمای آبی از کمیت و کیفیت بهتری نسبت به خرمای دیم برخوردار است.

وی افزود: عمده مناطق تولید محصول خرما در خاش مناطق ایرندگان و دهستانهای پشتکوه و کارواندر با افزون بر هفت هزار هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی خاش ادامه داد: برداشت خرما از گرمترین منطقه خاش'روتک' از ابتدای مرداد آغاز می شودو تا پایان شهریور ادامه دارد.

وی تصریح کرد: 99 درصد سطح زیر کشت خرمای این مناطق را رقم ربی تشکیل می دهد و در 2 فصل گرده افشانی معروف به «مچ یوار» و برداشت محصول «هامین» فرهنگ زیبای کوچ اختیاری مردم رواج دارد.

طوقی در ادامه با بیان اینکه شهرستان خاش با کشور پاکستان 124 کیلومتر مرز مشترک دارد افزود: منطقه مرزی روتک خاش از ظرفیت بسیار بالایی برای تولید محصول خرمای ارگانیک و با کیفیت و از بازار پسندی مناسبی برخوردار است.

وی گفت: میزان عملکرد باغات نخیلات دیم در هر هکتار هزار و 500 کیلوگرم و در باغات آبی چهار هزار و 500 کیلوگرم است.

طوقی اظهار داشت: شغل اصلی مردم مناطق ایرندگان، کارواندر و روتک شهرستان خاش کشاورزی در باغات نخیلات است و بیش از یکهزار نفر به صورت مستقیم در این بخش مشغول به کار هستند.

وی گفت: دولت در خرید محصولات خرمای باغداران دخالتی ندارد و هر کشاورز صاحب اختیار است که محصولات خود را در بازارهای مورد تقاضای خود عرضه کند لذا هیچ رقمی و مکانی برای خرید تضمینی این محصول از سوی دولت اعلام نشده است.

سطح زیر کشت خرمای دیم در شهرستان خاش حدود سه هزار هکتار و خرمای آبی چهار هزار و 500 هکتار است و هم اینک نخلکاران منطقه مرزی روتک بخش مرکزی خاش هر کیلو خرمای با کیفیت خود را 35 تا 40 هزار ریال به فروش می رسانند.

شهرستان مرزی خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

منبع : ایرنا

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز