رئیس فدراسیون ورزش روستایی و محلی کشور:

ورزش روستایی وبومی سیستان وبلوچستان نیازمندتوجه بیشتر وزارت ورزش است

۱۳۹۵/۱۰/۰۵ - ۱۳:۲۱:۴۸
کد خبر: ۴۹۷۹۰۰
ورزش روستایی وبومی سیستان وبلوچستان نیازمندتوجه بیشتر وزارت ورزش است
روستاییان به عنوان بیشترین جمعیت استان سیستان و بلوچستان از نظر توسعه اماکن ورزشی و اختصاص امکانات و تجهیزات نیازمند توجه بیشتر وزارت ورزش و جوانان هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا ، رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی کشور که درجشنواره فرهنگی ورزشی بازی های بومی و محلی در چابهار شرکت کرده بود اظهار داشت: برگزاری برنامه های مختلف بومی ومحلی با موضوعات جشنواره فرهنگی ورزشی می تواند تاثیر زیادی در نشاط و شادابی مردم داشته باشد.

غلامرضا جعفری افزود:بازی های بومی و محلی با اجرای برنامه های شاد و متنوع در چابهار برگزار که با استقبال خوبی رو به رو شد.
وی ادامه داد: این جشنواره با رویکرد مبارزه با مواد مخدر و شعار 'ورزش آری، اعتیاد نه' برگزار شده است تا هیچ کس در دام اعتیاد گرفتار و به این بیماری دچار نشود.
رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی کشور بیان کرد: از تمامی قشرهای مردمی انتظار است با ورزش کردن در هر رشته ای، خود را در مقابل اعتیاد و مشکلات جسمانی بیمه کنند.
وی افزود: در این جشنواره هنرمندان نیز با اجرای موسیقی دونلی بلوچی بصورت زنده برای حاضران جذابیت خاصی ایجاد کردند.
وی ادامه داد: براساس تفاهمنامه‎ ای که بین وزارت ورزش و جوانان و ستاد مبارزه با مواد مخدر به امضا رسیده قرار است در پنج استان کشور خانه‎ های ورزش برای حمایت و توجه بهتر به ورزش های روستایی تاسیس شود.
جعفری بیان کرد: اجرای برنامه های فرهنگی و ورزشی در سطح مناطق مختلف کشور برای احیای بازیهای بومی محلی و رسوم مختلف اقوام از برنامه های در دست اقدام است.
وی تصریح کرد:باید ورزشکاران اصیل و در چارچوب ارزش های انقلاب تربیت کنیم.
وی برگزاری دومین دوره جشنواره دا را یکی از مهم ‌ترین برنامه ‎های فدارسیون ورزش های روستایی و بازیهای بومی محلی کشور در سالجاری عنوان کرد و اظهار داشت: بنا داریم این برنامه در پرجمعیت‎ ترین روستاهای هر استان برگزار ‎شود.
مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان در این جشنواره گفت:روستاهای سیستان و بلوچستان در سال گذشته میزبان 180 جشنواره بومی و محلی بود که این جشنواره‌ها با انسجام و همدلی و وحدت با حضور گسترده جوانان شیعه و سنی برگزارشد.
ثوری با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون 60 ویژه برنامه ورزشی در روستاهای استان برگزارشده است، افزود: توسعه اماکن ورزشی و توسعه بازیهای بومی و محلی در روستاها از الویتهای سازمان ورزش و جوانان است.
وی تصریح کرد: نقطه قوت ورزش در روستاها همکاری خود مردم در این بخش است و این همکاری‌ها با اهداء زمین برای تکمیل فضاهای ورزشی در روستاها نمود پیداکرده است.
مدیرکل ورزش و جوانان استان با اشاره به ایجاد روحیه شور و نشاط در بین مردم خاطرنشان کرد: هم اکنون 50درصد طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی در روستاها توسط خود روستائیان در استان در حال انجام است.
رئیس اداره ورزش و جوانان چابهار گفت: این جشنواره در بخش های بازی های بومی و محلی، اجرای موسیقی زنده سنتی و محلی با سازهای متنوع از سراسر استان، غذای محلی و سنتی، نمایش آیین سنتی منطقه و مسابقه نقاشی 3 دی ماه در منطقه آزاد چابهار برگزار شد.
عمر بلوچ افزود: در بخش آقایان در رشته کپگی 40 نفر در قالب 8 تیم، کشتی محلی 380 ورزشکار رقابت کردند، در بخش موسیقی محلی نیز هنرمندان قصرقند، ایرانشهر و چابهار به اجرای موسیقی پرداختند. در بخش بانوان 60 شرکت کننده در رشته طناب کشی، 24 ورزشکار در لی لی، 42 نفر یه قل دوقل و 15 نفر در بخش نقاشی به رقابت پرداختند.
وی اظهار کرد: در مسابقات کشتی آقایان در وزن 65+ حضیر رئیسی و وزن 85+ احمد درزاده به مقام اول دست یافتند، در رشته کپگی تیم چابهار الف متشکل از مولاداد پاهنگ، عبدالستار پاهنگ، نوید شفیعی، زبیرتیرافکن و سرفراز جدگال مقام قهرمانی را کسب کرد و تیم ایرانشهر متشکل از حکمت پوریا، شمس الدین سیاه کوهی، بهرام دامنی، حنیف پوریا و اسلم دانشی نایب قهرمان شد.
به گفته وی در بخش بانوان در رشته طناب کشی طاهره سهرابی، فائزه جدگال، مهدیه دادا... زهی، معصومه بلوچ زهی و فاطمه پهلوان قهرمان شدند، در یه قل دوقل فریبا پاهنگ، ندا درزاده و پریسا جدگال، پرش با گونی مهرناز بمپوری، عاطفه بری و نرگس زاکری، کش بازی نازنین احمدی پور، عالیه خورا و آرزو واحدی فر، لی لی سمیه بلوچ، غزاله چارک زاده و نازنین رئیسی و در بخش نقاشی ساجده طوسی، فاطمه وحدانی و شهرزاد احمدی مقام اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز