کریدور کارتاپور و دیپلماسی کریکت

۱۳۹۸/۰۹/۲۴ - ۰۹:۲۰:۰۱
کد خبر: ۹۳۶۵۳۹
کریدور کارتاپور و دیپلماسی کریکت
در مورخ 09 نوامبر 2019 پاکستان کریدور کارتاپور و گوردواره کارتاپور صاحب که بزرگترین گوردواره جهان نامیده می شود را افتتاح نمود.

به گزارش خبرگزاری برنا ، در مورخ 09 نوامبر 2019پاکستان کریدور کارتاپور و گوردواره کارتاپور صاحب که بزرگترین گوردواره جهان نامیده  می شود را افتتاح نمود. 

پس از افتتاح کریدور  حدود 5000 سیک هندی می تواند روزانه برای ادای احترام از معبد بابا بوگورو نانک بازدید کنند.

در مراسم افتتاحیه گوردواره نخست وزیر پاکستان آقای عمران خان با تبریک به زوار هندو اعلام کرد  هم اکنون کارتاپور به عنوان مدینه زوار سیک های هندو در دسترس بسیاری از سیک های هندو سراسر جهان است.

از طرف دیگر هند نیز بخشی از این کریدور که در هند است را نیز افتتاح نمود.

در مراسم افتتاحیه نخست وزیر هند آقای مودی از عمران خان برای درک وی از احساسات هند تشکر کرد همچنین تمام سیک های سرتاسر دنیا  بسیار از افتتاح کریدور کارتاپور شادمان شدند. پس از این اقدام زوار سیک قادر خواهند بود بدون اخذ روادید به شهرهایی از پاکستان که معابد مشهور در ان ها واقع شده اند از طریق کریدور کارتاپور مسافرت نمایند.کارشناسان روبط پاکستان – هند افتتاح کریدور کارتاپور را فرصتی نادر بین دو کشور هسته ایی همسایه دارای خصومت با یکدیگر می دانند.

اگر بخواهیم فاکتورهایی را که در این توسعه ی دخیل بوده اند را تحلیل کنیم در خواهیم یافت که پدیده ی دیپلماسی کریکت در صدر قرار دارد. همانطورکه مطلع هستیم کریکت پرطرفدارترین ورزش در شبه قاره است  بنابراین نقش خیلی مهمی در مرتبط نمودن توده های مردم بین پاکستان و هند دارد.

  شایان ذکر است که این اولین بار نیست که دیپلماسی کریکت به بهترین شکل برای شکستن یخ روابط پاکستان و هند عمل کرده است. در سال 1987 رئیس جمهور ضیا به هند مسافرت کرد و با راجیو گاندی ملاقات نمود و بازی بین هند و پاکستان در جی پور را تماشا کرد. این اقدام پاکستان عدم اعتماد بین پاکستان و هند را کاهش داد.

به همین شکل پس از حمله به کارگل و پارلمان در دهلی نو روابط بین هند و پاکستان بدتر شد. اما در سال 2005 هنگامیکه آقای رئیس جمهور مشرف هنگامی که برای تماشای بازی کریکت به هند سفر کرد برای  احیای مذاکرات در خصوص کشمیر با رئیس جمهور منموهن سینگ ملاقات کرد و هردو طرف در شرف اعلام موفقیت بودند که حادثه ی ناگوار قطار سمجوته اتفاق افتاد که منجر به مرگ بیش از هفتاد نفر شد.

این بار هم مجددا کریکت و عاقان کریکت برنده شدند و نفرت بازنده شد. اساسا این کریکت است که راه را برای افتتاح کریدور کارتارپور هموار نمود. نخست وزیر عمران خان و نوجوت سینگ سدهو هردو بازیکننان بین المللی کریکت و دوستان خوبی هستند.

به همین شکل ژنرال باجوا نیز یکی از عاشقان پرو پا قرص کریکت است. بنابراین کریکت و طرفداران کریکت بازهم قلب و ذهن صدو چهل میلیون نفر از سیک ها را در سرتاسر دنیا بدست آوردند و این فقط شروع است. دنیا شاهد خوهد بود این سرمایه گذاری برای صلح و موفقیت منطقه نقش خود را برای پایداری آنها اجرا خواهد کرد و صلح و موفقیت نیاز حیاتی هرساعته برای بهبود وضعیت بیش از 1.5 میلیارد نفر از ساکنین شبه قاره است.

بی تردید افتتاح کریدور کارتاپور تصمیم منطقه ایی است که پاکستان به عنوان دولتی منطقی اتخاذ نمود. این بی تردید رویدادی تاریخی در خصوص روابط متقابل پاکستان و هند است و برای ایجاد صلح در منطقه ایی که بیش از یک و نیم میلیارد نفر در آن ساکن هستند ضروری بوده است.

افتتاح کریدور نشان دهنده ی جدیت و تعهد پاکستان برای ایجاد صلح و ثبات در شبه قاره است اما اینکه در طرف دیگر تقریبا هشت میلیون کشمیری در محاصره بیش از صد روز است در خانه هایش محبوس هستند مایه تاسف است و در هند در روزی که پاکستان کارتاپور را افتتاح نمود در هند حکم مسجد بابری که علیه اقلیت مسلمان بود اعلام شد.

نوشته سعید م. صاحبزاده

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز