عضو اسبق شورای شهر تهران در گفت و گو با برنا:

کاندیداهای زن برای سمت شهرداری تهران رد صلاحیت می شدند/ لیست نامزدها ضعیف است

۱۳۹۷/۰۲/۰۲ - ۱۱:۱۳:۱۰
کد خبر: ۶۹۹۵۳۸
کاندیداهای زن برای سمت شهرداری تهران رد صلاحیت می شدند/ لیست نامزدها ضعیف است
فاطمه دانشور گفت : « حتی اگر کاندید زن واجد شرایطی هم برای شهرداری تهران وجود داشت باز مورد کم لطفی و اجحاف قرار می گرفت و امکان داشت تایید صلاحیت نشده و یا رای نیاورد. نکاتی که باید در نظر داشت این است که به زنان جامعه ما فرصت رشد داده نشده است تا زنان بتوانند علم کافی برای تصدی پست های مدیریتی کلان را کسب کنند.»

به گزارش خبرنکار اجتماعی خبرگزاری برنا، بارها خصوصا در سال های اخیرا در سخنرانی ها، بخش نامه ها و آیین نامه ها، دولت تاکید مبرمی بر  فراهم آوردن زیرساخت های امکان حضور پررنگ زنان و تصدی پست های مدیریتی جامعه توسط آنان داشته  است  . علی رغم تمام این تاکید ها اما اقدامات عملی ضعیفی در این راستا صورت گرفته و یا امکان وجود نداشته است . حال  در لیست جدیدی که از سوی شورای شهر تهران برای  کاندیدهای شهرداری جدید تهران، منتشر شده است ، حتی نام یک زن هم به چشم نمی خورد. با وجود این تاکید ها جای سوال پیش می آید که بین این همه زن در جامعه، از مهندس، نماینده مجلس، و.... حتی یک زن هم شرایط لازم برای تصدی چنین منصبی را نداشت؟ اما آیا حتی اگر یک زن کاندید چنین منصبی میشد، آیا کلیشه های جنسیتی، تفکرات سنتی  و هزار و یک مانع دیگر در راه پیشرفت زنان، مانع راه شهردار شدن یک زن نمی شد؟ و اصلا چه می شود که زنان در نهایت خود از منصب گرفتن کناره می گیرند؟

برای یافتن پاسخ این سوالات به سراغ فاطمه دانشور، عضو اسبق شورای شهر و فعال اجتماعی رفتیم و با وی گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

دانشور  در این خصوص به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: « منسب شهرداری، منسبی فوق العاده سنگین است که هرکسی توانایی تصدی و عهده آن را ندارد. تصدی این منسب نیازمند دانش قوی و ظرفیت سازی است و متاسفانه به دلیل غفلت در دوره های پیشین نسبت به موضوع توانمندسازی زنان و ظرفیت سازی آنان، خیلی از بانوان ما در حال حاضر به لحاظ فنی و نه از نگاه جنسیتی، توانایی شهردار شدن را ندارند.لذا باید بانوان ما تجربه کافی کسب کنند تا بتوانند منصب شهرداری که به قطع حجم کاری بسیار سنگین تری نسبت به وزارت خانه ها را دارد، تصدی کنند. باید این فرصت در سطوح پایین تر مدیریتی مانند شهرداری مناطق برای زنان بوجود بیاید تا زنان هم تجربه، علم و دانش کافی برای شهردار شدن را کسب کنند که البته چنین فرصتی فراهم شده است .»

او با تاکید بر اینکه  بسیاری از بانوان ما از اسامی لیست شورای شهر برای کاندید شدن شهرداری تهران لایق تر بودند گفت :  با این حال هنوز هم بانوان ما مراحل لازم برای شهردار شدن را ندارند. برخی از اسامی بانوان که در جلسات پیشین شورا مطرح شدند، با امر شهرداری بی ربط بودند زیرا که یک استاد دانشگاه و یا نماینده مجلس، هرچقدر هم که در کار خود نمونه باشند، باز هم برای کار پرحجمی چون شهرداری، واجد شرایط نیستند. نام خانم ابتکار هم در این بین مطرح شد که با توجه به سابقه اجراییشان، مناشب تر از بقیه اسامی مطرح شده بودند.»

او در پاسخ به این سوال که آیا اگر بانو واجد شرایطی برای تصدی شهرداری تهران هم وجود داشت امکان تایید صلاحیت وی برای این مسند بود یا خیر گفت : « حتی اگر زن قابلی هم وجود داشت تا این منصب را تصدی کند، باز مورد کم لطفی و اجحاف قرار می گرفت و امکان داشت تایید صلاحیت نشود و یا رای نیاورد. نکاتی که باید در نظر داشت این است که به زنان جامعه ما فرصت رشد داده نشده است تا زنان بتوانند علم کافی برای تصدی پست های مدیریتی کلان را کسب کنند، و پیشرفت بکنند.نکته دوم حائز اهمیت این است که حتی اگر زن لایقی هم وجود داشته باشد، مانند بحث وزارت، اصلا به تخصص زنان توجهی نمی کنند و صرفا با نگاه جنسیتی به زنان، صلاحیت زنان را رد می کنند. باید گفت بسیاری از زنان حاضر در جامعه ما لایق تر از تمام اسامی حاضر در لیست کاندیدا شهرداری  بودند.این لیست بسیار  ضعیف است  و جز دو یا سه نفر بعید به نظر می رسد بقیه بتوانند از عهده کار سنگین شهرداری برآیند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز