پپتید چیست؟

۱۴۰۱/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۱:۰۱
کد خبر: ۱۳۸۴۵۸۰
پپتید چیست؟
محققان کشور موفق به کسب دانش فنی تولید پپتید‌هایی با خاصیت بندآوری خونریزی و ترمیم زخم شدند که در انواع جراحی‌ها و درمان التهاب روده نیز قابل استفاده است.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ مجری طرح بندآورنده خون در جراحی های داخلی گفت: در این طرح بندآورنده نانوپپتیدی زیست سازگاری تولید شده است که علاوه بر سرعت بالای توقف خونریزی، بصورت داربستی برای رشد و تکثیر سلول‌ها عمل کرده و موجب ترمیم بافت نیز می‌شود.
منصوره سید کریمی با بیان اینکه این محصول همچنین نقش ضدچسبندگی در جراحی های مختلف را دارد، افزود: دوسال گذشته موفق به تولید این پپتیدها شدیم و توانستیم با توسعه آن طی این مدت، امکان استفاده در جراحی های مختلف را فراهم سازیم.
خانم کریمی گفت: اگر بعد از عمل جراحی، اندام‌ها و بافت‌ها به یکدیگر بچسبند، عملکرد طبیعی مختل شده و منجر به جراحی مجدد برای جداسازی بافت‌ها خواهد شد از این رو استفاده از یک موادی که بتواند مانع خونریزی و چسبندگی بافت ها شود ضروری به نظر می رسید.
وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی و امریکایی از این مواد استفاده می کنند، گفت: ما توانستیم این پپتید ایرانی را با فناوری نانو و سنتز به تولید برسانیم.
کریمی با بیان اینکه در این ماده حلالیت و پایداری پپتید به حد مطلوب رسیده است، گفت: این بندآورنده علاوه بر ترمیم زخم‌ها برای خونریزی‌های داخلی، جراحی‌های کبدی، مجاری گوارشی و صفراوی که نمی‌توان از انواع بندآورنده های پودری و چسبنده استفاده کرد، بهره برد.
وی با بیان اینکه این مایع پپتیدی به محض استفاده، جریان پیدا می کند و در تماس با خون ژلی تشکیل می شود که مانع از خونریزی خواهد شد، گفت: این مایع نانویی برخلاف بنداورنده های دیگر از عود مجدد خونریزی جلوگیری می کند.
مجری طرح با اشاره به دیگر مزیت استفاده از این بنداورنده خونریزی نانویی گفت: بیماری التهاب روده یکی از بیماری‌های مزمن است که درمانپذیر نیست و در امریکا و اروپا از چنین برنداورنده هایی استفاده می کنند از انجایی که نمونه های خارجی در کشور ما وجود ندارد این مایع می تواند برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار بگیرد.
بنا بر اعلام پایگاه خبری فناوری نانو ایران، وی با بیان اینکه این پپتید بدست آمده دارای خصلت خودارایی است، گفت: این ژل زیست سازگار قابلیت ترمیم بافت هم دارد و در جراحی گوش، حلق و بینی، مجاری سینوسی، غدد درون ریز گردن، جراحی زنان زایمان، زیبایی و جلوگیری از هماتوم در زیر پوست در جراحی زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد.
این محقق با تاکید بر اینکه قیمت این نمونه ایرانی نسبت به نمونه خارجی کم قیمت تر است، گفت: این مایع می‌تواند با پانسمان ترکیب شود و مورد استفاده قرار بگیرد.
کریمی درخصوص بازار این بنداورده خونریزی نانویی گفت: کشورهای همسایه می‌توانند مخاطبان این محصول نانویی باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز