ساخت نسل بعدی سیارک شکارچی ناسا آغاز شد!

۱۴۰۱/۱۰/۰۳ - ۲۲:۲۳:۲۳
کد خبر: ۱۴۱۴۷۳۸
ساخت نسل بعدی سیارک شکارچی ناسا آغاز شد!
NEO Surveyor اولین تلسکوپ فضایی هدفمند است که تلاش‌های دفاعی سیاره‌ای ناسا را با یافتن و ردیابی اجرام خطرناک نزدیک به زمین پیش می‌برد.

خبرگزاری برنا-زهرا وجدانی؛ تلسکوپ فضایی طراحی شده برای جستجوی سخت‌ترین سیارک‌ها و دنباله‌دارهایی که در همسایگی مداری زمین منحرف می‌شوند، نقشه‌بردار اجرام نزدیک به زمین ناسا (NEO Surveyor) اخیراً یک بررسی فنی و برنامه‌ای دقیق را انجام داده است. اکنون این ماموریت در حال انتقال به مرحله طراحی و ساخت نهایی و ایجاد خط پایه فنی، هزینه و برنامه است.

این ماموریت از اهداف دفتر هماهنگی دفاع سیاره ای ناسا (PDCO) در مقر ناسا در واشنگتن پشتیبانی می کند. قانون مجوز ناسا در سال 2005 به ناسا دستور داد تا حداقل 90 درصد از اجرام نزدیک به زمین را در عرض بیش از 140 متر (460 فوت) که در 30 میلیون مایل (48 میلیون کیلومتر) از مدار سیاره ما قرار دارند، کشف و مشخص کند. اجسام با این اندازه می توانند آسیب های منطقه ای قابل توجهی ایجاد کنند، یا بدتر از آن، اگر به زمین برخورد کنند.

لیندلی جانسون، افسر دفاع سیاره ای ناسا در PDCO گفت: «NEO Surveyor نشان دهنده نسل بعدی توانایی ناسا برای شناسایی سریع، ردیابی و شناسایی اشیاء بالقوه خطرناک نزدیک به زمین است. تلسکوپ‌های زمینی برای تماشای مستمر آسمان‌ها برای ما ضروری هستند، اما یک رصدخانه فروسرخ مبتنی بر فضا، نقطه مرتفعی است که استراتژی دفاع سیاره‌ای ناسا را قادر می‌سازد.»

قدم اول پیدا کردن آن

NEO Surveyor که توسط آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا اداره می شود، یک میلیون مایل به منطقه ای از ثبات گرانشی به نام نقطه لاگرانژ L1  بین زمین و خورشید سفر خواهد کرد، جایی که فضاپیما در طول ماموریت اولیه پنج ساله خود به دور آن خواهد چرخید.

از این مکان، نقشه بردار NEO منظومه شمسی را در طول موج های فروسرخ مشاهده می کند ، نوری که برای چشم انسان نامرئی است. از آنجایی که این طول موج‌ها عمدتاً توسط جو زمین مسدود می‌شوند، رصدخانه‌های زمینی بزرگ‌تر ممکن است اجرام نزدیک به زمین را که این تلسکوپ فضایی با استفاده از دیافراگم جمع‌آوری نور تقریباً 20 اینچ (50 سانتی‌متر) قادر به شناسایی آن‌ها خواهد بود، از دست بدهند.

آشکارسازهای پیشرفته NEO Surveyor برای رصد دو باند فروسرخ حساس به گرما طراحی شده‌اند که به طور خاص انتخاب شده‌اند تا فضاپیما بتواند چالش‌برانگیزترین اجرام نزدیک به زمین، مانند سیارک‌های تاریک و دنباله‌دارها را که چندان قابل مشاهده نیستند را ردیابی کند. سبک. در طول موج های فروسرخ که NEO Surveyor به آنها حساس است، این اجسام می درخشند زیرا توسط نور خورشید گرم می شوند.

علاوه بر این، NEO Surveyor می‌تواند سیارک‌هایی را پیدا کند که از جهت خورشید به زمین نزدیک می‌شوند، و همچنین سیارک‌هایی را که به مدار سیاره ما هدایت می‌شوند و در آن دنبال می‌شوند، جایی که معمولاً توسط تابش خیره کننده نور خورشید پنهان می‌شوند ، اجرامی که به عنوان تروجان‌های زمین شناخته می‌شوند.

ایمی ماینزر، مدیر بررسی این مأموریت در دانشگاه آریزونا در توسان گفت: برای اولین بار در تاریخ سیاره ما، ساکنان زمین در حال توسعه روش هایی برای محافظت از زمین با انحراف سیارک های خطرناک هستند. اما قبل از اینکه بتوانیم آنها را منحرف کنیم، ابتدا باید آنها را پیدا کنیم. NEO Surveyor یک تغییر دهنده بازی در این تلاش خواهد بود."

این ماموریت همچنین به توصیف ترکیب، شکل، چرخش و مدار اجرام نزدیک به زمین کمک خواهد کرد. در حالی که تمرکز اصلی ماموریت بر روی دفاع سیاره‌ای است، این اطلاعات می‌تواند برای درک بهتر منشأ و تکامل سیارک‌ها و دنباله‌دارها، که بلوک‌های ساختمانی باستانی منظومه شمسی را تشکیل می‌دهند، استفاده شود.

زمانی که NEO Surveyor راه اندازی شد، بر موفقیت های سلف خود، Near-Earth Object Wide-field Infrared Survey Explorer (NEOWISE) استوار خواهد شد.

NEOWISE که پس از پایان ماموریت در سال 2011 از تلسکوپ فضایی WISE تغییر کاربری داد، در تشخیص و شناسایی اجرام نزدیک به زمین بسیار موثر بود، اما NEO Surveyor اولین ماموریت فضایی است که به طور خاص برای یافتن تعداد زیادی از این سیارک‌ها و دنباله‌دارهای خطرناک ساخته شده است.

در حال حاضر در حال کار است

پس از پشت سر گذاشتن این ماموریت در 29 نوامبر، توسعه ابزار کلیدی آغاز شد. به عنوان مثال، رادیاتورهای بزرگی که به سیستم اجازه خنک شدن غیرفعال را می دهند در حال ساخت هستند. برای تشخیص درخشش مادون قرمز ضعیف سیارک ها و دنباله دارها، آشکارسازهای فروسرخ این ابزار باید بسیار خنک تر از وسایل الکترونیکی فضاپیما باشند. رادیاتورها این وظیفه مهم را انجام خواهند داد و نیاز به سیستم های خنک کننده فعال پیچیده را از بین خواهند برد.

علاوه بر این، ساخت پایه های کامپوزیتی که ابزار دقیق تلسکوپ را از فضاپیما جدا می کند، آغاز شده است. این پایه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که رسانای گرمایی ضعیفی باشند، ابزار سرد را از فضاپیمای گرم و آفتاب‌گیر جدا می‌کنند، که دومی مانع از نور خورشید می‌شود که در غیر این صورت ممکن است دید تلسکوپ از اجرام نزدیک به زمین را مخفی کند و ابزار را گرم کند.

همچنین پیشرفت‌هایی در توسعه آشکارسازهای مادون قرمز، تقسیم‌کننده‌های پرتو، فیلترها، الکترونیک و محفظه این ابزار حاصل شده است. همچنین کار بر روی آینه تلسکوپ فضایی آغاز شده است که از یک بلوک جامد آلومینیومی تشکیل شده و توسط یک دستگاه الماس تراش سفارشی ساخته شده است.

تام هافمن، مدیر پروژه نقشه بردار NEO در JPL، گفت: تیم پروژه، از جمله همه همکاران نهادی و صنعتی ما، در حال حاضر مشغول طراحی و ساخت قطعاتی هستند که در نهایت به سخت افزار پرواز تبدیل می شوند. با ورود ماموریت به این مرحله جدید، ما از کار بر روی این تلسکوپ فضایی منحصربه‌فرد هیجان‌زده هستیم و مشتاقانه منتظر پرتاب و آغاز ماموریت مهم خود هستیم.

اطلاعات بیشتر درباره ماموریت

این ماموریت توسط بخش علوم سیاره ای ناسا در اداره ماموریت علمی انجام می شود. نظارت بر برنامه توسط PDCO انجام می شود که در سال 2016 برای مدیریت تلاش های مداوم آژانس در دفاع از سیاره تاسیس شد. دفتر برنامه ماموریت های سیاره ای ناسا در مرکز پرواز فضایی مارشال، مدیریت برنامه را برای نقشه بردار NEO فراهم می کند.

این پروژه توسط JPL در حال توسعه است و توسط مدیر نظرسنجی امی ماینزر در دانشگاه آریزونا رهبری می شود.

شرکت‌های مهندسی و هوافضای تاسیس شده برای ساخت فضاپیما و ابزار دقیق آن، از جمله Ball Aerospace، Space Dynamics Laboratory و Teledyne قرارداد بسته‌اند. آزمایشگاه فیزیک اتمسفر و فضا در دانشگاه کلرادو، بولدر از عملیات پشتیبانی خواهد کرد و IPAC-Caltech در پاسادنا، کالیفرنیا، مسئول پردازش داده‌های بررسی و تولید محصولات داده‌های ماموریت است.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز