پرتابگر قابل استفاده مجدد توسط استارت‌آپ‌های چینی

۱۴۰۱/۱۱/۰۹ - ۱۳:۱۴:۱۴
کد خبر: ۱۴۲۹۲۲۹
پرتابگر قابل استفاده مجدد توسط استارت‌آپ‌های چینی
یک استارتاپ چینی به نام Space Epoch به تازگی آزمایش ‌های تست گرم بر روی یک لانچر قابل استفاده مجدد که از مخزن پیشران با قطر 4.2 متر و جنس فولاد ضد زنگ با موتور Longyun-70 با سوخت اکسیژن مایع-متان اکسیژن مایع -متان استفاده می‌کند، انجام داد. این پرتابگرکه تا 20 بار قابلیت استفاده مجدد خواهد داشت، از استارشیپ اسپیس‌ایکس الهام گرفته شده است. این آزمایشات در پایگاه آزمون Jiuzhou Yunjian انجام شد.

خبرگزاری برنا؛ این آزمایش‌ها بخشی از برنامه‌های شرکت Space Epoch که در پکن مستقر است، می‌باشد. این شرکت در گذشته برنامه‌هایی برای توسعه یک پرتابگر از جنس فولاد ضد زنگ با ارتفاع 64 متر، با قابلیت حمل 6.5 تن به مدار خورشید -آهنگ در ارتفاع 1100 کیلومتری را داشت. 

این آزمایش‌های گرم ایستا، شامل آزمایش ‌های احتراق و راه‌اندازی مجدد و احتراق با سطوح پایین پیشران است. پیشرفت مخازن از جنس فولاد ضد زنگ، در کنار فناوری سوخت متان-اکسیژن مایع، پایه‌ای محکم برای آزمایش‌های پرواز موشکی بعدی چین ایجاد کرده است. Space Epoch از نظر ترکیب مخازن فولاد ضد زنگ و موتور با سوخت متان-اکسیژن مایع، از استارشیپ اسپیس‌ایکس الهام گرفته است. 

در همین حال، اسپیس ایکس در حال اولین پرتاب مداری استارشیپ خود با ارتفاع 120 متر و قطر 9 متر در سایت آزمایشی Starbase در تگزاس است.

شرکت Space Epoch جدیدترین شرکت تازه وارد و نوپای چین در بخش پرتاب تجاری است و جاه‌طلبی‌های بزرگی دارد. این شرکت در آگوست سال گذشته مقادیر زیادی بودجه به دست آورد که با استفاده از آن آزمایش‌های فشار بر روی مخازن جداره نازک از جنس فولاد ضد زنگ با قطر 3 متر و 4 متر انجام داد.

در بیانیه‌ مطبوعاتی این شرکت آمده است که Space Epoch مصمم است رهبر سیستم حمل‌ونقل بین سیاره‌ای چین شود و به نیازهای زیرساخت‌های فضایی ملی این کشور و نیاز به افزایش ظرفیت پرتاب، کمک کند. همچنین این شرکت بازارهایی از جمله حمل و نقل نقطه به نقطه، گردشگری فضایی، ساخت ایستگاه فضایی، کاوش در اعماق فضا و دفاع سیاره‌ای را هدف قرار داده است.

آکادمی دولتی فناوری پروازهای فضایی شانگهای ( SAST) که یکی از مجموعه‌های تابعه اصلی پیمانکار فضایی چین، CASC است، در حال بررسی استفاده از موتورهای چرخه باز شرکت Jiuzhou Yunjian با 70 تن تراست برای پاسخ بالقوه خود به چالش استارشیپ است.

شرکتJiuzhou Yunjian‌ی ک استارتاپ موتور راکت است که در سال 2017 تأسیس شد و قبلاً توسط استارت‌آپ پرتاب چینی Rocket Pi برای تأمین انرژی موشکDarwin-1 انتخاب شده بود که می‌تواند به زودی در سال جاری پرتاب شود.

دیگر بازوی اصلی ساخت پرتابگر CASC، آکادمی فناوری پرتابگرهای چین (CALT)، نیز یک طرح مفهومی برای پرتابگر ارائه کرده است که از روی مفهروم Starship طراحی شده است.

 اولین موشک متان-اکسیژن مایع چین و اولین پرتابگر مایع تجاری توسعه یافته، Zhuque-2، ماه گذشته یک پرواز آزمایشی داشت، که به دنبال بروز یک مشکل در موتورهای مرحله دوم خود، نتوانست به مدار برسد.

تصویر استفاده شده در خبر مربوط به آزمایش تست گرم بر روی سیستم ترکیبی موتور Longyun-70 با مخزن فولادی است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز