اسپانیا در راه ماه

۱۴۰۲/۰۳/۱۱ - ۱۷:۴۵:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۰۹۳۶
اسپانیا  در راه ماه
اسپانیا به طور رسمی تبدیل به بیست و پنجمین کشوری شد که توافقنامه آرتمیس ناسا را امضا کرد.

خبرگزاری برنا؛ ناسا تلاش می‌کند با کمک شرکای خود برنامه اکتشاف ماه را که با عنوان آرتمیس انجام می‌شود به نحوی شایسته اجرایی کند. بر اساس اطلاعات ناسا، دیانا مورانت، وزیر علوم و نوآوری اسپانیا، در مراسمی در کاخ مونکلوا مادرید، با حضور پدرو سانچز، نخست وزیر این کشور و بیل نلسون، مدیر ناسا، این توافق نامه را امضا کرد.
نلسون در بیانیه‌ای به مناسبت این توافق گفت: اسپانیا به عنوان جدیدترین عضو خانواده قرارداد‌های آرتمیس، از آرمان‌های مشترک ما با کمک به اطمینان از اینکه گسترش سریع بشر به فضا به صورت صلح آمیز، ایمن و شفاف انجام می‌شود، مشارکت خواهد داشت.
این توافقنامه غیر الزام آور که اصولی را برای اکتشاف مسالمت آمیز فضا به نفع تمام بشریت ایجاد می‌کند، در سال ۲۰۲۰ با هشت عضو موسس به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس ناسا ایجاد شدکه به دنبال اعزام اولین زن و فضانوردان مرد به سطح ماه در سال ۲۰۲۴ است.
امضا کنندگان این توافقنامه باید نقشی کلیدی را در دستیابی به حضور پایدار و قوی در ماه طی دهه گذشته و در بحبوحه آماده سازی برای ماموریت مریخ ایفا کنند.
دفتر نخست وزیر اسپانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این توافق برای اسپانیا اهمیت زیادی دارد، زیرا این قرارداد روابط بین امریکا و اسپانیا را برجسته و تضمین می‌کند که گسترش سریع بشریت در فضا با روشی صلح آمیز انجام شده است و منجر به رشد بشریت خواهد شد.
پدرو سانچز در این باره گفت: مطالعات فضایی نمونه‌ای از همکاری‌های بین المللی و اولویت چشم انداز کشورمان است. ما شاهد تعهد دولت اسپانیا به این بخش کلیدی هستیم که فرصت‌ها و شرایط اشتغال با کیفیت بالا ایجاد می‌کند، که یک موضوع اولویت دار و راهبردی محسوب می‌شود و تداوم آن برای کمک و حفاظت از جامعه ما ضروری است. امضای این توافق پس از سفر سانچز به واشنگتن دی سی در اوایل این ماه صورت گرفت.
رهبران جهان متعهد به تعمیق همکاری در حوزه‌های علم و فناوری از جمله از طریق توافقنامه آرتمیس شده اند. امضای این توافقنامه چند هفته پس از پیوستن جمهوری چک به این توافقنامه در ۳ مه انجام می‌شود و انتظار می‌رود کشور‌های دیگری نیز در ماه‌های آینده به این توافق نامه ملحق شوند.

انتهای پیام/

نظر شما