رئیس سازمان توسعه تجارت خبر داد؛

معرفی ۱۲۵۰ صادرکننده به قوه قضاییه برای امتناع از ایفای تعهد خود/ دو سال گذشته ۳۵ میلیارد یورو ارز توسط صادرکنندگان به کشور بازگشت

۱۳۹۹/۰۸/۰۱ - ۲۱:۴۷:۲۵
کد خبر: ۱۰۷۷۰۵۸
معرفی ۱۲۵۰ صادرکننده به قوه قضاییه برای امتناع از ایفای تعهد خود/ دو سال گذشته ۳۵ میلیارد یورو ارز توسط صادرکنندگان به کشور بازگشت
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: حدود ۱۲۵۰ صادرکننده به دلیل عدم داشتن دلیلی برای امتناع از ایفای تعهد خود به قوه قضاییه معرفی شدند و این مسئله قطعاً پیگیری خواهد شد.

حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت ۳۰ مهر در گفتگو با برنامه سعادت آباد رادیو تهران درباره صادرات نیمه اول سال جاری گفت: با بررسی ماهانه سال جاری میزان تولیدات، روند افزایشی را پیش بینی می کنیم. در فروردین ماه به دلیل بسته شدن مرزها شاهد کاهش ۵۰ درصدی صادرات نسبت به فروردین ماه سال گذشته بودیم؛ اما با بازگشایی مجدد مرزها میزان صادرات رو به افزایش رفت؛ اما طبیعتاً با توجه به شیوع کرونا و به تبع آن کاهش جهانی تقاضا و کاهش ۱۴ درصدی GPD جهانی نمی‌توان توقع بهبودی کامل اوضاع را داشت.

وی افزود: امسال در بسیاری از بخش ها شاهد افزایش تولید بوده ایم؛ اما تاثیر تحریم ها را نمی توان ناچیز دانست. حمایت از تولید کنندگان در گروه کالاهای مختلف از جمله بخش خدمات، کشاورزی، صنایع غذایی، صنعت و معدن، پتروشیمی و فرآورده ها متفاوت است و هر کدام تحلیل جداگانه خود را دارند.

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره صادرات در بخش کشاورزی به ویژه صادرات زعفران اظهار داشت: صادرات فله ای زعفران به دلیل عدم توانایی صادرکردن آن به طور مستقیم طبیعتا مشکلاتی در این زمینه به وجود می‌آورد و بخشی از آن به رفتار صادرکنندگان بازمی‌گردد و صادرکنندگان حرفه‌ای زعفران در حال حاضر مشکلی در این حوزه ندارند. برخی از کالاها به دلیل وجود تحریم ها و تورم داخلی با قیمت کمی بالاتر از قیمت داخلی صادر شده اند و ارزش دلاری این محصولات کاهش یافته است. از طرفی مشکلاتی در صادرات آزاد و برگرداندن ارز نیمایی به کشور در گروه کالا های مختلف تحلیل ویژه خود را دارد.

زادبوم تاکید کرد: در حال حاضر در تلاشیم تا در خصوص هر کالا گروه تصمیمات مختص به خود را اتخاذ کنیم اما بر اساس مصوبه تیرماه سال جاری تا اطلاع ثانوی تعهد ارزی بر پایه ۸۰ درصد ارز نیمایی پابرجا است. 

رئیس سازمان توسعه تجارت در گفتگو با امیرحسین راسخ، مجری میزگرد سعادت آباد با اشاره به اینکه سیاست‌های ارزی و سیاست های تجاری دو مقوله جدا هستند و انطباق این دو شاخص با یکدیگر کار بسیار پیچیده و سختی است اظهار داشت: تصمیمات در حیطه رفع تعهد ارزی و نحوه آوردن ارز توسط کمیته ماده ۲ متشکل از سه وزیر و رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس بانک مرکزی، گرفته می شود. طی تعاملات قبلی سازمان تشکل ارزی و اتاق بازرگانی با بیش از ۲۱۰۰ صادرکننده مصاحبه حضوری و مکاتبه ای داشتیم و مشکلات ارز آوری این صادر کنندگان را ارزیابی کردیم . نتایج این تحقیقات در شورای عالی هماهنگی اقتصادی به رئیس‌جمهور ارائه می‌شود و برای این مشکلات با همکاری سیاست گذاران راه حل هایی طراحی خواهد شد. 

وی درباره ارز برگشتی به کشور و بالارفتن قیمت ارز در کشور گفت: از فروردین ماه سال ۹۷ تا پایان سال ۹۸ حدود ۳۵ میلیارد یورو ارز توسط صادرکنندگان به کشور بازگشته است و حدود ۱۶,۲ میلیارد دلار تعهد ارزی نیز در مرداد ماه باقی مانده بود که تلاش می‌کنیم تا این ارز هر چه سریع‌تر به کشور بازگردد. از آن جایی که کشور امسال دیگر نمی تواند از درآمد نفتی بهره‌مند شود باید نکات بیشتری را در خصوص صادرات مد نظر داشته باشیم. 

زادبوم با اشاره به اینکه بسیاری از صادرکنندگان به دلیل وجود مشکلاتی نتوانستند ارز را به کشور برگردانند تاکید کرد: ما در این زمینه از کمکی دریغ نمی کنیم اما طبیعتاً صادرکنندگانی در این میان وجود دارند که برای سود بیشتر و صادرات با قیمت بالاتر از برگرداندن ارز به کشور خودداری می‌کنند که با این افراد به شدت برخورد خواهد شد و توصیه می‌کنیم تا هر چه سریعتر برای بازگرداندن ارز اقدام کنند. 

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره فرصتی دوباره برای صادرکنندگانی که هنوز به تعهد خود عمل نکرده اند گفت: حدود ۱۲۵۰ صادرکننده به دلیل عدم داشتن دلیلی برای امتناع از ایفای تعهد خود به قوه قضاییه معرفی شدند و این مسئله قطعاً پیگیری خواهد شد. برخی از افراد کارت‌های بازرگانی خود را در گمرک در اختیار دیگران قرار می دهند که ما در حال شناسایی این افراد هستیم. صادرکنندگان صفر درصدی نیز دچار تعلیق کارت شدند و حدود ۲۴۰۰ تاجر که صادرات زیر ۳۰ درصد داشته‌اند، کارتشان تعلیق شده است که از این افراد حدود ۴۰۰ تاجر اقدام به ایفای تعهد کردند و یک میلیارد یورو ارز به کشور بازگردانده شده است.

گفتنی است، شرکت کنندگان در نظرسنجی برنامه سعادت آباد معتقد بودند ۸۲ درصد وجود دلال‌ها و واسطه‌گرها باعث عرضه محصولات ایرانی  با برند خارجی می شود که البته ۱۰ درصد ضعف بازاریابی و ۸ درصد بسته بندی ضعیف را عامل این موضوع می دانستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز