فناوری‌های دیجیتال به حفظ سرمایه‌های فرهنگی کمک کرد

۱۴۰۱/۰۳/۱۹ - ۱۷:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۷۴۸۳
فناوری‌های دیجیتال به حفظ سرمایه‌های فرهنگی کمک کرد
با استفاده از فناوری‌های دیجیتال، سرمایه‌های فرهنگی به صورت هوشمند، ثبت و برای این سرمایه‌ها تولید محتوا صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، میراث فرهنگی جزو با ارزشمندترین دارایی‌های یک کشور محسوب می‌شوند و از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری هستند. به کمک پیشرفت فناوری، بسیاری از کشورها میراث فرهنگی خود را به شکل دیجیتال‌ ثبت می‌کنند تا مورد توجه افراد در سرتاسر دنیا قرار بگیرد.

 

فناوری دیجیتال و حفظ میراث فرهنگی

محمد یاری مدیرعامل شرکت پایدار میراث آرکا با اشاره به استفاده از فناوری‌های دیجیتال و رویکردهای نوآورانه در تولید  محتوا، به حفظ آثار باستانی و میراث فرهنگی کمک می‌کند ادامه داد: رویکرد اصلی این شرکت خلاق دیجیتال سازی میراث فرهنگی و گردشگری با استفاده از فناوری‌های مختلف است و همچنین در این حوزه تولید محتوا انجام می‌دهد.

 

این امر باعث می‌شود تا آثار تاریخی و موزه‌ها در دسترس عموم قرار بگیرند و همچنین حفاظت و تولید محتوا برای معرفی بیش‌تر انجام شود.

 

استفاده از فناوری‌های دیجیتال

فرآیند دیجیتال‌سازی با استفاده از ابزارها و فناوری‌های جدید فقط معطوف به مستند کردن میراث فرهنگی و گرفتن فیلم نمی‌شود و با استفاده از اسکن لیزر، پهپاد و فتوگرامتری یا تصویرسنجی تبدیل به داده‌های دیجیتالی یا محتوای سه بعدی می‌شوند که این موضوع به تحلیل بهتر و معرفی بیشتر کمک می‌کند.

 

تا کنون در حدود 200 پروژه در کل کشور انجام شده استو در  همکاری با موزه‌های کشور، میراث فرهنگی و آثار باستانی موجود در آن‌ها به صورت دیجیتالی شود و در دسترس عموم قرار می‌گیرد. این شرکت در حال حاضر بیش‌ترین همکاری را با موزه‌ ملی، موزه آبگینه، موزه فرش و کاخ گلستان داشته است.

 

انجام پروژه‌های بین‌المللی

این شرکت خلاق در پروژه‌های بین المللی نیز نقش آفرین بوده است و از پروژه‌های خارجی می‌توان به موزه‌های ملی بوخوم آلمان و کره جنوبی، دانشگاهی در اتریش و همکاری با یونسکو اشاره کرد، همچنین در داخل کشور موزه ملی فرش به صورت نمایشگاه مجازی درآمد و اکنون هم در دسترس است.

 

این فعال حوزه صنایع خلاق و فناوری‌های نرم با اشاره به نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در چند در حمایت‌های معنوی و ترویج صنایع خلاق عنوان کرد: فرهنگ‌سازی در خصوص دیجیتال‌سازی میراث فرهنگی نه‌تنها باید در سطح سازمانی انجام شود تا مسئولان و نهادها به فکر حفظ آثار باستانی تاریخی کشور بیفتند بلکه باید در جامعه نیز فرهنگ‌سازی شود تا مردم نیز با آن آشنا شوند و از این امکانات استفاده کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز