نبرد فیل و اژدهای زرد در فضای مجازی

۱۴۰۱/۰۴/۱۱ - ۲۲:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۶۰۵۵
نبرد فیل و اژدهای زرد در فضای مجازی
برندن کار از اعضای کمیسیون ارتباطات ایالات متحدۀ آمریکا که سال 2018 توسط ترامپ به این سمت منصوب شده است، طی نامه‌ای از مدیران گوگل پلی و اپل خواست که دسترسی کاربران خود به تیک‌تاک چینی را قطع کنند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا، طی روزهای گذشته یکی از اعضای کمیسیون ارتباطات آمریکا به نام برندن کار، نامه‌ای در صفحات اجتماعی خود منتشر کرده است که بر اساس آن از مدیران اپل و آلفابت درخواست کرده تا دیگر برنامک تیک‌تاک را در فروشگاه‌های مجازی خود پشتیبانی نکنند. وی در نامۀ خود با استناد به برخی از سیاست‌های تیک تاک که آن‌ها را مغایر با نظام قوانین فروشگاه‌های اپل و گوگل می‌داند، چنین درخواستی را مطرح کرده است.

وی همچنین در نامۀ خود می‌افزاید: ماهیت تیک تاک با ظاهر آن متفاوت است، این سرویس فقط یک برنامک برای تولید و انتشار ویدئوهای سرگرم کننده نیست. کارکرد اصلی تیک تاک جمع‌آوری حجم انبوهی از اطلاعات شخصی و حساس کاربران است!

این عضو  کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا در نامۀ رسمی خود تصریح می‌کند: مدیران اپل و آلفابت موظف هستند تا اگر قصدی برای حذف تیک‌تاک از فروشگاه‌های خود ندارند، طی یک نامۀ رسمی دلایل خود را برای کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا تشریح کنند و بگویند که چطور دسترسی مخفی چینی‌ها به اطلاعات محرمانه و خصوصی کاربران آمریکایی را مغایر سیاست‌های فروشگاه‌های خود تشخیص نداده‌اند و همچنان برای ادامۀ فعالیت تیک تاک در آمریکا مصر هستند! 

برندن کار که سال 2018 میلادی توسط ترامپ به عضویت کمیسیون ارتباطات آمریکا در آمده است، در ادامۀ نامۀ خود با استناد به گزارش خبری بازفید نیوز می‌نویسد: بر اساس گفته‌های پرسنل تیک‌تاک، مهندسان این شرکت در فاصلۀ زمانی  سپتامبر ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۲ اطلاعات کاربران آمریکایی را در دسترس خود داشتند.

گفتنی است که بعد از انتشار گزارش بازفید نیوز، آنطور که شبکه سی ان بی سی آمریکا گزارش داده بود، تیک‌تاک در همان روز اعلام می‌کند که اطلاعات کاربران آمریکایی را صرفا به سرورهای ابری اورکال آمریکا منتقل می‌کند و دیگر این اطلاعات برای سرورهای مستقر در سنگاپور و آمریکا ارسال نخواهد شد.

آنچه از متن فوق استنباط می‌شود، اهمیت فوق‌العادۀ اطلاعات در کشورهای دیگر است، دولت‌های شرقی و غربی به خوبی از ارزش اطلاعات آگاه هستند و به همین جهت همواره سعی بر حفاظت از آن‌ها دارند، رگلاتورهای مستقر در این کشورها نیز هیچ ممشاتی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات اضافه توسط برنامک‌های فضای مجازی نشان نمی‌دهند.

حکمرانی سایبری در دو سمت جهان (شرق و غرب) اصلی پذیرفته شده است و دولت‌ها هیچ تمایلی برای شریک شدن آن یک شرکت چند ملیتی ندارند، فعالیت این شرکت‌ها و ارائه خدمات نوین در حوزۀ فناوری اطلاعات مورد استقبال همه است اما بنا نیست که این شرکت‌ها تعیین کنند که کاربر چه محتوایی را بیشتر ببیند و کدام محتوا را اصلا نبیند یا مانند فیسبوک و نقشش در خشنوت‌های خبابانی که در آمریکا افشا شد، تصمیم بگیرد تا تحولات سیاسی یک کشور چه رنگ و بویی پیدا کند، فعالیت‌های برنامک‌های فضای مجازی فارغ از اینکه مقیم یا غیرمقیم دولت رگلاتور باشند، باید بر اساس قوانین داخلی آن کشور باشد، هرچند این امر مورد پسند شرکت‌های چند ملیتی نیست اما اصول حکمرانی سایبری عدم شراکت در حاکمیت را یادآوری می‌کند.

آمریکا و مقامات آن نیز علیرغم اینکه هادی اصلی اینترنت جهان هستند اما نگران نفوذ برنامک‌ها به حوزۀ حکمرانی سایبری هستند و تلاش‌هایی از این دست که بعضا شاهد آن هستیم، درست برای حفظ استقلال سایبری انجام می‌شود تا برنامک کشوری با ایدئولوژی مغایر با آمریکا افکار عمومی مردم این کشور را تأثیر قرار ندهد و پایش اطلاعات نقشۀ راهی عملیاتی برای دولت چین فراهم نکند، البته برخی ممکن است که اعتقاد داشته باشند که مبدعان و اداره کنندگان آمریکایی اینترنت در جهان، پارادایم نوین رسانه‌ای جهان را نمی‌شناسند اما سیاست‌گذاران آمریکایی به هیچ عنوان در حوزۀ افکار عمومی ممشات ندارند، درخواست حذف تیک‌تاک چینی را در کنار حذف صفحۀ چند میلیونی شبکۀ انگلیسی زبان پرس تی‌وی و کانال سرگرمی IFILM ایران قرار دهید تا صدق این گفتار برای شما واضح تر شود.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: علی پژوهش

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز