بررسی بازی؛

بازی عاشورایی/ فصل قیام (مختار)

۱۴۰۱/۰۵/۱۵ - ۰۱:۳۳:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۰۴۹۰
بازی عاشورایی/ فصل قیام (مختار)
تقارن این روزها با ایام محرم و صفر سبب شد تا برآن شویم تا بازی فصل قیام را بار دیگر معرفی کنیم تا اگر این روزها قصد کردید تا بازی مذهبی انجام دهید، امکان بهره‌گرفتن از آن را داشته باشید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ بار دیگر ایام عزاداری سید و سالار شهیدان فرارسید، حسین بن علی علیه السلام بیش از حدود 14 قرن است که در دشت بلا به شهادت رسیده و جهان در غمش در سوگ به سر می‌برد. بعد از شهادت ثالار شهیدان قیام‌های متعددی در دنیای اسلام به خونخواهی حضرتش شعله‌ور شد که قیام "مختار ثقفی" یکی از آن‌ها است.

تقارن این روزها با ایام محرم و صفر سبب شد تا برآن شویم تا بازی فصل قیام را بار دیگر معرفی کنیم تا اگر این روزها قصد کردید تا بازی مذهبی انجام دهید، امکان بهره‌گرفتن از آن را داشته باشید.

مقدمه

طی چند سال اخیر شاهد پیشرفت استودیوهای داخلی در طراحی و ساخت بازی‌های رایانه‌ای بوده‌ایم. در این مدت بازی‌های بسیاری در سبک‌های مختلف و برای انواع پلتفرم‌ها توسعه یافته و منتشر شده‌اند. در این میان یکی از آثار درخشان، عنوانی است که با اقتباس از داستان قیام مختار ثقفی در سبک اکشن ماجرایی ساخته شده؛ این بازی به نوبه‌ی خود از لحاظ گیم پلی و کیفیت ساخت فنی، جهشی در صنعت بازی‌ سازی کشور به حساب می‌آید.

روایت بازی

«مختار؛ فصل قیام» نام بازی رایانه‌ای نسبتاً جدید است که توسط استودیوی "رسانا شکوه کویر" ساخته شده. سبک این بازی اکشن ماجرایی و زاویه دوربین آن سوم شخص است. بازی ساخته‌ی سال 1400 است و برای رایانه‌های شخصی منتشر شده است. این بازی قسمت دوم از ۳ گانه‌ای براساس وقایع عاشورا بوده و در ادامه‌ی بازی "سفیر عشق" ساخته شده است. این بازی تنها به صورت تک نفره و در بخش داستانی قابل انجام است.

می توان بازی مختار: فصل قیام را یکی از بهترین بازی‌های ساخته شده در کشور دانست؛ عنوانی که می‌توان آن را در زمره بازی‌های درخشان چند سال اخیر قرار داد. این بازی در کنار "سفیر عشق" از لحاظ داستانی، ساختار فنی، گیم پلی و فضاسازی به نوعی نقطه‌ی بلوغ صنعت بازی‌سازی کشور است. گیم پلی این ۲ عنوان با برداشتی درست و به جا از سبک مبارزات اکشن -مبارزه با شمشیر- پیاده سازی شده و عمق نسبتا مناسبی نیز دارد.

طراحان جهان بازی تلاش کرده‌اند که در تک تک مراحل بازی، حس و حال تاریخی را با ذره‌ای چاشنی سورئال ترکیب کنند. در برخی مراحل بازی شما در واقع باید رویاها و یا به عبارتی ذهنیات مختار را بازی کنید. عناصر خیالی در این مراحل بازی به خوبی به کار گرفته شده‌اند. البته که استفاده از موتور گرافیکی Unreal Engine 4 نیز در ارائه‌ی تصویرسازی با کیفیت در این بازی بی‌تاثیر نبوده. آنچه این فضاسازی عمیق را در القای حس مناسب به بازیکن یاری کرده، صداگذاری بسیار خوب بازی است. صداگذاری محیطی بازی، استفاده از گویندگان ماهر و شناخته شده و البته انتخاب و ساخت موسیقی مناسب در کیفیت بالای صداگذاری مختار: فصل قیام نقشی اساسی ایفا می‌کنند.

گیم پلی بازی مختار: فصل قیام بر دو پایه استوار است؛ دفاع و حمله. در واقع سیستم مبارزات بازی مشابه چیزی‌ست که در بسیاری از عناوین این سبک پیش از این دیده‌ایم. غالبا پیروزی در مبارزات بازی نیازمند زمان‌بندی درست برای دفع ضربات دشمنان و اقدام به موقع برای ضد حمله است. در صورت اجرای درست این ۲ قدم شما می‌توانید دشمنان را با ضرباتی مهلک از پا دربیاورید. علاوه بر شمشیر، تیروکمان نیز در بازی در اختیار دارید و می‌توانید برخی دشمنان را از دور هدف قرار دهید. 

در کل مبارزات بازی نمی‌تواند برای شما چندان چالش برانگیز باشد؛ یکی به خاطر سیستم ساده‌ی مبارزات بازی و دیگری هوش مصنوعی نسبتا ضعیف دشمنان. سربازان دشمن در بازی انگار درک درستی از خطری که از جانب شما متوجه آنهاست ندارند. گاها شاهد این صحنه‌های هستیم که سربازان بدون هیچ پشتیبانی به سمت شما حمله ور می‌شوند و به راحتی خود را در معرض خطر قرار می‌دهند. اما از طرف دیگر زمانی که تعداد سربازان زیاد باشد به راحتی شما را دوره می‌کنند، بازی در این صورت کمی چالش برانگیز می‌شود. نکته منفی دیگر درباره گیم پلی بازی این است که انگار واکنش شخصیت اصلی به اقدامات شما کمی با تاخیر انجام می‌شود و این موضوع در مواردی می‌تواند برای شما مشکل ساز شود.

بر خلاف آنچه در "سفیر عشق" شاهد بودیم، داستان مختار: فصل قیام در مکان‌های متعددی اتفاق می‌افتد؛ در روند داستان بازی مراحلی در شهر‌های مکه، طائف و مکان‌های مهمی همچون زندان و مسجد کوفه اتفاق می‌افتند. تقریبا تمامی این مکان‌ها در بازی با مدل‌سازی دقیق از نقشه‌های تاریخی و تصاویر هوایی ساخته شده‌اند. داستان مختار: فصل قیام از زندان ابن زیاد آغاز می‌شود و پله پله تا رسیدن مختار به مکه و شکل گیری موج قیام، ماجرای پس از قیام عاشورا را روایت می‌کند.

سخنی با والدین

والدین عزیزی که قصد تهیه‌ی این عنوان برای فرزندان خود را دارند بهتر است بدانند، بازی مختار: فصل قیام عنوانی در سبک اکشن ماجرایی است. بازیکن باید با استفاده از شمشیر، سربازان دشمن را بکشد. کشتن در بازی با پاشش خون و صداهای ناشی از درد همراه است. همچنین در برخی مراحل بازی، بازیکن در موقعیت‌های غیرطبیعی قرار می‌گیرد. برخی مراحل بازی حس ترس را به بازیکن منتقل می‌کند. روند داستان نیز تا حدودی القا کننده‌ی حس یاس و ناامیدی در بازیکن خواهد بود. لطفا در هنگام خرید به نشان رده بندی سنی اسرا روی محصول دقت کنید، این بازی برای افراد 15+ سال مناسب است.

حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی

  • CPU: intel Core i3 4160/AMD Ryzen 3300x
  • RAM: 6 GB RAM
  • GPU: Nvidia GTX 1050/AMD RX 560
  • OS: Windows 7/8.1/10
  • Storage: 11 GB

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز