کتاب «میزان» در حوزه نخبه‌پروری رونمایی شد

۱۴۰۱/۰۶/۰۳ - ۲۲:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۸۴۴۴
کتاب «میزان» در حوزه نخبه‌پروری رونمایی شد
کتاب «میزان» به عنوان چکیده‌ دانش و تجربه‌ سی ساله‌ کانون دانش پژوهان نخبه در زمینه‌ نخبه‌پروری با حضور ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ محمدحسین رفیعی قائم مقام کانون دانش پژوهان نخبه در آئین رونمایی از کتاب «میزان» در ابتدا در معرفی کانون دانش پژوهان نخبه با بیان اینکه این کانون از اواخر سال ۱۳۷۲ در یکی از کم برخوردارترین نقاط جنوب شهر تهران آن‌ هم در زیرزمین نمناک مسجدی محروم کار خود را آغاز کرد، افزود: در این سال‌ها گستره‌ شعبات تحت پوشش خود را به همه مناطق جنوبی شهر تهران رسانده است.

رفیعی تاکید کرد: کانون دانش پژوهان نخبه بر این باور است که برای رفع مشکلات جامعه‌ بشری باید تمدنی اندیشید و راه حل‌هایی تمدنی ارائه داد.

وی با بیان اینکه، از منظر مقام معظم رهبری برای دستیابی به تمدن اسلامی به دو عنصر اساسی نیاز است؛ تولید فکر و پرورش انسان را این دو عنصر نام برد و افزود: پر واضح است که مسئولیت اصلی تولید این دو عنصر اساسی، متوجه نخبگان حوزوی و دانشگاهی است و مشکلات پیچیده‌ پیش روی نهضت اسلامی توسط سر پنجه‌ دستان نخبگان متدین انقلابی باز خواهد شد.

قائم مقام کانون دانش پژوهان نخبه تاکید کرد: اعتقاد راسخ کانون دانش پژوهان نخبه این است که اگر بر روی مسئله علم و فناوری و نخبه‌پروری سرمایه‌گذاری کند، به طور حتم در یکی از با اولویت‌ترین کارها سرمایه‌گذاری کرده‌ است.

رفیعی با اشاره به چگونگی تهیه کتاب میزان از سوی این کانون گفت: بنیاد ملی نخبگان معاونت علمی ریاست جمهوری در اواخر دهه‌ ۹۰ درخواست مهمی را با کانون دانش‌پژوهان نخبه مطرح کرد و آنها خواستار این بودند تا این الگوی مردمی به عنوان مکملی مهم برای بنیاد در سراسر کشور گسترش داده شود و در این مرحله، روحانی ناظر بر کانون به دلیل برخی نواقص، ارائه‌ کتب برنا به عنوان نرم‌افزار این طرح را مناسب ندیدند و از مسوولان کانون خواستند تا نرم‌افزار مجموعه را بار دیگر به دقت مورد بازبینی قرار داده، اشکالات کتب قبلی را رفع کنند و بر اساس مطالعات و تجربیات سال‌های اخیر و رصد نوآوری‌های این عرصه، برنامه‌ای جامع و ارتقاء‌ یافته به بنیاد ملی نخبگان تحویل دهند.

وی افزود: به همین منظور در طی دو سال با مشارکت بیش از ۲۰ نفر از طلاب و دانشجویان و تشکیل ۸ کارگروه تخصصی، برنامه‌ جامع و ارتقاء یافته آماده شد و تحت عنوان کتاب «میزان» منتشر شد که امروز برنامه‌ رونمایی از این آخرین اثر کانون دانش پژوهان نخبه است.

قائم مقام کانون دانش پژوهان نخبه تصریح کرد: کتاب میزان در حقیقت چکیده‌ دانش و تجربه‌ سی ساله‌ کانون دانش پژوهان نخبه در زمینه نخبه‌پروری است که در قالب کتاب در آمده تا  نقشه راهی کاربردی برای  مجموعه‌های تعلیم و تربیتی و به ویژه نخبه پرور باشد. مجموعه‌هایی که قصد دارند استعدادهای‌برتر علمی پیرامونی خود را شناسایی کرده و در راستای شکوفاسازی تؤمان علمی و معنوی آن‌ها تلاش کنند.

رفیعی افزود: نکته‌ مهم و قابل توجه اینکه، پس از آماده سازی اولیه‌ کتاب، خط به خط آن توسط روحانی ناظر بر کانون که از مجتهدین و اساتید اخلاق تهران هستند مطالعه و اشکالات و مغایرت‌های آن با مبانی و اصول تعلیم و تربیت اسلامی برطرف شده است.

به گفته وی، این کتاب هر چند رویکرد نخبگانی و نخبه پروری دارد، اما بخش‌های زیادی از آن برای تمام مجموعه‌های تعلیم و تربیتی که رویکرد عام دارند قابل استفاده است. از این رو مدارس، کانون‌های فرهنگی، پایگاه‌های بسیج جملگی می‌توانند از بخش‌های زیادی از این کتاب هشت فصلی برای کارهای خود بهره مند شوند.

ناصر باقری‌مقدم

 ناصر باقری مقدم نیز در آئین رونمایی از کتاب «میزان» (چکیده‌ دانش و تجربه‌ ۳۰ ساله‌ کانون دانش پژوهان نخبه) ضمن قدردانی از زحمات دست اندرکاران کانون برای تهیه این کتاب، این کار را بسیار ارزشمند دانست و گفت: بحث توجه به نخبگان یکی از پایه های اساسی تمدن سازی است و شخص مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع نظر و تاکید فراوانی دارند.

وی ادامه داد: از سویی نیز در ساختارهای حاکمیتی کشور اسناد بالادستی وجود دارد که مهمترین سند هم سند راهبردی کشور در امور نخبگان است و این سند که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده، مجموعه سیاست هایی است که در راستای بهره گیری هرچه بیشتر از استعدادهای برتر و نخبگان کشور است.

باقری مقدم افزود: اما نکته حائز اهمیت آن است که در سند راهبردی کشور در امور نخبگان به کلیات پرداخته شده اما مکانیزم ها و راهکارهای اجرایی آن به مسئولان کشور واگذار شده است.

وی در ادامه به اقدامات ارزشمند کانون دانش پژوهان نخبه در طول ۳۰ سال گذشته اشاره کرد وگفت: نکته قابل توجه این است که این کانون بدون اینکه وابستگی به دولت داشته باشد بصورت خودجوش در حوزه خدمت رسانی به نخبگان فعال بوده و این اهتمام مورد توجه رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفته است.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: توجه به امور نخبگان و بهره‌مندی از توانمندی آنها در رفع مشکلات یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب به مسوولان بخش های مختلف کشور است.

 کتاب میزان  چکیده‌ دانش و تجربه‌ ۳۰ ساله‌ کانون دانش پژوهان نخبه در زمینه نخبه‌پروری است که طی دو سال با مشارکت بیش از ۲۰ نفر از طلاب و دانشجویان و تشکیل هشت کارگروه تخصصی با هدف تهیه یک نقشه راه کاربردی برای  مجموعه‌های تعلیم و تربیتی و به ویژه نخبه پرور تهیه شده است.

به گفته دست اندرکاران مجموعه کانون دانش پژوهان نخبه، این کتاب هر چند رویکرد نخبگانی و نخبه پروری دارد، اما  بخش‌های زیادی از آن برای تمام مجموعه‌های تعلیم و تربیتی که رویکرد عام دارند قابل استفاده است. لذا مدارس، کانون‌های فرهنگی، پایگاه‌های بسیج جملگی می‌توانند از بخش‌های زیادی از این کتاب هشت فصلی برای کارهای خود بهره مند شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
پرونده ویژه