سیزده پروژۀ ملی جدید برای تأمین امنیت غذایی در صنعت دام و طیور

۱۴۰۱/۰۶/۰۶ - ۲۲:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۹۹۳۳
سیزده پروژۀ ملی جدید برای تأمین امنیت غذایی در صنعت دام و طیور
صنعت دام، طیور و آبزیان به عنوان یکی از صنایع راهبردی و حساس در تامین امنیت غذایی، نیازمند به کارگیری فناوری های روز و پیشرفته است تا بتواند عملکرد خود را ارتقا دهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ در این صورت است که می توان به این صنعت به چشم یک ابزار کارآمد در تامین امنیت غذایی نگاه کرد. عرصه‌ای که قابلیت و ظرفیت بالایی در تکمیل زنجیره ارزش صنعت غذا دارد و توسعه فناورانه آن پاسخ مناسب و مطمئنی به نیازهای بشر است.

صنعتگران و شرکت‌های فناور بین‌المللی فعال در حوزه دام، طیور و آبزیان برای توسعه این صنعت، فناوری‌های مختلفی را به کار گرفته‌اند و در نهایت بر 5 تکنولوژی جهانی «زیست فناوری»، «ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته»، «پلت فرم آنلاین، نرم افزاری و اپلیکیشن»، «رباتیک و سنسور» و «نانوفناوری» اجماع کردند و بنا به تجربه آنها استفاده از آنها می تواند مسیر توسعه یافتگی صنعت دام، طیور و آبزیان را شتاب دهد.

در ایران توسعه این صنعت در افق سند چشم انداز 1404 هم بر آن تاکید شده است. در این سند مقرر شده که این اتفاق با «توسعه کشاورزی پایدار با مدیریت جامع حوزه های آب خیز و مناطق کشاورزی، روستایی و عشایری توسعه یافته»، «افزایش توانمندی در تولید ثروت و ایجاد رفاه برای فعالان این عرصه»، «حفاظت، احیا و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی و پایه»، «محیط زیست و ذخائر ژنتیکی»، «افزایش توانمندی، آگاهی بخشی، نوآوری و کارآفرینی در حوزه منابع» و غیره اجرایی شود.

همچنین توسعه صنعت دام، طیور و آبزیان در دیگر اسناد بالادستی چون برنامه ششم توسعه، قانون اساسی و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته است که همین موضوع مهر تاییدی بر اهمیت این صنعت در تامین امنیت غذایی در کشور است. از جمله دستگاه‌هایی که در این حوزه نقش آفرینی می کنند می توان به وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان دامپزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و غیره اشاره کرد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم به دلیل اهمیت بالای تامین امنیت غذایی؛ در ستاد توسعه زیست فناوری، مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری و با به کارگیری توانمندی های دانشی و تخصصی شرکت های دانش بنیان در تلاش است تا دیگر نهادهای مرتبط با این صنعت را یاری کند. یکی از این تلاش‌ها عملیاتی کردن 13 پروژه برای ارتقای بهداشت دام، طیور و آبزیان است.

پروژه‌هایی چون «واکسن‌های سه گانه ND+AI+IBD»، «سه گانه ND+IB+EDS»، «کریزا سه سویهC  ، B»، «واکسن تب برفکی»، «اکتیمای  مسری»، «بروسلوز»، «مارک دوگانه زنده»، «استرپتوکوکوزیس»، «دهان قرمز(یرسینیوز)»، «VHS » «واکسن Aeromonas salmonicida»، «تولید صنعتی محصولات پروبیوتیک مبتنی بر IGY برای پیشگیری و درمان اسهال در گوساله‌های شیرخوار (126000 بسته)» و «تولید مخمر اتولیز، عصاره و دیواره از مخمر ساکارومایسس سرویزیه به عنوان پری بیوتیک خوراک دام، طیور و آبزیان در مقیاس صنعتی (1200 تن در سال مخمر اتولیز)».

همه این اقدامات با استفاده از 5 فناوری مطرح دنیا می تواند توسعه صنعت دام، طیور و آبزیان را با سرعت و کارآمدی بیشتری رقم بزند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز