بهره‌مندی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق از ظرفیت‌های بازار سرمایه توسعه می‌یابد

۱۴۰۱/۰۶/۲۰ - ۲۲:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۶۱۱۷
بهره‌مندی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق از ظرفیت‌های بازار سرمایه توسعه می‌یابد
در قانون جهش تولید دانش‌بنیان برخی نهادها موظف شده‌اند به‌منظور رفع‌ چالش‌ها و توسعه بهره‌مندی شرکت‌های دانش‌بنیان از ظرفیت‌های بازار سرمایه یکسری اقدامات را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید دانش‌بنیان به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد در یک سال گذشته برشمرده می‌شود، اهمیت تصویب این قانون به‌گونه‌ای است که چندی پیش سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری این قانون را یک جهش جدی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان محسوب کرد.

این قانون با حمایت و پیگیری‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب آیین‌نامه‌های اجرایی مشترک با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مشترک، اجرایی می‌شود تا زمینه رسوخ هرچه بیش‌تر نوآوری و فناوری در اقتصاد کشور و توسعه را فراهم کند.

قانون جهش تولید دانش‌بنیان که حاصل تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و عزم جزم دولت و مجلس و به پشتوانه همفکری با فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور تصویب شد، امید است بتواند زمینه‌ساز توسعه علمی و فناورانه کشور شود.

 

 رفع‌ چالش‌ها و توسعه بهره‌مندی‌ها

در یکی از آیین‌نامه‌های این قانون آمده که به‌منظور رفع‌ چالش‌ها و توسعه بهره‌مندی شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان از ظرفیت‌های بازار سرمایه یکسری اقدامات با رعایت قوانین و مقررات مربوط باید انجام ‌شود.

سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نسبت به بازنگری شرایط پذیرش ناشرین دانش‌بنیان و اوراق بهادار آن‌ها در بازارهای تخصصی بورس‌های کشور با تأکید بر ارزش‌گذاری دانش فنی، نظام ارزش‌گذاری و رتبه‌بندی تخصصی شرکت‌های متقاضی اقدام کند.

به‌منظور تشخیص ارزش و ارتقای سهم دارایی‌های نامشهود شرکت‌ها در نظام مالی و اعتباری کشور دستگاه‌های اجرایی مجازند در مواردی که نیاز به کارشناسی در حوزه دارایی‌های نامشهود وجود دارد، از گزارش‌های ارزش‌گذاری کارشناسی شرکت‌های ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود دارای مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری استفاده کنند.

شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان مجازند معادل ارزش دانش فنی محصولات دانش‌بنیان خود را بر اساس گزارش شرکت‌های ذکر شده به‌عنوان دارایی نامشهود در دفاتر خود شناسایی کرده و معادل آن را به حساب افزایش سرمایه منظور کنند. سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز است صورت‌های مالی حسابرسی شده این شرکت‌ها را ملاک عمل قرار دهد.

سازمان حسابرسی مکلف است با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ آیین‌نامه نسبت به اتخاذ تمهیدات لازم برای اجرای صحیح و کامل استاندارد حسابرسی شماره 17 با عنوان دارایی نامشهود از جمله کلیه دارایی‌های فکری، حقوق ناشی از قراردادها و مجوزهای قانونی و نیز سرمایه انسانی، سازمانی و ارتباطی (شبکه‌ای) با تأکید بر ثبت دانش فنی و حق ثبت اختراع اقدام کند.

همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه‌وبودجه کشور نسبت به تهیه دستورالعمل اجرایی نحوه ارزش‌گذاری دارایی‌های نامشهود شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام و ابلاغ کند.

سازمان بورس و اوراق بهادار نیز مکلف است در راستای افزایش توان نظارتی نهاد ناظر بازار سرمایه کشور از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور در خصوص فناوری‌های حوزه نظارت و مقررات گذاری (از قبیل رگ‌تک و ساب‌تک) بهره گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز