تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد مصداق فعالیت نخبگانی است

۱۴۰۱/۰۶/۲۱ - ۲۱:۲۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۶۶۰۷
تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد مصداق فعالیت نخبگانی است
قائم مقام فرهنگستان علوم با اشاره به اهمیت نخبه‌پروری، تلاش و ممارست در حوزه تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد را مصداق فعالیت نخبگانی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ علی‌اکبر صالحی؛ قائم مقام فرهنگستان علوم، در مراسم تکریم از دکتر باقر ساروخانی؛ پدر جامعه‌شناسی ارتباطات و استاد پیشکسوت دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت نخبه‌پروری، سال‌ها تلاش و ممارست استاد ساروخانی در حوزه تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد را مصداق فعالیت نخبگانی دانست و گفت: این استاد بزرگ در کنار تمام دستاوردها و جایگاه علمی بی‌نظیر خود، در حوزه اخلاق نیز یک الگوی برتر هستند.

صالحی با تاکید بر لزوم پاسداشت نخبگان و مفاخر کشور، افزود: عالم، ذهن‌ها را پرورش می‌دهد و برای جامعه راهگشایی می‌کند؛ به همین دلیل خداوند صاحبان علم و فاقدان علم را یکسان نمی‌داند و در آیات متعددی مومنان را به علم‌آموزی، تعقل و اندیشه‌ورزی دعوت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تربیت نیروی انسانی در بستر فرهنگی صورت می‌گیرد، ادامه داد: در راه تعالی، علم و دین همیشه ملازم یکدیگر هستند. دین بدون علم، جاهلیت است و از محتوای اصلی تهی و منحرف است و علم نیز بدون دین، آتش‌افروز است و می‌تواند فاجعه‌های بزرگی مانند هیروشیما را به بار آورد.

صالحی با تاکید بر اینکه فرهنگ، بستر اصلی پیشرفت و توسعه یک جامعه است، تصریح کرد: پول برای توسعه مهم است اما تنها عنصر نیست بلکه عنصر مهم، ساختن ذهنیت انسان‌هاست. ذهنی که در مسیر فرهنگی پرورش یابد از گم‌گشتگی نجات خواهد یافت.

 قائم مقام فرهنگستان علوم با اشاره به جایگاه تمدنی و فرهنگی ایران در تاریخ بشر، تاکید کرد: مدنیّت جهانی، مدیون ایران است و بزرگ‌منشی همواره خوی ایرانیان بوده و هست؛ پس یک ایرانی نباید دچار خودتحقیری شود حتی اگر نقایصی در جامعه امروزی او وجود داشته باشد. باید دانست ایران هنوز هم امثال دهخدا و ساروخانی را می‌تواند در دامن خود متولد کند و پرورش دهد.

شایان ذکر است: همایش تجلیل و تکریم از دکتر باقر ساروخانی؛ پدر جامعه‌شناسی ارتباطات و استاد پیشکسوت دانشگاه تهران به همت بنیاد نخبگان استان قزوین در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.

انتهای پیام/

نظر شما