برای نخستین بار آب فضایی کشف شد!

۱۴۰۱/۰۶/۲۸ - ۲۲:۴۵:۴۵
کد خبر: ۱۳۷۹۱۸۶
برای نخستین بار آب فضایی کشف شد!
دانشمندان مدعی شدند که برای اولین بار موفق به کشف نشانه‌هایی از آب فرازمینی در یک شهاب سنگ گردند که سال گذشته میلادی به بریتانیا برخورد کرده بود.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ فوریه سال گذشته میلادی یک شهاب سنگ به شهر گلاسترشر وینچکم انگلیس برخورد کرد. تحقیقات انجام شده روی این شهاب سنگ نشان می‌دهد که عمری ۴.۵ میلیارد ساله دارد به معنای دیگر تقریباً هم‌سن منظومۀ شمسی است. نام این شهاب‌سنگ بر اساس شهری که مورد اصابت قرار گرفته، گلاسترشر (Gloucestershire) گذاشته شده است

اشلی کینگ پژوهشگر بخش مواد سیاره‌ای موزه تاریخ طبیعی انگلیس در همین رابطه عنوان کرد: حدود ۱۲ درصد از این نمونه سنگ از آب تشکیل شده و همین امر بینش‌های زیادی را درباره آن ارائه می‌دهد، زیرا این نمونه دارای کمترین میزان آلودگی است.
وی در ادامه افزود: ترکیب آب آن بسیار شبیه به ترکیب آب اقیانوس‌های زمین است و این یک مدرک واقعا خوب است که نشان می‌دهد سیارک‌ها و اجرامی مانند این شهاب سنگ سهم بسیار مهمی در اقیانوس‌های زمین داشته‌اند.
دکتر کینگ همچنین تایید کرد که این اولین بار است که یک شهاب سنگ حاوی آب فرازمینی (البته محبوس در مواد معدنی) در بریتانیا، در شهر تاریخی کاستولدز سقوط کرده است.
وی در ادامه توضیح داد که از آنجایی که این شهاب سنگ یک پوندی (۰.۵ کیلوگرمی) به سرعت و در عرض حدود ۱۲ ساعت شناسایی و پیدا شد، بنابراین توسط آب و مواد روی زمین آلوده نشده است.
وی ادامه داد: برای اکثر شهاب‌سنگ‌ها، چالشی که داریم این است که آن‌ها آلوده هستند، در حالی که شهاب سنگ یافت شده در وینچکم به دلیل شناسایی و پیدا شدن در کمترین زمان آلوده نشده است، بنابراین شواهد خوبی است.
دکتر کینگ ادامه داد: یکی از سوالات بزرگ ما در علوم سیاره‌ای این است که آب روی زمین از کجا آمده است؟ و یکی از پاسخ‌های آشکار نیز این است که یا از طریق دنباله دار‌هایی که مقدار زیادی یخ در آن‌ها وجود دارد آمده یا از سیارک‌ها؟ همیشه یک بحث وجود دارد و آن این است که آیا دنباله دار‌ها منبع اصلی آب بودند یا سیارک‌ها؟
دکتر کینگ در ادامه گفت: اکنون ما یک شهاب سنگ داریم که واقعا تازه است و می‌دانیم که اصلاح نشده است و همین داستان را تایید می‌کند. دکتر کینگ در سخنرانی خود فاش کرد که تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که این شهاب سنگ از یک سیارک در جایی نزدیک مشتری ایجاد شده است. اعتقاد بر این است که حدود ۴.۶ میلیارد سال پیش شکل گرفته و حدود ۳۰۰ هزار سال طول کشیده تا به زمین برسد. در حال حاضر حدود ۶۵ هزار شهاب سنگ روی زمین وجود دارد. شهاب سنگی که در وینچکم کشف شده است، اولین کندریت کربنی شناخته شده است که در بریتانیا پیدا شده است و اولین شهاب سنگی است که در ۳۰ سال گذشته در سراسر این کشور کشف شده است.

این شهاب سنگ را بهتر بشناسید

شهاب‌سنگی که در ۲۸ فوریه سال ۲۰۲۱ آسمان انگلستان و شمال اروپا را روشن کرد نوع بسیار نادری از شهاب‌سنگ‌ها بود. این "توپ آتشین" توسط هزاران نفر در انگلستان و شمال اروپا دیده شد و تصاویر آن توسط دوربین خانه‌ها و سایر دوربین‌ها ضبط شد. شهاب سنگ اصلی پیش از آن که به جو زمین برخورد کند با سرعتی حدود ۱۴ کیلومتر در ثانیه در حال حرکت بود و سرانجام بخشی از آن به شهر وینچکم (Winchcombe) برخورد کرد بخش‌های دیگر نیز از مناطق محلی جمع‌آوری شدند. تصاویر ثبت شده از این شهاب‌سنگ توسط مردم و مجموعه دوربین‌های مخصوص انگلستان کمک کرد تا مکان دقیق آن در منظومه‌ی شمسی مشخص شود.
مدیران موزۀ تاریخ طبیعی انگلستان در همان مقطع اعلام کردند، شهاب‌سنگ‌ها از هر سنگی در زمین قدیمی‌تر هستند. آن‌ها برای هزاران سال در فضا سفر می‌کنند تا در نهایت توسط خورشید یا گاهی زمین به دام بیفتند. این شهاب‌سنگ مشابه نمونه‌ای است که توسط ماموریت هایابوسا ۲ (Hayabusa۲) ژاپن به زمین آورده شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز